Domáce Kategórie Politika Spoločnosť Top

Rozpad spravodajstva, pokusy o cenzúru. Začína sa hovoriť o Rezníkovom konci

Andrej Danko, Jaroslav Rezník a Dušan Jarjabek - SITA / Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA – Generálnemu riaditeľovi RTVS prihára. Jaroslav Rezník je vo funkcii iba rok a už sa mu podarilo takmer rozbiť spravodajstvo, či zrušiť investigatívnu reláciu. Dnes hasí podozrenia z cenzúry v spravodajstve rozhlasu, kvôli ktorým žiada opozícia hlavu šéfky. 

Keď včera preletela médiami správa, že v RTVS sa snažia scenzúrovať opozíciu, vyvolalo to obrovskú vlnu oprávnenej kritiky. Na svedomí to má šéfka rozhlasového spravodajstva Petra Stano Maťašovská, ktorá vypracovala interný dokument s pokynmi pre redaktorov. V kontroverznom nariadení prikazovala svojim podriadeným napríklad nepísať o opozičných návrhoch zákonov, pretože “Parlamentná prax hovorí, že z týchto návrhov takmer žiadny neprejde prvým čítaním, ich relevantnosť je preto veľmi nízka. Často ide o odborne nepripravené, nesystémové a neprekonzultované návrhy, ktoré majú skôr zaujať verejnosť, ako riešiť problém. Poslucháča by skôr zavádzali, ako informovali.” Opozícia sa voči tomuto tvrdeniu rázne ohradila a okamžite žiadala jej odvolanie. Rezník sa svojej podriadenej zastal a situáciu vyriešil len napomenutím. 

Podľa informácií Glob.sk sa to však už šéfovi RTVS poriadne zbiera. Trpezlivosť s ním dochádza koaličnému Smeru-SD aj Mostu-Híd. Po najnovšom škandále sa v politických kuloároch začína šepkať o začiatku jeho konca. Aj keď oficiálne koalícia vývoj v televízii teraz nekomentuje, v skutočnosti sa vraj hľadá spôsob ako sa Rezníka zbaviť. V rukách to má nateraz Rada RTVS, ktorá môže riaditeľovi vysloviť nedôveru a príslušnému výboru Národnej rady Slovenskej republiky predložiť podnet na podanie návrhu na jeho odvolanie. “O riaditeľovi môže rozhodnúť iba Rada, neprislúcha nám to komentovať,” reagoval pre Glob.sk podpredseda parlamentu Béla Bugár. Vládny Smer-SD nechcel situácia vôbec komentovať. Rovnako sa nechcel na adresu svojho nominanta vyjadriť predseda parlamentu Andrej Danko.

Jaroslav Rezník bol zvolený iba vďaka podpore SNS a Andreja Danka. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Rezník je totiž jeho človek, aj keď oficiálne sa k nemu šéf SNS nikdy nepriznal. Už pri jeho voľbe v júni 2017 došlo k hádkam na politickej scéne. Opozícia upozorňovala na Rezníkovú výraznú podporu Vladimíra Mečiara pred voľbami 1998 a pár minút pred jeho zvolením poslankyňa Lucia Ďuriš Nicolsonová zverejnila aj informácie o jeho prepojení na kontroverzného podnikateľa Mariana Kočnera. Rezník jeho firme v minulosti doživotne lacno prenajal pozemky Slovenského rozhlasu, na ktorých Kočner postavil príjazdovú cestu k Five Stars Residence. Nebyť tejto príjazdovej cesty, nedostal by stavebné povolenie na stavbu rezidencie.  „Za Štúdiom KFA stál v tom čase Marián Kočner, za Five Star Resedence stojí Kočner a Bašternák. Bez príjazdovej cesty by bytovka nikdy nestála,“ tvrdila Nicholsonová. Dodala,  že cestu prenajal za 30-tisíc korún ročne. „Vzniklo tak doživotné bremeno, ťarcha na liste vlastníctva,“ doplnila Nicholsonová.

Rezníkovi tiež opozícia vyčítala nadmerný priestor, ktorý ešte ako šéf TASR poskytoval Andrejovi Dankovi. Danko sa mu po rokoch odvďačil a pri voľbe nového šéfa RTVS mal Rezník jeho plnú podporu.

Smer-SD  nemal  otázku voľby riaditeľa vyriešenú veľmi dlho. Zatiaľ čo vtedajší šéf rezortu kultúry Marek Maďarič podporoval predošlého riaditeľa Václava Miku, Robert Fico trval na zmene. Nakoniec sa dohodli na mene Jaroslava Rezníka – ale iba kvôli tlaku koaličného partnera – SNS.

Z koalície bol výrazne proti zvoleniu Rezníka najmä Most-Híd. Chvíľu pred druhým kolom voľby však Most otočil kartu a Béla Bugár sa vyjadril, že kvôli Rezníkovi nebude rozbíjať koalíciu. Niektorí poslanci Mosta však boli výrazne proti aj naďalej. Rezníka však parlament napokon zvolil hlasmi koalície. Dnes už mnohí toto rozhodnutie ľutujú.

Koniec Reportérov

Len polroka po svojom nástupe do funkcie, čelil Rezník prvému tlaku verejnosti. Investigatívna relácia RTVS Reportéri patrila medzi stálice našej publicistiky. Ešte v januári bol oznámený ich dočasný koniec, čo vyvolalo búrlivé reakcie zvonku. Vedeniu sa nepozdávala kvalita a nejasné tematické vyčlenenie relácie. Tento krok si zožal veľmi negatívne reakcie, pretože Reportéri boli jedinou investigatívnou reláciou na Slovensku. RTVS argumentovala mnohými faktickými chybami a množiacimi sa žalobami na jednotlivé časti. 

Reportéri dnes opäť fungujú. Nie však v pôvodnom zložení, dlhoročný redaktor RTVS Pavol Fejér má dnes vlastný projekt s názvom Cez čiaru. 

Vedenie RTVS už muselo vysvetľovať rozpad spravodajstva a obvinenia zo zásahov do práce redaktorov. Zdroj: TASR – Marko Erd

Rozpad spravodajstva televízie

V apríli tohto roka sa na slovenskú verejnosť dostal otvorený list, pod ktorým bolo podpísaných 60 redaktorov RTVS. V liste reagovali na Rezníkové slová spred niekoľných dní, kde povedal že „v skutočnosti nám niektorým nejde o čestnú a profesionálnu novinárčinu, ale o priame zasahovanie do politiky.” Redaktori sa v liste voči tomuto tvrdeniu rázne ohradili. “Atmosféra v spravodajstve RTVS je už niekoľko mesiacov napätá. Bojujeme s nedôverou voči našim nadriadeným, voči ich úmyslom a schopnostiam,” písalo sa v liste. Redaktori tvrdili, že pracujú v nepriateľskej atmosfére.

Koncom mája rady redaktorov RTVS opustilo niekoľko zvučných mien. Všetci tvrdili, že dôvodom ich odchodu je vedenie spravodajstva. Problémy boli dlhodobejšieho rázu a medzi dôvodmi sa objavila aj snaha o ovplyvňovanie ich výstupov zo strany vedenia. „Novému generálnemu riaditeľovi a jeho manažmentu sa darí ničiť našu prácu a rozbíjať tím spravodajstva RTVS,“ povedali odchádzajúci redaktori.  „Viacerých našich kolegov vyhodili, pretože boli silnými a hlasnými kritikmi, iných cielene vyštvali,“ tvrdili redaktori vo videu, kde oznamovali svoj odchod. Vo videu sa objavil aj vtedajší moderátor O 5 minút 12 Martin Strižinec. Ten z RTVS neodišiel, dobrovoľne však zmenil pole spôsobnosti. Namiesto politickej relácie dnes moderuje vedeckú.

Kritika od Fica

Do súčasného stavu RTVS sa pustil aj šéf Smeru Robert Fico. Na tlačovej konferencii strany k obedom zdarma reagoval na otázku redaktora z RTVS útokom. „Vy ste z RTVS? Sa nečudujem, že relácia v sobotu dopadla tak, ako dopadla, ste všetci rovnakí v poslednom čase,“ povedal Fico a narážal na moderátora Sobotných dialógov Braňa Dobšinského, ktorý na sobotnú reláciu meškal a zle artikuloval. Dobšinský už v RTVS nepracuje, po fiasku v spomínanej relácií sa s vedením “dohodli” na jeho odchode. 

Fico mal však s RTVS problém dlhodobo. Ešte pred Rezníkovým zvolením do funkcie tvrdil, že redaktori vystupujú vyslovene opozične. Práve preto trval na zmene vedenia. A podľa našich informácií by uvítal zmenu opäť.

Za odchádzajúcich redaktorov sa postavila aj verejnosť, ktorá vytvorila okolo budovy reťaz – Postavme sa za nezávislú RTVS. Zdroj: SITA/Branislav Bibel

Mečiarovec

Jaroslav Rezník je rodákom z Ružomberka. V minulosti šéfoval regionálnej pobočke Slovenského rozhlasu v Košiciach, o niečo neskôr sa stal ústredným a následne generálnym riaditeľom Slovenského rozhlasu. Verejnosť mu spätne vyčítala nevýhodné zmluvy či 9 miliónový dlh rozhlasu. Počas deväťdesiatych rokov bol otvoreným sympatizantom Mečiara a jeho HZDS. Počas prvej vlády Roberta Fica sa stal šéfom Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR), kde zotrval až kým na stoličke riaditeľa RTVS v roku 2017 nevystriedal Vaša Miku. Ani tam sa mu škandály nevyhli. Verejnosť mu vyčítala spoluprácu s ruskou provládnou agentúrou Sputnik. Po tlaku médií od spolupráce odstúpil. Vtedy neparlamentná SNS tiež podľa verejnosti dostávala v TASR nadmerný priestor. 

Spätne sa tiež zistilo, že polovicu webu Teraz.sk vlastní od roku 2013 firma Assets Managment Miloša Juríčka, obchodného partnera Slavie Capital. „Tlačová agentúra neporušila zákon, ale je tam prepojenie na finančnú skupinu. Otázka prieniku finančných skupín do médií je aktuálna nielen na Slovensku, ale v celej Európe, pretože potom sa môžu ekonomicky silní ľudia dostať nielen do médií, ale aj do politiky,“ reagoval na to vtedajší minister kultúry Marek Maďarič.

Martina Ruttkayová, Zuzana Janíková