Domáca Domáce Ekonomika GPlus Spoločnosť Top

Ako je to naozaj s ekologickejšou verziou benzínu Natural 95? Odborníci to povedali narovinu

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Veľký ošiaľ okolo ,,vylepšenia” benzínu Natural 95 obletel slovenských vodičov rýchlosťou svetla. Verejnosť je z novinky znechutená, pobúrená a bojí sa o svoje staršie autá. Odborníci, zaoberajúci sa výrobou a využívaním biopalív, sa tento názor snažia zvrátiť. Ekologickejšiu verziu starého známeho benzínu vychvaľujú a hovoria o jeho prijateľnejších vplyvoch na životné prostredie.

 

Proti neustálemu ohrozovaniu a znečisťovaniu životného prostredia sa Európska únia rozhodla rázne zakročiť. Rozrastajúci sa počet áut v uliciach prispieva k enormnému nárastu skleníkových plynov CO2 v doprave. Benzín Natural 95, ktorý sa od nového roka zmení na ekologickejšiu verziu E10, má pomôcť znižovať rozsah týchto škodlivých plynov. O prijateľnej alternatíve hovorí aj ministerstvo životného prostredia. ,,V Európskej únii prevláda názor, že biopalivá sú čiastočnou odpoveďou na závislosť na fosílnych palivách. Preto aj Európska únia v minulosti presadila primiešavanie biologickej zložky do palív,” povedal pre Glob.sk hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

Odstaví vylepšený benzín staršie autá?

Na verejnosť sa dostali informácie o možnom odstavení komponentov v motorových vozidlách, ktorých rok výroby je starší ako ročník 2005. Tieto informáce pre Glob.sk potvrdil aj motoristický novinár Václav Lipavský. ,,Keďže toto palivo má dvojnásobný počet biozložky, tak táto látka spôsobuje leptanie gumových tesnení. Pri určitých tlakoch spôsobí aj koróziu hliníka,” povedal už v minulosti Lipavský. Voči tomuto tvrdeniu sa ohradilo Združenie pre výrobu a využitie biopalív. Uvádzajú, že ekologickejšie palivo E10 nemôže poškodiť motor ani jeho palivovú sústavu. K jednému problému, ktorý môže nastať sa však priznali. ,,Vieme prakticky iba o jedinom čiastočnom probléme. Staré tesnenia z polyuretánu, ktoré sa kedysi dávno používali pri výrobe áut, môžu na E10 reagovať horšie. Ale dajú sa v pohode vymeniť, nehovoriac o tom, že sa aj naďalej bude používať aj palivo E5,” reagoval pre Glob.sk analytik združenia Radoslav Jonáš.

Jedna strana hovorí o bezpečnosti tankovania paliva E10, ta druhá má výhrady.  Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Zaberie pestovanie biozložky ľuďom pôdu?

Vášne sa rozvírili aj okolo pestovania biozložky, ktorá je súčasťou paliva. Kým v ,,starej” verzii benzínu sa vyskytovalo 6 až 7 percent biozložky, po novom bude obsahovať 9 percent tejto látky.

Otázkou zostáva, kde sa bude pestovať. Jedna strana sa bojí, že zbytočne bude zaberať pôdu určenú na pestovanie plodín pre ľudí, tá druhá sa to snaží vyvrátiť. Združenie pre výrobu a využívanie biopalív hovorí o zbytočnom mýte, ktorý v spoločnosti pretrváva. Pestovanie biozložky pritom zaberá 6 percent obrábanej pôdy. ,,Problematickým sa ukazuje predovšetkým pestovanie plodín prvej generácie biopalív –  najznámejší príklad je repka olejná. Nepriamo došlo k zmene využívania územia, najmä poľnohospodárskej pôdy. Aj preto sa postupne etablujú nové generácie biopalív, ktoré by pracovali napríklad so slamou, senom či rôznymi poľnohospodárskymi zvyškami,” doplnil rezort životného prostredia.

Zvýšená úroveň biozložky v palive E10 zvýši aj cenu jedného litra benzínu o 0,4 centa. ,,To je úroveň, ktorá sa prakticky na cene paliva ani neprejaví, pretože oveľa väčšie vplyvy majú ceny ropy, výška daní a aj cenové politiky čerpacích staníc a ich sietí,” uzavrel anayltik Jonáš.

Pestovanie biozložky zaberá 6 percent obrábanej pôdy. Zdroj: pixabay.com