Domáce Spoločnosť Top

Začarovaný kruh. Za nekonečné čakanie u lekára si vraj môžeme sami

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Hodiny strávené pred ambulanciami či týždne čakania na konkrétny termín lekárskeho vyšetrenia na Slovensku nie sú žiadnou novinkou. Azda každý si už prešiel tým, že ho návšteva lekára stála celý deň. Na tom, čo spôsobuje hodinové čakania u lekárov sa nezhodli ani odborníci. Ministerstvo zdravotníctva pritom deleguje zodpovednosť na samotných lekárov. Na systém však doplácajú pacienti.

 

Hodiny a hodiny čakania pred ambulanciou či už všeobecného lekára alebo špecialistu zažil azda každý Slovák. Mnohokrát sa stáva, že kvôli vyšetreniam si musí zobrať pacient celodennú dovolenku len preto, aby sa mu dostalo adekvátnej zdravotnej starostlivosti. Objednať sa na skorší termín, ako na ten o niekoľko mesiacov, je tiež častokrát malým zázrakom. Ministerstvo zdravotníctva si je nedostatkov vedomé, ale zodpovednosť hádže na lekárov. ,,Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že je na rozhodnutí každého lekára, ako si manažuje objednávanie a následné vyšetrovanie pacientov – môže to byť formou lístkov (tzv. časeniek). Rovnako si môže lekár zvoliť aj telefonickú alebo elektronickú formu objednávania pacientov,” povedala pre Glob.sk hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová.

Na druhej strane však rezort zdravotníctva vníma nespokojnosť pacientov a nedostatok niektorých špecialistov. Aktuálne pracuje na novej minimálnej sieti lekárov. ,,Zohľadňuje pritom mnohé faktory vrátane demografických ukazovateľov či prognóz tak, aby sieť reflektovala potreby jednotlivých častí Slovenska, vrátane okresov  aj na nasledujúce roky. Následne predpokladáme zvýšenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti a zníženie čakacích lehôt v ambulantnej zdravotnej starostlivosti,” doplnila hovorkyňa rezortu.

O nespokojnosti pacientov rezort zdravotníctva vie. Plánuje zlepšiť aktuálnu situáciu. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Radšej si volať záchranku

Problémy pociťuje aj Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP), ktorá sa častokrát potýka s telefonátmi od pacientov, ktorí sú zúfalí z dlhodobého procesu objednávania sa. Prezidentka AOPP Mária Lévyová má pre pacientov, ktorí sa nevedia u lekára objednať na skorší termín a trpia akútnymi bolesťami, dobrú radu. ,,Mnohokrát sa na nás aj obracajú pacienti, že s akútnymi bolesťami majú šesťtýždňové čakacie lehoty. Vtedy hovoríme, že jednoznačne jediná možnosť je riešiť to na pohotovosti, lebo človek nemôže trpieť ako zviera,” radí prezidentka AOPP Lévyová. Jednym dychom však dodala, že pokiaľ nedôjde k posilneniu ambulantnej siete a nezabezpečí sa prvotná starostlivosť, akékoľvek zmeny sa nedočkajú úspechu.

Predísť dlhému čakaniu sa dá aj iným spôsobom ako sa vysedieť v čakárni. Stačí si jednoducho zavolať záchranku. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Môže za to slovenská nátura

V čom tkvie problém ,,nekonečných” prestojov u lekárov sme sa pýtali aj analytika Stredoeurópskeho inštitútu pre zdravotnú politiku (HPI) Tomáša Szalaya. Nemyslí si, že dlhé čakanie spôsobuje nedostatok zdravotníckeho personálu. ,,Ja nehovorím, že máme málo doktorov, ale veľa pacientov, veľa ľudí, ktorí možno nie sú pacienti, ale navštevujú a čerpajú zdravotnú starostlivosť. Máme dvakrát viac návštev u lekára ako je priemer v západnej Európe a nemám pocit, že sme dvakrát viac chorľavejší. Je to kultúra národa navštevovať lekára, je to čiastočne regulácia, že musíme navštevovať lekára kvôli rôznym typom potvrdení,” uviedol pre Glob.sk analytik HPI Szalay. Častokrát nemôže pacient navštíviť špecialistu bez toho, aby neabsolvoval prehliadku aj u svojho obvodného lekára, ktorý mu až následne môže vydať odporúčanie pre návštevu špecialistu. Aj tým sa predlžuje čas strávený v čakárni. ,,My vlastne indukujeme umelým spôsobom niektoré návštevy, ku ktorým by za normálnych okolností vôbec nemuselo dôjsť,” doplnil Szalay.

Podľa analytika Stredoeurópskeho inštitútu pre zdravotnú politiku (HPI) Tomáša Szalaya to je,,kultúra národa navštevovať lekára.” Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Bezplatné zdravotníctvo = hodiny čakania

Bývalý minister zdravotníctva Rudolf Zajac presadil v roku 2003 azda najväčšiu reformu zdravotníctva. Zavedením tzv. dvadsaťkorunáčiek sa mal obmedziť nadbytočný počet návštev u lekára, znížiť spotreba liekov a zmierniť miera korupcie. Po pár rokoch však poplatky za služby u lekára boli zrušené a miera návštevnosti lekárov sa opäť zvýšila. Aj preto sa analytik HPI Tomáš Szalay domnieva, že jedným z dôvodov zdĺhavého čakania pred ambulanciou, môže byť aj bezplatné zdravotníctvo. ,,V čase keď boli zavedené dvadsaťkorunáčky počet návštev u všeobecných lekárov klesol o 10%. Čo je významné prečistenie čakárne a zároveň sa aj skracuje čakacia doba,” povedal analytik Szalay.

Zavedením tzv. dvadsaťkorunáčiek sa mal obmedziť nadbytočný počet návštev u lekára, znížiť spotreba liekov a zmierniť miera korupcie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček