Domáca Domáce Ekonomika GPlus Spoločnosť Top

Verejnosť sa búri proti novému palivu. Zo slovenských púmp čoskoro zmizne beznín Natural 95

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Majitelia starších áut, zbystrite pozornosť. Novinka, ktorá vstupuje do platnosti od nového roka, dokáže narobiť poriadne problémy. Vaše bezstarostné vozenie sa môže zmeniť na nočnú moru. Z trhu má totiž zmiznúť palivo s označením Natural 95. Jeho ekologickejšia náhrada ale nebude pre každého. Dôsledky jej používania môžu byť pre mnohých ľudí likvidačné. Jedna strana pritom hovorí o bežnej a pozitívnej zmene, druhá zas o finančnej záťaži. Na prvý pohľad bezvýchodisková situácia však má svoje riešenie. Páčiť sa vám ale rozhodne nebude.

 

Boj za zlepšenie životného prostredia sa pretavil už do rôznych oblastí života. Avšak pri novinke, s ktorou prišiel rezort financií, sa niektorým pozastaví rozum. Benzín Natural 95 s označením E5, na ktorý jazdia státisíce slovenských áut, má nahradiť jeho ekologickejšia alternatíva, palivo E10. Vzniklo ako reakcia na nariadenie Európskej únie, ktorá sa snaží zredukovať produkciu skleníkového plynu CO2 v doprave. Toto ,,zelenšie” palivo má po novom obsahovať 10 percent biozložky. Pokiaľ by k tejto zmene nedošlo, petrolejárskym spoločnostiam hrozia vysoké pokuty. Toto nariadenie vychádza zo zákona, ktorý prikazuje, že jeden liter paliva musí obsahovať minimálne 9 percent bioetanolu.

Ekologický ,,likvidátor” áut

Novinka ale zavarí najmä majiteľom áut, ktorých rok výroby je starší ako rok 2005. Na Slovensku je pritom bežné, že pokiaľ sa o svojho ,,tátoša” staráte poctivo, vydrží aj desiatky rokov. Priemerný vek áut je pritom 13,4 roka. Odborníci ale upozorňujú, že nielenže sa cena za liter paliva zvýši, ale po dlhšom používaní sa u starších vozidiel môžu objavovať problémy. ,,Keďže toto palivo má dvojnásobný počet biozložky, tak táto látka spôsobuje leptanie gumových tesnení. Pri určitých tlakoch spôsobí aj koróziu hliníka,” povedal pre Glob.sk motoristický novinár Václav Lipavský. Upozorňuje tiež na fakt, že staršie motory neboli konštruované na palivo E10. Keďže s odstupom času môže dôjsť k ničeniu rôznych komponentov, ani náhradný diel vašu situáciu nevyrieši. Nielenže zaň budete musieť utratiť nemalé peniaze, ale zničí sa rovnako, ako ten pôvodný. Ani náhradné komponenty pri starších vozidlách totiž nie sú konštruované na palivo E10.

Palivo E10 bude drahšie a jeho tankovaním si vodiči môžu zničiť auto. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Rozuzlenie

O tom, že Slováci nesúhlasia so ,,zelenšími” zajtrajškami, svedčí aj petícia proti tankovaniu paliva E10. Podpísalo ju už takmer tisíc rozhorčených vodičov z rôznych kútov Slovenska. Počet odporcov stále rastie. Podľa Lipavského má majiteľ staršieho auta len dve možnosti. Buď si kúpi nové, alebo bude tankovať kvalitnejší stooktánový benzín. ,,Štát obmedzil individuálnu mobilitu ľudí a potrestal ich za to, že nemajú na nové auto. Je to len ekonomický biznis. Toto nemá nič spoločné s ekológiou,” dodal motoristický novinár Václav Lipavský s tým, že pestovanie biozložky škodí prírode a rastie na miestach, kde by mohla zrieť potrava pre ľudí. 

Nie každý však vidí tieto zmeny čierno. ,,Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) podporuje zavedenie nového produktu, keďže v strednodobom horizonte napomôže k splneniu emisných cieľov Slovenska. Členovia SAPPO k plneniu legislatívy pristupovali a pristupujú s plnou vážnosťou, a v súčasnosti sa intenzívne pripravujú na zavedenie tohto benzínu na trh,” vysvetlila pre Glob.sk Barbora Blažeková z SAPPO.

Takéto palivo sa pritom vo svete využíva bežne. Prechod z klasického benzínu na ekologickejší variant je podľa Združenia pre výrobu a využitie biopalív dlhodobo plánovaný. ,,Biopalivá sa používajú v motoroch a naftách už asi osem rokov. Každý liter benzínu, ktorý dnes natankujete, obsahuje biozložku. Obsah biozložky sa zmení zo 7 percent na 9. Na Slovensku je evidovaných k 30. októbru 2019 2 800 000 áut, z toho milión je benzínových. Z tých benzínových je 20 percent straších ako 11 rokov. Problém s polyuretánovými tesneniami, ktoré sa kedysi do áut dávali, môže mať len 20 – tisíc áut. Tesnenia sa, ale dajú vymeniť. Týka sa to len 0,8 percenta áut na Slovensku,” uviedlo pre Glob.sk združenie.

Slováci sa proti ekologickému variantu paliva búria. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Koho sa to týka?

Niektorých starších áut sa predsa len zmena paliva nedotkne. Majitelia áut Peugeot a Citroën si nateraz môžu vydýchnuť. Modely vyrobené od 1. januára 2000 sú kompatibilné s novým palivom E10. Rovnako tak aj majitelia značky Ford, ktoré premávajú po Európe. E10 môžu tankovať všetky vozidlá od roku 1992.

Povolené tankovanie tohto paliva majú aj vozidlá  Opel-Vauxhall, rovnako ako autá značky Renault vyrobené od 1. januára 1997. Benzín E10 je schválený aj na používanie vo všetkých benzínových modeloch Toyota od januára 1998. Výnimkou je Toyota Avensis. Značky Škoda sa táto novinka tiež vo veľkej miere nedotkne. Vozidlá tejto značky môžu používať ekologickejší benzín, okrem modelu Felicia. Až na niekoľko výnimiek, je pre značku Volkswagen povolené tankovať E10. Pre modely S/V40 značky Volvo vyrobené v polovici 90. rokov nie je povolené používať tento druh paliva.

Majiteľ staršieho auta má len dve možnosti. Buď si kúpi nové, alebo bude tankovať kvalitnejší stooktanový benzín. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Mohlo by vás zaujímať: