Domáce Rozhovory Spoločnosť Top

ROZHOVOR s odborníkom na jazdenky: Zakročiť proti podvodníkom, je ako zakročiť proti dílerovi. Zničíte jedného, príde ďalší

Jozef Knopp. Zdroj: Asociácia overovateľov vozidiel

BRATISLAVA – Pracujú sami alebo v skupinách. Ich obeťami sa stávajú neinformovaní a dôverčiví Slováci. Zaobstaranie si nového tátoša do garáže môže byť spojené s množstvom komplikácií. O najabsurdnejších či najprešpekulovanejších praktikách šmejdov sa Glob.sk rozprával s predsedom Asociácie overovateľov vozidiel JOZEFOM KNOPPOM. Poznáme tiež rebríček najčastejších podvodov na autách z druhej ruky, ktoré sa na Slovensku bežne dejú.

 

Ktorý druh podvodov sa na Slovensku vyskytuje najčastejšie?

– Najčastejším podvodom je stáčanie kilometrov, pretože to veľmi rýchlo a fektívne zvýši cenu vozidla s prakticky nulovými nákladmi. Keď na 5-ročnom vozidle máte o 100-tisíc kilometrov menej, zisk sa vám navýši hneď o pár tisíc eur.

Na druhom mieste sú podvody s existujúcim lízingom, ťarchami alebo exekúciami. Keď má niekto na krku exekúciu, tak sa snaží zbaviť čo najrýchlejšie všetkých majetkov a vozidlo, ako likvidný majetok, ide ako prvé. Pokiaľ si to kupujúci neoverí a nezistí, že na vlastníka je exekúcia, tak môže mať veľký problém. Kupujúci klasicky odovzdá peniaze, zoberie si vozidlo, podpíše s predávajúcim kúpno-predajnú zmluvu, má malý technický preukaz, ale veľký technický preukaz si necháva predávajúci, pretože má odhlásiť vozidlo na inšpektoráte. Čo však nespraví, pretože tam je vozidlo blokované exekútorom. Išlo by totiž o účelné zbavenie sa majetku pred veriteľmi. Takže vy máte doma vozidlo, ktoré ste síce kúpili kúpno-predajnou zmluvou, ale nie je vaše, pretože nie je na technickom preukaze. Exekútor ho môže skonfiškovať, môže po ňom vyhlásiť pátranie. Takže nemáte ani vozidlo a ani peniaze. Môžete svoje peniaze vymáhať súdnou cestou od predávajúceho, ale keď niekto má na krku exekúcie, tak je to dosť ťažké.

Posledný, klasický podvod je ten, že auto bolo búrané, či už ľahko alebo naozaj extrémne. Takéto prípady sú už však veľmi nebezpečné. Sú to väčšinou novšie vozidlá, ktoré sa oplatia opravovať. Sú to vozidlá, ktoré sú väčšinou z lízingu a predávajú sa online po celej Európe. Existujú špecializované stránky, kde drvivá väčšina lízingových spoločností draží vozidlá, ktoré sú búrané. Niektoré z nich sú búrané až tak, že výrobca uzná, že takéto vozidlo nemôže byť zaradené do cestnej premávky, pretože môže byť nebezpečné. Tieto vozidlá sa vydražia, opravia a končia na našich cestách.

Najčastejšími podvodmi je stáčanie kilometrov, existujúci lízing či exekúcia a na oko vykonané opravy búraných áut. Zdroj: pixabay.com

Viac ako 60 % jazdeniek má stočené kilometre. Na akom druhu vozidla sa kilometre stáčajú najčastejšie?

– Sú to aj osobné vozidlá a aj dodávky. Pri dodávkach sú to státisíce kilometrov, ktoré sa stáčajú, pretože štvorročná dodávka môže bez problémov najazdiť 400 – 500-tisíc kilometrov. No a potom sú to osobné vozidlá, ale nie je špecifikované aké presne. Samozrejme sú to, tie, po ktorých je najväčší dopyt na trhu (Škoda, Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes), ale záleží aj od toho čo nájdu v zahraničí. Rozhoduje to, aký zisk na vozidle podvodník vykoná.

Stáčanie kilometrov sa síce stalo trestným činom, ale vidíte v legislatíve ešte nejaké medzery, ktoré využívajú podvodníci pre svoj prospech?

– Medzery tam, samozrejme, sú, ale sú spojené so zákonom ako takým. Vinný ste vtedy, keď vám vinu dokážu. Stáčanie kilometrov je síce trestné, ale vy to tomu obvinenému musíte nejako dokázať, že to stočil on. Pretože do OBD2 prípojky, cez ktorú sa rieši stáčanie kilometrov, sa mohol napojiť ktokoľvek. Každý jeden z obvinených okamžite povie, že mal vozidlo u známeho v garáži a ten tam čosi riešil s diagnostikou a asi omylom nechtiac zmenil tento stav. Pokiaľ reálne niekomu nedokážete, že to naozaj zmenil on, tak ho za to nemôžete odsúdiť. Tým pádom nikoho na Slovensku za stáčanie kilometrov neodsúdili a ani neobvinili. Jediná možnosť by bola, keby sa niekto priznal, ale to sa asi nestane.

Ako by ste proti podvodníkom zakročili vy?

– Zakročiť proti podvodníkom, je ako zakročiť proti niekomu, kto predáva drogy. Zničíte jedného, príde ďalší. Celé je to o osvete. Keď sa ľudia nenechajú podviesť, tak nebudú podvodníci. Pokiaľ každý človek bude vedieť, aké riziká sú s tým spojené, tak podvodníkov rapídne ubudne.

Stáčanie kilometrov sa stalo trestným činom. Nikoho však za tento podvod na Slovensku neodsúdili. Zdroj: pixabay.com

Je zrejmé, že niektoré ženy sa v autách nevyznajú až do takej mieri, ako muži. Platí, že nežné pohlavie je pri kúpe motorového vozidla ,,najivnejšie”?

– Nerozdeľoval by som to na ženy a mužov. Dnešné vozidlá sú už tak plné elektroniky, tak moderné a odhlučnené, že polovica kupujúcich nevie, čo kupuje, čo očakávať od vozidla. Vôbec by som to nešpecifikoval. Volajú nám 18-roční, ktorí sa nechali napáliť, ale aj 60-roční, ktorí sa nechali napáliť. Je to ako v bežnom živote. Podvodníci si vždy nájdu cestu. Robia to každý deň, vedia v tom chodiť a kupujúci si kupuje auto raz za 5 rokov.

Na Asociáciu overovateľov vozidiel sa obracajú podvedení vodiči s prosbou o radu. S akým najabsurdnejším podvodom ste sa počas svojej praxe stretli?

– Najabsurdnejší prípad, ktorý sa obávam, že sa deje viackrát, je, že kupujúci podpísal kúpno predajnú zmluvu s niekým, kto nebol vôbec vlastník auta. Veľký technický preukaz mal kupujúci pred sebou a aj kúpno-predajnú zmluvu, na ktorej bol uvedený iný vlastník ako ten na technickom preukaze a s ním podpísal kúpno-predajnú zmluvu. Jemu odovzdal peniaze a odišiel s vozidlom. Dotyčný ale nebol vlastníkom vozidla, mal ho len požičané.

Keď sa na túto problematiku pozrieme z druhej strany, s akým ,,najprefíkanejším” podvodom ste sa stretli?

– Tých prešpekulovaných prípadov je veľa. Určite sú aj také, na ktoré doposiaľ nikto neprišiel. Také naj sú organizované bandy. Jednu, ktorú máme ešte stále na Slovensku je v Dunajskej Strede a jej okolí. Vyslovene sa špecializujú na autá v exekúcii. Vykúpia vozidlo v exekúcii, pridú za dlžníkom a povedia mu: ,,Vieme, že je v exekúcii, vieme, že sa nedá prepísať. Ty ho predávaš za 10-tisíc, my ho od teba odkúpime za 7-tisíc a všetko vybavíme na dopravnom inšpektoráte.” Predávajúci na to, samozrejme, pristúpi, pretože vie, že má po probléme a auto predá. Podvodníci auto predajú ďalej, pretože majú splnomocnenie od predchádzajúceho vlastníka. Nový kupujúci si od podvodníkov odkúpi auto, tí na ňom zarobia o dve – tri tisícky viac. Na podvodníka má nový kupujúci len telefónne číslo, neviete jeho meno, nemáte jeho občiansky preukaz a dal mu peniaze na ruku. Máte len splnomocnenie na pôvodného majiteľa, ktorý ale má na krku exekúcie. Čiže vozidlo sa nedá prepísať. Problém má aj predávajúci, lebo ide o účelné sa zbavenie majetku pred veriteľmi. A kupujúci nemá ani peniaze a ani vozidlo. Na podvodníka máte len telefónne číslo, ktoré bezprotsredne po predaji je záhadne vypnuté. Poškodení síce dávali podnet na prešetrenie, ale skončilo to nezisteným páchateľom. Netuším, ako by polícia mohla niekoho nájsť, pretože jediné, čo na podvodníka majú, je telefónne číslo, ktoré je v tom čase už vypnuté.

Auto vám môže zhabať exekútor. Zdroj: TASR / AP

Mali by ste pre našich čitateľov ešte nejakú radu na záver, ako ,,nepadnúť do rúk” podvodníkom?

– Treba používať sedliacky rozum. Keď sa neviem pozrieť koňovi na zuby, tak ho nekupujem. Je dovezené auto a možno si ho u nás aj overia, ale tam nám vyskočí, že k autu nie je žiadna história a aj napriek tomu ho kúpia. Čiže nevedia sa pozrieť na to, či tá história je alebo nie je v poriadku a aj tak ho kúpia. Ak si vozidlo neviem overiť, tak ho nekupujem. A potom, samozrejme, online overiť, vyžiadať si všetky potrebné dokumenty, papiere, bločky a najlepšie zaplatiť si službu, kde mi auto mechanicky preveria.

Mohlo by vás zaujímať:

Galéria
Pri kúpe auta z druhej ruky treba použiť sedliacky rozum. Zdroj: pixabay.com
Búrané autá sa opravujú a potom sa dovážajú na Slovensko. Zdroj: pixabay.com
Podvodníci stáčajú kilometre ako na osobných autách, tak aj na dodávkach. Zdroj: pixabay.com
Podľa predsedu Asociácie overovateľov vozidiel má slovenská legislatíva medzery. Podvod musíte najskôr dokázať a to je z veľkej časti problém. Zdroj: pixabay.com
Keď má niekto na krku exekúciu, tak sa snaží zbaviť čo najrýchlejšie všetkých majetkov a vozidlo, ako likvidný majetok, ide ako prvé. Zdroj: pixabay.com
Exekútor môže auto skonfiškovať, môže po ňom vyhlásiť pátranie. Zdroj: TASR / Radovan Stoklasa
navigate_before
navigate_next