Domáce Koronavírus Spoločnosť Top

Z učňa majster. Inšpiratívny príbeh, v ktorom sa sny menia na realitu

Zdroj: Ristorante Italiano da Cono

BRATISLAVA – Vyučiť sa za kuchára znamená pripraviť sa na množstvo výziev. Vedel však, že po škole chce plniť sny iným a to s obrovským kusom srdca. A to mu práve oblasť gastronómie ponúkala. Alexander už počas štúdia nelenil. Popri vyučovacích hodinách si privyrábal ako kuchár-čašník. Prax ,,spoza školských lavíc” sa mu neskôr vyplatila stonásobne. Prečítajte si príbeh plný motivácie, tvrdej práce, ale aj nevyspytateľných situácií, ktoré dnešná doba pripravila.

 

Všetko sa to začalo pred desiatimi rokmi, keď Alexander Csefalvai opustil brány Hotelovej akadémie v Šamoríne. O radosť, ktorú mu prinášalo varenie, nechcel prísť, a preto si čo najrýchlejšie začal hľadať uplatnenie v tejto oblasti. Pracovná príležitosť na seba nenechala dlho čakať. Do novootvorenej Ristorante Italiano da Cono hľadali novú posilu.

Značka to bola zabehnutá. Chýry o talianskom majiteľovi, ktorý je oddaný zákazníkom, robí svoju prácu s láskou a na Slovensko priniesol kus nefalšovaného Talianska, zaviali aj do Alexandrových uší. Do ,,rodiny da Cono” sa mu podarilo dostať. Prijali ho spočiatku len na skúšku. U majiteľov si však čoskoro vytvoril vynikajúce renomé a zo skušobnej doby sa stala práca na plný úväzok.

 

Alexander zapôsobil na majiteľa reštaurácia pána Cono di Candia. Zdroj: Ristorante Italiano da Cono

Životná šanca

Po ôsmich rokoch práce čašníka dali majitelia reštaurácie Alexandrovi ponuku, ktorá sa neodmieta. „Koncept rodinnej talianskej reštaurácie a celkový postoj majiteľov ma doslova ohromil. Robilo sa nám spolu vynikajúco a ako to v dobrej rodine chodí, po rokoch práce čašníka som dostal od majiteľov reštaurácie odmenu – ponuku podieľať sa ako spoluvlastník na otvorení tretej prevádzky pod Bratislavským hradom,” spomína si Alexander na deň D.

Veril, že keď človek dá do svojej práce kus srdca, tak šanca príde. A mal pravdu. Ponuka stať sa členom vedenia novej prevádzky prišla v úplne bežný pracovný deň. ,,Možnosť rozvíjať sa vo firme som videl, nakoľko kolega pán Domonkos začal tiež ako čašník a šancu dostal podobným spôsobom ako ja.” Alexander priznal, že z kariérneho posunu strach nemal. Avšak do životnej výzvy sa pustil s veľkou dávkou rešpektu. ,,Bol som odhodlaný urobiť maximum, aby som mohol robiť to, čo milujem, a vyčariť ľuďom úsmev na tvári pri náročných pracovných obedoch alebo na nedeľnej rodinnej oslave,” vyzdvihuje čaro rodinného podniku. Povinnosti spolumajiteľa reštaurácie však Alexandra neodradili od práce v kuchyni a zákazníci ho majú aj naďalej možnosť vidieť na pľaci.

 

Aj Alexandrovému kolegovi sa dostalo kariérneho posunu. Zdroj: Ristorante Italiano da Cono

Tichý nepriateľ

Z rozprávky však aj túto sieť reštaurácií vytrhol koronavírus. Prvú vlnu vystriedala druhá a gastro začína mať vážne existenčné problémy. ,,Nevzdávame sa. Bojujeme, aby sme mohli ľuďom robiť radosť aj počas a po druhej vlne. Bohužiaľ, v súčasnej situácii nám možnosť obsluhovať na terasách veľmi nepomáha, nakoľko nemáme zasklené terasy alebo inú možnosť ako ohriať zákazníkov vonku v tejto zime,” opisuje Alexander nové výzvy v živote talianskej reštaurácie.

Reštaurácia tak rozbehla balenie jedál, aby potešili svojich verných zákazníkov, ktorí ich podporujú aj v neľahkých časoch. ,,Ľudia nás navštevujú kvôli kamarátskym vzťahom, chodia po dobré jedlo a vínko, aby sa odreagovali po robote alebo oslávili rodinnú udalosť. O toto všetko sme teraz prišli. My, aj naši zákazníci.”

Pomoc štátu vs. súkromníkov

Existenčnú krízu gastro oblasti sa štát snaží riešiť finančnými dotáciami a zavedením špecifických opatrení. Mnohé prevádzky však poukazujú na nedomyslené kroky vlády. V konečnom dôsledku si reštaurácie musia pomôcť sami. ,,Áno, pomoc prišla, ale bola nepostačujúca. My takúto pomoc nepotrebujeme, iba povolenie na prácu. Ostatné služby ako kaderník, tatér či masér, ktoré sú tiež v kontakte s ľuďmi, majú zelenú. Nás blokujú už skoro mesiac. Vieme dodržať a aj sme vždy dodržiavali hygienické predpisy v našich priestoroch. Čakáme teda, kedy nám konečne dovolia fungovať, aby sme mohli znova ŽIŤ, uviedol na rovinu Alexander.

Na vlastnú päsť sa preto slovenským reštauráciám rozhodla pomôcť spoločnosť Edenred, ktorá motivuje ľudí k návratu do ich obľúbených reštaurácií. „Oceňujem, že sú dnes na trhu značky, ktoré sa snažia skutočne pomôcť. Iniciatívu ,Poďme sa najesť‘ od Edenred vnímam pozitívne. Veríme, že stravovacie karty môžu zásadne pomôcť reštauráciám a gastro zariadeniam udržať ich biznis,“ uzavrel zakladateľ a majiteľ reštaurácie Ristorante Italiano da Cono, Cono di Candia.

Mohlo by vás zaujímať: