Domáce Kultúra Spoločnosť Top

Pálčivá hra, ktorú nezvládne každý. Herečka musela zísť z javiska za arogantnými divákmi 

Zdroj: ludusdivadlo.sk

BRATISLAVA – Čo je to extrémizmus, populizmus, či neonacizmus? A ako je možné, že sa nám extrémisti prihovárajú aj z parlamentu? Toto je azda posolstvo hry Naše šaty!, ktorú ponúka Divadlo LUDUS. Inscenácia je až pálčivo aktuálna a o to dôležitejšia. Najmä pre mladých ľudí, mnohí z nich totiž už majú právo voliť a rozhodujú tak o osude našej krajiny. Tvorcovia hry nám priblížia aktuálne témy cez hrdinku Kláru. No problém je, že chce so všetkými ľuďmi dobre vychádzať a to nie je cesta. Otázne je, či sa to vôbec dá…

 

Hra plná otázok. Otázok, na ktoré si musí dať odpoveď každý jeden z nás. Inscenácia len s jednou herečkou nie je až taká nudná, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Hlavná hrdinka Klára si nekladie servítku pred ústa a narážky na extrémizmus či neonacizmus nás sprevádzajú počas celej hry. ,,Tých tém je tam mnoho, je to naozaj akoby doslova až tematické obžerstvo aktuálnych pálčivých tém. Je to vlastne zrod kritického a analytického myslenia v priamom prenose. Je tam téma nacionalizmu, ktorá z toho trčí ako taký tŕň, ale vyznenie celej hry je vlastne humanistické, čo pre mňa je aj nosná a základná téma tejto hry,‘‘ povedala pre Glob.sk herečka Alexandra Palatínusová, ktorá stvárňuje Kláru.

 

Výsledkom celej hry je humanizmus. Zdroj: ludusdivadlo.sk

Premýšľať!

Palatínusovej na margo postavy dramaturg Martin Kubran stále hovoril, že v prvej polovici nebude divákom sympatická. ,,Lebo sympatickou začína byť postava vtedy, keď jej začína osud padať na hlavu, keď prestáva stíhať, keď zlyháva. Vtedy sa s ňou divák dokáže stotožniť.‘‘

Už v úvode sa dozvedáme, že Klára po prvýkrát býva sama, chce mať vlastný blog o móde a, samozrejme, veľa lajkov. Keďže sa ešte len presťahovala do nového bytu, chce so susedmi vychádzať dobre. Všetko mala naplánované, v hlave ako tak upratané. Postupne ale zistí, že nejde všetko tak, ako si želala. Po stretnutiach so susedmi a ich názormi začne o živote premýšľať a konečne príde na to, že nie všetko je také ružové, ako si nahovárala. „Intenzívne cítim, ako môj mozog vďaka premýšľaniu za posledných pár hodín zosilnel. Ako sval, ktorý sa musí používať. Budem trénovať, lebo ho potrebujem! Nie žeby som doteraz o veciach nepremýšľala. Len som sa bála. Bála som sa myslieť sama za seba,“ hovorí Klára.

 

Je dôležité o aktuálnych témach hovoriť a neskrývať sa pred nimi. Zdroj: ludusdivadlo.sk

Priamy zásah

Téma je ostrá, no podstatná najmä pre mladú generáciu. K budúcoročným parlamentným voľbám pôjdu po prvýkrát mladí dospelí narodení po roku 2000. ,,Významnú časť prvovoličov oslovujú strany šíriace nacionalistické, protieurópske a protidemokratické bludy. Neprejdime to pohŕdavým mlčaním. Hovorme o tom,‘‘ zdôrazňuje LUDUS.

Samotná herečka Alexandra Palatínusová je preto presvedčená, že je dôležité o týchto témach s mladou generáciou hovoriť. ,,Sme povinní s nimi hovoriť. Je našou povinnosťou ich na to upozorňovať, poukazovať a pripomínať. My ich musíme dostatočne motivovať k tomu, aby boli zvedaví, aby sa zaujímali o „veci verejné“. Vzbudzovať v nich chuť to vedieť a chápať to. A v tom je táto hra fantastická, že ona toho diváka nepoučuje, ona sa nevyvyšuje, ona sa neponižuje, ona ho prizýva k debate, ona s mladými hovorí ako rovný s rovným,‘‘ vysvetľuje Palatínusová.

 

Sloboda je niečo, čo by sme si mali vážiť. Zdroj: ludusdivadlo.sk

Hovorme o tom

Po predstavení nechýbala ani diskusia so žiakmi, ktorí debatovali o politike a o tom, čím všetkým si Slovensko muselo prejsť. Čo je to tolerantnosť, čo je to rešpekt, či aké sú základné ľudské práva a slobody. Aj toto boli témy, ktoré boli na pretrase. ,,Sloboda nie je samozrejmosťou. Je dobre tušiť, že to nie je tak dávno, keď ľudia žili v neslobode. ,,Normálne‘‘ bolo skôr žiť v strachu. Len slobodný človek však môže naplno rozvinúť svoje schopnosti a byť sám sebou. Našim cieľom je hovoriť s mladými ľuďmi o výhodách a hodnotách slobody a demokracie, o minulosti, strachu a neslobode,‘‘ povedal historik Ľubomír Morbacher, ktorý so žiakmi po predstavení viedol debatu.

 

Monodráma upútala svojou pálčivosťou. Zdroj: ludusdivadlo.sk

Toto sa nedá zvládnuť

Aj keď sme spomínali, že téma extrémizmu, populizmu, či neonacizmu je dôležitá, nie všetkých žiakov hra Naše šaty! upútala. Niektorí sa o príbeh zaujímali, iní sa zase medzi sebou rozprávali alebo sa pozerali do mobilov. No herečka Palatínusová ani takýchto divákov neodcudzuje. ,,Každé predstavenie je iné, a diváci sú rôzni, a vždy iní, ale to je na tom to zaujímavé. My si hovoríme, že je tu veľa otvorených vecí, na ktoré sa nedá pripraviť. To, že sa niekto potrebuje pozrieť na mobil, ja to neodcudzujem, možno že naozaj potrebuje alebo pretože ho to nezaujíma v tej chvíli, mne to nevadí.‘‘ 

Nezabudla však spomenúť príhodu, ktorá sa jej stala práve počas jedného predstavenia hry Naše šaty! ,,Ja som tu minule mala strednú odbornú školu a sedela mi tu partia asi 15 chalanov, ktorí evidentne mali na to svoj názor, a postojom sa stotožňovali s niečím, čo je témou tejto hry. Boli trošku nadradení a v jednom momente už to nebolo úplne zvládnuteľné, tak som za nimi proste zašla. Dosť intímne – osobne som si k ním kľakla a narovinu som im povedala, že to sama takto nezvládnem. Ja som na javisku, ja mám k dispozícii iba text, brániť sa nemôžem, a že si myslím, že toto nie je zrovna to, čo oni chcú. Povedala som im, že som ochotná zostať hodinu po predstavení a môžeme si o tom podiskutovať, ale toto od nich nie je fér. Zabralo to,‘‘ povedala herečka.

 

Palatínusová zažila počas predstavení rôzne reakcie. Zdroj: ludusdivadlo.sk

Rovnováha nadovšetko

Podľa nej je preto zlomová práve komunikácia medzi staršími dospelými a mladými, ktorá prekoná generačnú bariéru. Je potrebné nájsť formu komunikácie a rovnováhu medzi generáciami. ,,Lebo nie je cesta, ani to nerešpektovanie a tá arogancia zo strany mladej generácie, ale zase ani to vyvyšovanie, kázanie a moralizovanie zo strany staršej generácie.‘‘

Tvorivý tím:

  • Klára: Alexandra Palatínusová
  • Preklad: Marián Chalány, Jindřich Martinec
  • Úprava a realizácia: Martin Kubran, Marián Chalány
  • Umelecká spolupráca: Kristína Svarinská, Ingrid Timková
  • Výtvarná spolupráca: Igor Stančík, Martina Širáňová
  • Produkcia: Barbora Chovancová, Michal Denci
  • Technická spolupráca: Eduard Mikuš

 

Nie všetci sa môžu s témou hry stotožniť. Zdroj: ludusdivadlo.sk

Mohlo by vás zaujímať:

 

Galéria
Extrémizmus, populizmus, či neonacizmus sú témy, o ktorých treba hovoriť. Zdroj: ludusdivadlo.sk
Klára začala o veciach viac premýšľať. Zdroj: ludusdivadlo.sk
Monodráma sa snaží vychovávať mladú generáciu. Zdroj: ludusdivadlo.sk
navigate_before
navigate_next