Domáce GPlus Spoločnosť Top Rozhovory

ROZHOVOR s odborníkom na jazdenky: Slováci šetria na tom nesprávnom mieste

Zdroj: Asociácia overovateľov vozidiel

BRATISLAVA – Ako prax ukázala, vynaliezavosť podvodníkov nemá hraníc. Autá z druhej ruky tvoria drvivú časť v premávke na Slovensku. Vo väčšine prípadov však Slováci šetria na tých nesprávnych miestach a o možnostiach preverenia ich budúceho auta príliš veľa nevedia. A práve tento fakt otvára podvodníkom brány k peknému zárobku. O špinavostiach, ktorých sa šmejdi zámerne dopúšťajú sa Glob.sk rozprával s predsedom Asociácie overovateľov vozidiel JOZEFOM KNOPPOM. 

 

Až 50 % predaných áut na Slovensku tvoria jazdenky a práve použité vozidlá padnú za obeť nekalým praktikám šmejdom. Sú podvody na autách novodobým trendom, alebo tu boli od nepamäti?

– Podvody tu boli vždy. Podľa mňa aj za čias socializmu. Ale samozrejme, že extrémne to narástlo tým, že sme vstúpili do Európskej únie a dovoz vozidiel je teraz jednoduchý, lacný a výhodný.

Zmenili sa nejakým spôsobom taktiky šmejdov?

– Tak, ako každý trh, tak sa vyvíja aj tento. Je hrozné, že to musím nazvať trhom, ale je to tak. Keď štát, spoločnosti ako my, či médiá vydajú varovanie pred podvodníkmi a poukážu na ich taktiku, tak podvodníci opustia danú činnosť a idú na ďalšiu. Nájdu iné zadné vrátka, na ktorých môžu zarobiť veľké peniaze.

V ponuke je aktuálne viac ako 100-tisíc áut z druhej ruky a to predovšetkým z Talianska, Nemecka, Belgicka či Rakúska. Z ktorej krajiny k nám chodia tie najväčšie ,,šmejdy”, na ktorých podvodníci upravujú stav vozidla?

– Mení sa to každým mesiacom. Jeden mesiac je viac dovozov z Nemecka, ďalší mesiac z Talianska, iný zasa z Poľska. Nevieme presne, čím je to zapríčinené. Môžu byť za tým nejaké veľké flotily lízingových vozidiel, ktoré sa v danej krajine odpredávajú. Alebo z nejakého dôvodu šrotovné a podobne. V poslednej dobe ale prevažovalo Nemecko a podobné krajiny, kde sa zaviedli emisné normy. Staré dieslové vozidlá už totiž nemôžu vojsť do mesta a tým pádom sa vo veľkom začali vypredávať za nízke ceny. Potom idú k nám na Slovensko a celkovo do V4, Rumunska, Bulharska.

Predseda Asociácie overovateľov vozidiel Jozef Knopp
Zdroj: Asociácia overovateľov vozidiel

Vodiči majú k dispozícii niekoľko spôsobov či webových portálov, ako si overiť, že auto, ktoré si chcú kúpiť, nemá stočené kilometre, nie je zaťažené exekúciou alebo nie je búrané. Vždy sa objaví prípad, že niekto naletel. Čím to je?

– Sú na to dva dôvody. Tým prvým je, že z nejakého dôvodu ľudia šetria na tom nesprávnom mieste. Na miesto toho, aby si pred kúpou auta zaplatili pár eur, aby neskôr ušetrili pri prípadných opravách tisíce, šetria na možnosti kontroly. Druhým dôvodom je ešte stále nevedomosť. Stretávame sa veľakrát s tým, že si ľudia kúpia auto, zistia, že sa nedá sa prepísať a až potom si ho u nás alebo u iných spoločností overia. Preto aj stále komunikujeme s médiami, aby osvety bolo viac. Kupovať ojazdené auto bez overenia je absolútne obrovské riziko. Dnes je to skutočne 50 na 50.

Existuje nejaká overená ,,klasika”, vďaka ktorej má kupujúci stopercentnú istotu, že keď si vozidlo overí touto cestou, je určite v poriadku a nikto sa ho nesnaží napáliť?

– Áno, hovorí sa tomu kúpa nového vozidla. To je naozaj tá jediná overená cesta. Ale samozrejme chápem, že každý je v inej životnej situácii, nemá toľko peňazí, aby si mohol kúpiť nové vozidlo a musí si kúpiť to ojazdené. Riziko sa v zásade dá minimalizovať. Aj naše služby to podvodníkom sťažia tak, ako sa čo najviac dá. To znamená, že vieme zistiť, či auto bolo búrané a to až v 17 krajinách. Vieme zistiť históriu kilometrov či už na Slovensku, v Čechách a ďalších krajinách. Vieme pozrieť priamo v registroch, či na auto nie je uvalená exekúcia, lízing alebo iná ťarcha. Vieme priamo od výrobcu cez VIN decoder zistiť, že ako vyšlo vozidlo z výroby. Toto všetko sa dá, len treba mať otvorené oči. A samozrejme, treba čo najviac spytovať aj samotného predajcu.

Aké dokumenty by si mal kupujúci od predávajúceho vypýtať?

– Treba si od neho vyžiadať čo najviac dokumentov. Všetky protokoly a technické emisné kontroly, ktoré boli vykonané. Skoro v celej Európskej únii platí, že po 4 rokoch podlieha auto STK. A tieto dokumenty by tam mali byť. Veľakrát sa na nich uvádza aj stav kilometrov, menšie či väčšie nedostatky daného vozidla. Okrem servisnej knižky aj faktúry a bločky z opráv, ktoré boli s vozidlom riešené. Predajca vám síce môže tvrdiť, že boli napríklad pred mesiacmi menené rozvody, ale otázka je, či naozaj boli menené, či bol tento úkon vykonaný v autorizovanom servise, alebo je to nejaký aftermarket, niečo lacné z Poľska, Číny, ktorý nemusí mať takú kvalitu.

Zdroj: Asociácia overovateľov vozidiel

Varovným signálom pre kupujúcich by teda mali byť nezdokladované zásahy do vozidla?

– To už by malo byť podozrivé, pretože tieto veci majú záruku. Keď je prevodovka menená za fungl novú, tak tá má všetky dokumenty, záruky. Je dôležité, aby sa nestalo, že síce bola prevodovka menená, ale za takú istú hroznú ako predtým, ktorá vydrží pár tisíc kilometrov. Ak niekto tvrdí, že vo vozidle sa robili konkrétke úkony, je potrebné mať k tomu aj dokumenty. Najčastejšie sa menia rozvody, tlmiče, brzdy, pretože sa aj najčastejšie opotrebovávajú. A presne to podvodníci robia. Zoberú to najlacnejšie čo na trhu je, pretože vedia, že to vydrží tisíc kilometrov a ani o jeden kilometer viac. Vydrží to dovtedy, pokiaľ vozidlo predajú za dobrú cenu a keď majú dobre napísanú kúpno predajnú zmluvu, kde je uvedené, že vozidlo preberáte také, aké je, tak prakticky ani z právneho hľadiska sa nedá nič s predávajúcim riešiť.

Na Slovensku funguje aj štátny Register prevádzkových záznamov vozidiel. Je tento server spoľahlivý?

– Aj áno, aj nie. Spoľahlivý je z toho hľadiska, že začal o slovenských vozidlách zbierať celkom dosť údajov podľa zákona. Za pár rokov bude určite spoľahlivý, čo sa týka Slovenska. V tomto registri je aj Holandsko a Belgicko, kde majú naozaj dobré údaje. Čo sa týka ostatných krajín, tam tento register nefunguje. A aj podvodníci vedia, čomu sa treba vyhýbať. Tým pádom sa vozidlá dovážajú z iných krajín.

Objavujú sa rôzne druhy rád (ochytaný volant, vyšmýkané pedále), ako zistiť, že s autom nie je niečo v poriadku. Má vôbec laik šancu pri obhliadke auta zistiť, že s kilometrami bolo manipulované?

– Vlastným okom či sluchom nemá laik absolútnu šancu. Aj profík má problém zistiť, o aký motor ide. Členovia našej asociácie pri kontrole motora používajú špecializované zariadenia, kde sa naozaj počúva, či je všetko tak, ako má byť. Kontroluje sa štart za studena, za tepla, čo hovorí riadiaca jednotka, diagnostika… Rozpoznáte to na svojom aute, na ktorom jazdíte 100-tisíc kilometrov a niečo sa pokazí, tak to hneď zistíte. Ale na novom aute nie je šanca. Ochytaný volant, páka, pedále? Nemáme socializmus, že by neboli náhradné diely. Dnes sú naozaj šrotoviská plné, funguje aftermarket, kde si vyklikám čo potrebujem a do dvoch týždňov mám nový ,,originálny” diel. Pár mesiacov možno bude pôsobiť ako originálny, ale potom sa ukáže, čo je to za diel. Volant, páka, sedačky sa dajú veľmi rýchlo a lacno vymeniť. A presne toto sa aj robí. Laik by nikdy v živote sám nemal kupovať vozidlo, ale skôr by sa mal obrátiť na odborníkov.

Laik nemá šancu voľným okom či sluchom zistiť, že s jeho novým autom bolo manipulované. Zdroj: pixabay.com

Pokiaľ sa už kupujúci ocitne v situácii, že sa stal obeťou podvodu, získať svoje peniaze späť je takmer nemožné. Na koho sa obeť má v prvom rade obrátiť a aké sú jej možnosti?

– S týmto sa stretávame relatívne často. Jedinú radu, ktorú im môžeme dať, je, aby sa v prvom rade obrátili na právnika, ktorý povie, aké sú možnosti a ako postupovať. Akonáhle príde podvodníkovi doporučený list z advokátskej kancelárie, ten sa zľakne a s radosťou to auto vezme späť a predá ho hociktorému inému záujemcovi, ktorý príde neskôr, pretože vie, že si to ďalší kupujúci neoverí a podvod zakryjú ešte lepšie. Dnes je to bohužiaľ o tom, že len jeden z desiatich kupujúcich si vozidlo overí.

Mohlo by vás zaujímať:

Galéria
Podvody na autách z druhej ruky tu boli podľa predsedu Asociácie overovateľov vozidiel už za čias socializmu. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Na Slovensku budú platiť nové registračné poplatky za motorové vozidlá. ZDROJ: Peter Korček
Šmejdi si vždy nájdu zadné dvierka. Zdroj: Zoznam.sk / Peter Korček
Ilustračná foto. Zdroj: Zoznam.sk / Peter Korček
Protokoly a technické či emisné kontroly sa vykonávajú na staniciach STK. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Protokoly a technické či emisné kontroly sa vykonávajú na staniciach STK. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Volant, páka, sedačky sa dajú veľmi rýchlo a lacno vymeniť. Zdroj: pixabay.com
navigate_before
navigate_next