Regióny Bratislava

Polícia sa naďalej zaoberá envirokriminalitou, ktorá má súvisieť s D4 a R7

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Polícia naďalej koná v prípade environmentálnej trestnej činnosti, ktorá má súvisieť s výstavbou bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. “V súčasnej dobe je vedené trestné stíhanie vo veci zločinu ohrozenia a poškodenia životného prostredia a vo veci zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi, uviedla pre TASR hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Veronika Slamková.

 

Polícia tvrdí, že s prihliadnutím na prebiehajúce vyšetrovanie sa nie je možné v súčasnosti vyjadrovať k jednotlivým doposiaľ zrealizovaným procesným úkonom, k čiastkovým výsledkom vyšetrovania a ani k budúcim úkonom. Polícia koncom marca zasahovala na viacerých miestach Bratislavského kraja a dôvodom bola environmentálna trestná činnosť. Súvisieť mala práve s podozreniami, že sa na stavbu D4 a R7 používa kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad. V marci polícia informovala o tom, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným, pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia.

Generálny manažér spoločnosti D4R7 Construction, zodpovednej za výstavbu obchvatu, Juan José Bregel však tvrdí, že výstavbu bratislavského nultého obchvatu sprevádza množstvo nepodložených špekulácií a dezinformácií. Verí v silu faktov a ak to bude potrebné, chcú sa brániť aj súdnou cestou. Reagoval tak aj na závery testov zeminy (ecoaudit) zo stavby, ktoré zverejnilo ministerstvo dopravy.

Podľa generálneho manažéra stavby sprevádza výstavbu nultého obchvatu množstvo špekulácii. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Testy nepotvrdili podozrenia z kontaminácie, ktorá by ohrozovala zdravie ľudí. Analýza však preukázala použitie materiálov na stavbe, ktoré nie sú podľa rezortu dopravy v súlade so stavebnými predpismi. Aby bolo možné tieto výsledky definitívne potvrdiť a určiť rozsah problému, je nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy. Ministerstvo s nimi začalo v piatok (17. 5.). Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť podľa rezortu nahradiť na vlastné náklady koncesionár.

“Výstavba D4 a R7 je striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou, uviedol Bregel. Ecoaudit nie je podľa neho odborná správa, ktorá spĺňa medzinárodné štandardy. “Väčšina tvrdení, ktoré sa nachádzajú v ecoaudit správe, je fakticky nesprávnych a nepodložených. Môžeme to dokázať bod po bode,” deklaruje. Firma D4R7 Construction je, ako tvrdí, prekvapená kvalitou správy a zaujatosťou v záveroch, ktoré priniesla.

“Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy,” skonštatoval Bregel. K výhradám, že sa pri výstavbe používa recyklovaný materiál, tvrdí, že je to šetrné k životnému prostrediu a v súlade so všetkými platnými slovenskými normami a smernicami. “Sme zodpovední za prevádzku D4 a R7 po dobu 30 rokov od jej otvorenia. Už len z toho dôvodu nie je v našom záujme postaviť diaľnicu nízkej kvality,” podotkol.