Domáce Šport

Cyklistický sviatok štartuje. Sagan už najväčším favoritom na zelený dres nie je

Slovenský cyklista Peter Sagan bude chcieť po ôsmykrát vyhrať bodovaciu súťaž a zelený dres na Tour de France. Zdroj: TASR / AP

BRATISLAVA – Aká bude Tour de France 2020? Kto vyhrá? Skončí sa skôr pre pandémiu koronavírusu? Získa Sagan po ôsmykrát zelený dres víťaza bodovacej súťaže? Otázok veľa, odpoveď zatiaľ žiadna.

 

Veľký cirkus na dvoch kolesách odštartuje v sobotu 29. augusta a dovtedy budú aktuálne rôzne špekulácie, mediálne kombinácie, analýzy, hodnotenia, tipovanie. Faktom zostáva, že je pred nami 21 etáp, 22 tímov, 176 jazdcov, 3 470 kilometrov. Na trati bude osem ťažkých horských etáp a jedna individuálna časovka. A k tomu konkurencia, aká nemá za posledných 20 rokov obdoby. Tipovať preto celkového víťaza alebo majiteľov jednotlivých dresov je nemožné. Po päťmesačnej prestávke a reštarte sezóny sú totiž karty rozdané úplne inak, akoby tomu bolo na prelome júna a júla.

 

Jazdci nie sú vyčerpaní, tímy majú k dispozícii tých najlepších cyklistov a najmä profily jednotlivých etáp môžu meniť celkové poradie každým dňom. Najmä 15. a 17. etapa a náročná horská časovka na Planinu krásnych dievčat v predposlednej etape môžu byť rozhodujúce v prezliekaní žltého dresu. Veď pretekári už budú mať v nohách 13.etapu, na ktorej je až sedem extrémne ťažkých stúpaní a jedinou rovinou v nej je štart v Chatel-Guyone. Profil prvých dvoch je tiež smrtiaci a už na papieri vyzerajú namáhavo.

Niekto z organizátorov musel mať zvláštny zmysel pre humor, pretože poslať cyklistov na tak extrémne stúpania je drastické. 15.etapa z Lyonu na Grand Colombier má na záverečných 70 kilometroch tri extrémne stúpania. Monteé de la Selle Fromentel s profilom 11,1 kilometrov a priemerom 8,1 percenta, Col de la Biche o dĺžke 6,9 kilometra a priemerom 8,9 percenta a na záver delikatesu Grand Colombier dlhú 17,4 kilometra s priemerom 7,1 percenta.

 

V náročnej 17. etape z Grenoblu na Col de la Loze sú na 168. km dve hodnotené stúpania najvyššej kategórie Horce Catagorii HC. Col de la Madeleine má 17,1 kilometra a priemer 8,4 percenta, Col de la Loze 21,8 kilometra a priemer 7,8 percenta. To sa vám na trati aj mozog uvarí a najradšej by ste bicykel zahodili dolu do údolia. Priemerná rýchlosť do 20 km za hodinu, páliace slnko, jedna serpentína za druhou, nohy aj hlava budú cyklistom horieť na každom jednom metri. Niektorí z pretekárov búdu v tomto prípade zrejme radi, ak prídu do cieľa v časovom limite, čo platí najmä pre špurtérov, ale aj Petra Sagana. Celkovo bude na Tour de France až 65 hodnotených stúpaní a iba jedna jediná etapa, na ktorej nie je žiadne – tá desiata. Tá však bude zasa poriadne veterná, keďže sa ide z ostrova na ostrov a popri mori. Dajú sa očakávať preteky ako na húsenkovej dráhe.

Profil 15.etapy Tour de France, korá je jednou z najťažších v histórii cyklistických pretekov Grand Tour. Zdroj: Facebook

Nuž, a kto sú najväčší favoriti? Individuálne ich má najviac v tíme Jumbo – Visma. Aj keď holandskému zoskupenie vypadol po páde na Critérium du Dauphiné Steven Kruiswijk muž číslo dva. Ale stále sú tu Primož Roglič, Tom Dumoulin, Wout van Aert, Sepp Kuus, Robert Gesink či George Bennett. Žiaden iný tím nemá tak silnú kombináciu univerzálov, vrchárov a časovkárov. Lídrom je Slovinec Roglič, ale otázny je jeho zdravotný stav po páde na pretekoch vo Francúzsku. Záložným plánom je potom Dumoulin a Kuss. V úžasnej forme jazdiaci van Aert je schopný vyhrať klasickú etapu, zvlnenú, horskú aj časovku. Práve on by mal byť nástupcom Sagana v zelenom drese.

Vyhral Miláno – San Remo, Strade – Bianche, na Miláno – Turín bol tretí a na Critérium du Dauphiné triumfoval v úvodnej ťažkej etape. Navyše už minulý rok zdolala Sagana v špurte etapy na Tour. Je enormne silný, rýchly, vytrvalý, takticky úžasne mysliaci a má podobné predpoklady ako Sagan. Na ceste je extrémne živelný a dokáže dominovať v každom počasí a podmienkach. Nečudo, veď je trojnásobný majster sveta v cyklokrose. To je Sagana najväčší konkurent, keďže má za sebou aj najlepší tím Jumbo – Visma. Je tiež v ideálnom veku – Belgičan má iba 25 rokov. Už v prvej etape bude favoritom na víťazstvo a aj žltý dres pre najlepšieho jazdca pelotónu.

Profil 17. etapy Tour de France, ktorá je jednou z najťažších v histórii cyklistických pretekov Grand Tour. Zdroj: Facebook

Konkurenciou pre Jumbo Visma by mohol byť Ineos, aj keď sa mu do zostavy nezmestili päťnásobní víťazi Tour de France Geraint Thomas a Chris Froome. Na ich miesta nominovali šéfovia tímu víťaza Giro d´Italia Ekvádorčana Ricarda Carapaza a Rusa Pavla Sivakova. Spolu s obhajcom prvenstva Egan Bernalom sú adeptami na žltý dres. Aj keď podľa Frooma je tajným a nedoceneným favoritom Sivakov, ktorý má podľa britského štvornásobného šampióna Tour až nadpozemskú formu. Sivakov je meno, ktoré si treba zapamätať. Kto ďalej môže zamiešať kartami?

 

Určite ďalší Slovinec Tadej Pogačar z UAE Team Emirates, ktorý je schopný jazdiť sám, strážiť si pozíciu v horách a útočiť aj v tých najextrémnejších kopcoch. Má aj skvelú časovku. V dvojici s krajanom Rogličom môžu byť veľmi nebezpečnou a zaujímavou dvojicou. Obaja sú totiž veľkí kamaráti a na ceste spolupracujú, aj keď nie sú z jedného tímu. Nuž a to nezabúdajme na tretieho Slovinca Mateja Mohoriča z Bahrajnu – Merida. Je tu aj Thibaut Pinot, francúzsky líder tímu FDJ Groupama, ktorý má fazónu formu a konečne by chcel prelomiť prekliatie z uplynulých sezón, kedy mal vždy krízu, pády alebo zdravotné problémy v niektorej z kľúčových etáp. Podobne ako jeho krajan Romain Bardet z AG2R La Mondiale.

 

Pozoruhodnú zostavu bude mať na štarte Kolumbia. Až päť jej cyklistov môže v Paríži oslavovať. Či už je to Bernal, Daniel Martinéz – víťaz Critérium du Dauphiné 2020, Rigoberto Uran alebo Sergio Hiquita. Poslední traja sú z tímu EF Pro Cycling a sú istým spôsobom podceňovaní. No ich sila v kopcoch je obdivuhodná. Aj tímová.

Že vám to nestačí? Potom sú tu ešte Nairo Quintana, jeho brat Dayer a Winner Anacona z tímu Arkea Samsic. Kolumbijská légia skazy. Prekvapiť môže aj Emanuel Buchmann či Max Schachmann z Bory, kolegovia Petra Sagana. Ale po pádoch a zraneniach budú na Tour limitovaní a ich sila, vytrvalosť a mentálna odolnosť môžu byť preto závislé na vývoji jednotlivých etáp.

 

Slovenský cyklista Peter Sagan chce na Tour de France získať po ôsmykrát zelený dres pre víťaza bodovacej súťaže. Zdroj: TASR / AP

Slovenských fanúšikov najviac zaujíma Peter Sagan. Sedemnásobný víťaz bodovacej súťaže, ktorý má pred sebou zlomový ročník. Už nie je totiž jednoznačným favoritom na zelený dres. Dokonca by bolo prekvapením ak by ho získal. Jeho pozícia v tíme je jasná. Jednotkou bude v dojazdoch etáp, okrem tých horských a na špurtérskych prémiách. Všade tam, kde môže získať body.

No sám na všetko stačiť nebude. Podpora tímu musí byť lepšia ako po iné roky, kde si Sagan všetko režíroval sám. Bora má v hre Schachmanna a Buchmanna na celkový triumf a to je pre tím priorita. Hlavu Sagan na triumf má, ale čo jeho nohy? Všestrannosť je Saganovou najväčšou silou, dokáže ísť do únikov, excelentný je v zjazdoch, aj v kopoch ktoré nie sú prudké a dlhé.

 

Horšie je to už v špurtoch, kde má v posledných rokoch extrémnu konkurenciu. Aj teraz. Elia Viviani, André Greipel, Oliver Naesen, Sonny Colbrelli, Jens Debusscherre, Mateo Trentin, Sam Bennett, Caleb Ewan, John Dekenkolb, Giacomo Nizzolo či Alexandr Kristoff. Tých mien je poriadne veľa a konkurencia neskutočná. Sagan ja na Tour de France Pán zelený. Od roku 2012, kedy po prvýkrát štartoval na Tour de France, vždy keď preteky dokončil, tak aj vyhral bodovaciu súťaž.

 

V zelenom drese odjazdil 124 dní zo 143, ktoré absolvoval na Tour. Čo je 87-percentná úspešnosť byť v zelenom drese. Obdivuhodné a neskutočné. Ak by vyhral aj tento rok, bol by jediným cyklistom histórie, ktorý by mal osem triumfov a dresov jednej farby. Zatiaľ ich má sedem, rovnako ako Armstrong celkových prvenstiev. Ale to je iný príbeh…

Sagan a van Aert – to sú dve mená, ktoré pravdepodobne ovládnu bodovačku. Ak sa “neprizabijú” v niektorom hromadnom dojazde, keďže obaja sú poriadne tvrdohlaví a vo finiši neuhne ani jeden z nich. Tam sa ide ľudovo povedané “na krv” systémom všetko alebo nič.

 

Peter Sagan pri dojazde jednej z etáp na Tour de France 2019. Zdroj TASR / AP

Sagan mal vždy skvelú intuíciu, improvizáciu a predvídavosť. Otázne je, čo bude chcieť od slovenského šampióna tím, aké má ambície a čo mu dovolí konkurencia. Etapové víťazstvo by bolo skvelé, triumf v bodovacej súťaži fantastický, ale základom je, aby do Paríža prišiel živý a zdravý. Spomienky na dojazd prvej etapy v Poľsku, kde takmer prišiel o život Fabio Jakobsen, sú stále mrazivé, lebo podobné nervózne špurty v 80 kilometrovej rýchlosti sa očakávajú aj na Tour de France. Nuž a Sagan nie je typom cyklistu, ktorý by sa bál, mal rešpekt alebo mimoriadny pud sebazáchovy. Jazdí na maximum, za hranou rizika a aj preto je jedným z najlepších cyklistov histórie.

 

Peter Sagan vyhral po siedmy raz bodovaciu súťaž na Tour de France a prekonal rekord Erika Zabela. Zdroj TASR / AP

Nuž v každom prípade bude tohtoročná Tour de France výnimočná, iná, nervózna a nepredvídateľná. Koronavírus môže všetko zmeniť, totálne zamiešať karty a dokonca aj radikálne a zásadne ovplyvniť celkové poradie. Očakávania sú na strane fanúšikov, médií, sponzorov, cyklistov aj organizátorov obrovské. Stres bude dýchateľný a citeľný od prvých metrov a preto by bolo mimoriadne nepríjemné, ak by sa zopakovala situácia z dojazdu prvej etapy Okolo Poľska, kde takmer prišiel o život Holanďan Jakobsen.

 

V záverečnom špurte ho krajan Dylan Groenewegen vytlačil do bariéry. Jazdec tímu Deceuninck-Quick Step utrpel ťažké zranenia a priamo na mieste ho museli oživovať, niekoľko dní strávil v umelom spánku. Jakobsenovi zostal v ústach jediný zub a jeho tržné zranenia na tvári si vyžiadali 130 štichov. “Jeho jazyk ešte nie je v poriadku a jedna z hlasiviek je stále paralyzovaná. Tiež má ešte problémy s dýchaním. Jeho rekonvalescencia potrvá niekoľko mesiacov,” povedal tímový manažér Quick Stepu Patrick Lefevere.

 

 

Mohlo by vás zaujímať