BRATISLAVA – Väčšina základných škôl na Slovensku sa potýka s jedným a tým istým problémom už roky. Nedostatok učebníc pritom trápi čoraz viac škôl. Paradoxne aj napriek tomu, že ministerstvo školstva na ne prispieva nemalou čiastkou.
Školy na školský rok 2018/2019 požadovali nákup a distribúciu približne 2,6 milióna kusov učebníc. Ministerstvo školstva poskytlo školám len 58 percent z požadovaného počtu. ,,Pre žiakov bolo distribuovaných zhruba 1,5 milióna kusov učebníc,” vysvetlilo ministerstvo školstva.
Analytička pre oblasť obsahu a formy vzdelávania z projektu To dá rozum Petra Fridrichová nepovažuje striktnú reguláciu učebníc ako šťastné riešenie. ,,Podľa reprezentatívneho prieskumu projektu To dá rozum takmer 40% učiteľov a učiteliek základných škôl považuje učebnicu za hlavný učebný zdroj pre žiakov a žiačky,” povedala pre Glob.sk Fridrichová.
Súčasťou balíčka, ktorý poskytol rezort školstva základným školám bola Prírodoveda pre 3. a 4.ročník ZŠ, Vlastiveda pre 3. a 4.ročník, metodické príručky a aktualizované učebnice podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre 4. a 8.ročník ZŠ. ,,Na nákup reedícií a nových titulov poskytlo ministerstvo školstva v tomto roku okolo 6,8 milióna eur,” dodalo ministerstvo s tým, že v septembri ešte zabezpečilo nákup ďalších reedícií v hodnote približne 1,1 milióna eur.
Viac ako 201-tisíc eur, poslal rezort školám na nákup Prvouky pre 2.ročník ZŠ. Na výučbu cudzích jazykov prispelo ministerstvo viac ako milión eur. Zo štátneho rozpočtu boli tento rok vyčlenené ďalšie 4 milióny eur. ,,Finančné prostriedky slúžia na celý proces zabezpečenia učebníc – od reedícií, cez nové učebnice, príspevky na učebnice cudzích jazykov až po distribúciu,” vysvetlilo ministerstvo školstva.
Ministerka školstva Martina Lubyová priznala, že aktuálne CHÝBAJÚ najmä učebnice na pracovné vyučovanie. Tento problém sa týka celých populačných ročníkov. Najviac sú postrádané učebnice pre 3. a 4. ročník ZŠ, Technika a Ekonomika domácnosti pre 2. stupeň ZŠ a učebnica Geografie pre 1. ročník gymnázia.
Nedostatok učebníc tak mnohokrát núti pedagógov improvizovať či vytvárať si vlastné materiály. Podľa analytičky Fridrichovej dôvodom, prečo si učitelia a učiteľky základných škôl vytvárajú vlastné učebné zdroje sú:
- uľahčenie pochopenia učiva (47%),
- motivácia žiakov a žiačok k učeniu sa (45%),
- úlohy na precvičovanie učiva (39%).
,,Dôvodom je aj to, že takmer jednej tretine učiteľov nevyhovujú učebnice pre ich predmet a tiež to, že z ich pohľadu nedostatočne podporujú tvorivosť žiakov,” dodala Fridrichová.