Domáce GPlus Spoločnosť Top

Na praktiky šmejdov naleteli už stovky Slovákov. Takto na aute odhalíte stočené kilometre

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Kúpiť v dnešnej dobe spoľahlivé ojazdené auto a nenechať sa pritom nachytať podvodníkmi, je niekedy náročné. Nie každý má znalosti, ktoré by dokázali odhaliť skutočný stav motorového vozidla. A práve laici sú pre šmejdov najvhodnejšími objektmi, ktorým ľahko predajú auto, ktoré mohlo byť predtým havarované, či má o desiatky tisíc kilometrov viac najazdené. To však často zistíte až po mesiacoch či rokoch. Takéto jednanie je pritom trestným činom a hrozí zaň 100-tisícová pokuta. Ani tá však nečestných predávajúcich neodradí, ba práve naopak. Ich praktiky sú čoraz špinavejšie. Vieme, na čo by ste si mali dávať pri kúpe ojazdeného vozidla pozor. Prezradíme vám aj to, ako pracujú podvodníci s autami.

 

Podvodníkom naletel aj Peter. V roku 2016 si kúpil ojazdenú Kiu Ceed za 3-tisíc eur. Auto zo začiatku fungovalo bez problémov a kúpu si pochvaľoval. Bod zlomu ale nestal o rok neskôr, keď ho kontaktovala kriminálna polícia. Oznámili mu, že jazdí na vozidle so stočenými kilometrami. Podľa stanice technickej kontroly (STK) Peter kúpil auto, ktoré malo najazdených 212-tisíc kilometrov. Policajti pritom hovorili o ďalších 147-tisíc kilometroch navyše. Peter okamžite kontaktoval predávajúceho a dnes je voči nemu rozbehnuté trestné konanie za podvodný predaj automobilu so stočenými kilometrami. Auto však zostalo nepojazdné a jeho oprava je vyčíslená na 2-tisíc eur. Peter tak zostal bez auta a v súdnom spore. 

Každé štvrté vozidlo registrované na Slovensku má stočený odometer. Zdroj: pixabay.com

Praktiky podvodníkov

Stočiť kilometre na ojazdenom aute nie je žiadny problém. Vedia to však len automechanici alebo ľudia, ktorí majú prístup k špeciálnej technike. ,,Auto stačí ,,napichnúť” na prístroj, ktorý všetku prácu spraví za nich. A o pár sekúnd už na aute chýba niekoľko tisíc kilometrov,” uviedol pre Glob.sk zdroj, ktorý v tejto oblasti pôsobí. Podľa našich informácií si automechanici za tento úkon pýtajú približne 100 eur. Zdroj tiež prezradil, že kilometre sa najľahšie a najčastejšie stáčajú u áut, ktoré sú dovezené zo zahraničia a to v miere 50-tisíc až 100-tisíc kilometrov na jedno auto. ,,Ojazdené auto je dobré tak do 200-tisíc, ale záleží to aj od toho, kde auto jazdilo. V Nemecku sú samé diaľnice, tam najazdíte 300-tisíc kilometrov a ani neviete ako. Aj takéto auto môže byť ešte stále spoľahlivé, pokiaľ je pravidelne servisované,” radí automechanik Štefan. Najčastejšie sa majú stáčať kilometre v takých autách, ktorých rok výroby je okolo 2003 až 2010.

Za takéto praktiky však hrozí podvodníkom mastná pokuta. ,,Za porušenie zákona Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu od 3-tisíc eur do 100-tisíc eur,” povedalo pre Glob.sk ministerstvo dopravy.

Na snímke vozidlo značky Ford Transit dovezené z Holandska, kde bolo pri odhlásení na odometri zaznamenaných 705 891 km. Na Slovensku malo už len viac ako 164-tisíc km. Zdroj: Technická služba kontroly originality

Dôveruj, ale preveruj

O tom, že situácia je skutočne alarmujúca, svedčia aj čísla. Technická služba kontroly originality upozorňuje, že každé štvrté vozidlo zaregistrované na Slovensku má stočené kilometre. ,,2253 vozidiel malo upravenú poslednú hodnotu najazdených kilometrov a u 9179 áut bola pozmenená hodnota odometra v rámci celkovej histórie najazdených kilometrov,” uviedol PR manažér technickej služby kontroly originality Miroslav Strelec. Ministerstvo dopravy zas hovorí o úspešnom boji proti zaznávaniu pravdivých údajov na vozidle a údajne pratríme k ,,priekopníkom v boji proti stáčaniu kilometrov”.

Na Slovnesku máme pritom od minulého roka (20. máj 2018) Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), do ktorého sú zaznamenávané priebežné hodnoty najazdených kilometrov. Z neho sa vydáva tzv. ODO-Pass, ktorý môžu vydať len pracoviská kontroly originality a poskytovatelia ODO-Passov. ,,Vyše ročné zaznamenávanie údajov do registra poskytuje podrobnejší prehľad o najazdených kilometroch a eliminuje neoprávnenú manipuláciu so zobrazovanou hodnotou odometra. Konkrétne pri dovozoch vozidiel z Holandska sa doteraz podarilo znížiť počet manipulácií z pôvodných 42,6 % na 5,42 %, čo je pokles o neuveriteľných 37,18 %. Je to jasný dôkaz účinnosti systému,” uviedlo pre Glob.sk ministerstvo dopravy.

RPZV je v rámci Slovenska jediný, štátom zriadený, oficiálny register, do ktorého sú zaznamenávané priebežné hodnoty najazdených kilometrov. Zdroj: pixabay.com

Ako nenaletieť

Aby ste sa nechytili na lep podvodníkom, automechanici odporúčajú overiť si zo spoľahlivých zdrojov informácie o vašom budúcom vozidle. ,,Pomocou identifikačného čísla vozidla VIN si spotrebiteľ len na webe Registra prevádzkových záznamov vozidiel overí, či bol k autu vydaný ODO-Pass,” odporúča technická služba kontroly originality. Ak bol pas vydaný, potrebujete zistiť od predávajúceho číslo ODO-Passu, dátum posledného záznamu a posledný stav kilometrov zaznamenaný v pase. Následne sa dopracujete a overíte si, či s autom skutčne nebolo manipulované. ,,Ak ODO-Pass vydaný nebol, mal by každý spotrebiteľ pred kúpou vozidla požadovať od predávajúcehoo jeho predloženie,” doplnili z technickej služby kontroly originality.

Automechanici ale hovoria, že podvod sa dá odhaliť aj na prvý pohľad. Stačí sa pozorne pozrieť na interiér či exteriér vozidla. Ako prvé o opotrebovaní svedčí stav volantu či pedálov. 

Graf z ODO-Passu zobrazuje stočené kilometre na vozidle. Vozidlu stočili počítadlo prejdenej vzdialenosti o 541 630 km. Zdroj: Technická služba kontroly originality.