Domáce Politika Kauzy Top

Výstavbe D4R7 poslanci nedôverujú. Už dnes je jasné, že bude meškať

Na snímke minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek počas kontrolného dňa na stavbe D4/R7 v Holiciach pri Dunajskej Strede 14. novembra 2018. FOTO TASR - Jaroslav Novák

BRATISLAVA – Čo ukrýva nultý obchvat Bratislavy? Je pod povrchom skutočne ukrytý kontaminovaný odpad, alebo sa šírili len zlé reči? Tieto otázky sa budú snažiť už o niekoľko hodín zodpovedať poslanci NR SR. Členovia hospodárskeho výboru si totiž odhlasovali poslanecký prieskum, ktorý sa uskutoční práve dnes. Počas neho si chcú poslanci na vlastné oči overiť, akým spôsobom sa obchvat stavia a či stavba neporušuje predpisy. 

 

Na prieskum sa chystá približne 6 poslancov z hospodárskeho výboru a niekoľkí z iných výborov. Nechystajú sa odoberať vzorky ani si takýmto spôsobom overovať, či boli výsledky ministerstva dopravy skutočne pravdivé. “Na to treba byť odborníkmi, ktorí sa tomu venujú,” povedal pre Glob.sk poslanec hospodárskeho výboru a iniciátor prieskumu Miroslav Ivan (SaS). “Chceme skontrolovať ako doteraz prebiehali tieto kontroly, či už kontroly, čo sa týka životného prostredia tak aj kontroly, čo sa týka únosnosti jednotlivých vrstiev,” povedal Ivan. Chcú sa o tom presvedčiť na vlastné oči. Poslanci dostali len správu, ktorú zasiela dozor a práve z nej budú vychádzať a overovať si pravdivosť skutočností. “Niektoré z tých výsledkov budeme chcieť aj fyzicky vidieť,” povedal Ivan. To, či bude od výsledkov prieskumu závisieť aj avizované odvolávanie ministra dopravy, povedať nateraz nechcel. Chcú vraj počkať.  “Vnímam ministrovu starosť o tento projekt ale mrzí ma, že je to až teraz,” povedal Ivan.

Samotný minister sa na prieskum nechystá, do leta by však chceli stihnúť ešte aspoň jednu kontrolu. Ako zdôraznila hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká, minister sa o kauzu aktívne zaujíma. Dali si odobrať vzorky a tie ukázali, že ku kontaminácii pôdy a vody nedošlo. Ukázalo sa však, že stavitelia na výstavbu podložia obchvatu použili aj stavebný a iný odpad. Ministerstvo sa bude snažiť zistiť, v akom rozsahu a kde všade bol takýto odpad použitý. “Ak to bolo vo veľkom množstve, tak to budú musieť na vlastné náklady vyvoziť, to je bez debaty,” povedala pre Glob.sk Ducká.Pokiaľ by robotníci museli odpad vyvoziť a nanovo ho nahradiť nepoškodenou zeminou, celý proces výstavby by to mohlo ohroziť ale najmä výrazne predĺžiť. Celý obchvat sa mal pre vozidlá pritom spustiť už v roku 2020. Tento termín je už dnes nereálny aj v prípade, že zhotovitelia nebudú musieť odpad odvážať a začínať nanovo. Nikto si netrúfa odhadnúť, koľko by výstavba trvala, ak by sa potvrdilo znečistenie či kontaminácia.

Policajné komando nabehlo v marci do sídla spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o. v bratislavskom Novom meste. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

D4 R7 je stavaná pomocou PPP projektu – to v praxi znamená, že štát zaplatí stavbu až vtedy, keď bude hotová a budú po nej jazdiť autá. Rovnako je zazmluvnené, že pokiaľ zhotoviteľ nejakým spôsobom porušil stavebné predpisy, bude musieť na vlastné náklady škodu napraviť. Kontrola ministerstva ukázala, že na výstavbu podložia boli použité igelity, plasty či stavebný odpad.

Výstavbu D4 R7 rieši dokonca aj polícia. Ešte v marci vykonala v Bratislave a okolí veľkú raziu. Policajné komando nabehlo v skorých ranných hodinách k podnikateľom, ktorí stoja za výstavbou diaľničného obchvatu. Na mušku si vzali aj firmy, ktoré na D4R7 pracujú. Práve tie mali používať na výstavbu obchvatu aj kontaminovaný odpad z rôznych skládok. 

Na výstavbu D4 a R7 mali voziť kontaminovanú zeminu a nelegálny štrkopiesok aj z okolia Mosta pri Bratislave. Pozemok, odkiaľ stavebný materiál vyvážajú, má v prenájme firma NDD s.r.o. Michala Grebečiho od Slovenského pozemkového fondu. Podozrenia začala polícia prvýkrát ešte na jeseň, kedy pri zásahu komanda zbalili okrem iných aj Grebečiho. Akcia sa konala aj na spomínanom pozemku. Michala Grebečiho zadržali aj pri marcovom zásahu, vypočuli ho však len ako svedka a následne ho pustili na slobodu.

Galéria
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Policajné komando nabehlo do sídla spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o. v bratislavskom Novom meste. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zamestnanci pred sídlom spol. D4R7. Policajné komando nabehlo do sídla spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o. v bratislavskom Novom meste. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Skládka D4R7 v Petržalke – Slnečnice. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Podľa informácií Glob.sk sa ako podklad pod bratislavský diaľničný obchvat využíva kontaminovaná zemina zo skládok. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Prvé trestné stíhanie vo veci neoprávneného nakladania s odpadmi bolo začaté ešte v lete. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Prvé trestné stíhanie vo veci neoprávneného nakladania s odpadmi bolo začaté ešte v lete. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Skládka zeminy a stavebného dopadu D4R7 v Petržalke – Slnečnice. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next

Špinavý biznis pokračuje

V hlavnom meste a jeho okolí sa z nelegálnych skládok postupne stáva výborný kšeft pre malých podnikateľov. Biznis model týchto špekulantov je postavený na tom, že si vyhliadnu vhodné miesto na umiestnenie odpadu. Za úplatok dostanú na príslušnom úrade nelegálne povolenie. Na územie nabehnú bagre, ktoré vykopú desaťmetrové jamy až po spodnú vodu– vyťažený štrk tiež zobchodujú. Nákladné autá začnú na miesto voziť odpad z celej Bratislavy a okolia. V jamách tak končí všetok odpad vrátane nebezpečného bez triedenia, až kým nie je na úrovni územia. Následne na odpad navozia zeminu a po skládke zrazu nie je ani stopy. Niektorí podnikatelia navážajú odpad aj ďalej a vytvárajú viditeľné kopce. Glob.sk sa bol na vlastné oči presvedčiť na pozemku, ktorý má prenajatá firma NDD.

Okrem toho, že spomínané čierne skládky ohrozujú životné prostredie, nepriaznivo pôsobia aj na trhové ceny. „Nelegálni” podnikatelia totiž podliezajú ceny a odpad vyvážajú niekedy aj za polovičné sumy oproti riadne prevádzkovaným zberným dvorom. Práve ušetrenie nemalých peňazí zrejme zhotoviteľa láka, aby sa snažil takýmto spôsobom obísť predpisy aj za cenu znečistenia prírody.

Stavbu realizuje konzorcium Obchvat nula, vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Polícia však riešila najmä firmu D4R7 Construction, s.r.o., pri razii dokonca zadržali jedného z konateľov. Odvtedy sa firma snaží pri každej príležitosti komunikovať s médiami a tvrdia, že informácie o znečistení nie sú pravdivé a že je všetko v najlepšom poriadku.