Domáce Kauzy Spoločnosť

Vyšetrovanie envirokriminality v súvislosti s D4 R7 pokračuje. Polícia však zatiaľ mlčí

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Vyšetrovanie environmentálnej trestnej činnosti v súvislosti s výstavbou bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, naďalej intenzívne pokračuje. Pre TASR to potvrdil hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Michal Szeiff. Polícia však z dôvodu, aby nedošlo k zmareniu alebo ohrozeniu vyšetrovania, bližšie informácie v tejto chvíli nechce poskytovať.

 

  “Vyšetrovanie v súvislosti s environmentálnou trestnou činnosťou, v rámci ktorého boli v priebehu štvrtka (28. 3.) zrealizované potrebné procesné úkony, v týchto chvíľach aj naďalej intenzívne pokračuje,” spresnil Szeiff. Polícia deklaruje, že hneď ako to procesná situácia vo vyšetrovaní umožní, verejnosť bude bližšie informovať.

Policajti vo štvrtok zasahovali na viacerých miestach Bratislavského kraja, dôvodom mala byť environmentálna trestná činnosť. Súvisieť má s podozreniami, že sa na stavbu D4 a R7 používa kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad. Na akcii sa podieľali aj odborníci z ministerstva životného prostredia. Podľa medializovaných informácií mala polícia zadržať “odpadkového kráľa” Michala G. aj manažéra firmy D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom stavby, Javiera H. Polícia mala zasahovať aj u ďalších fyzických osôb a firiem, ktoré stavbu realizujú alebo sa na nej podieľajú.

Podľa informácií Glob.sk sa ako podklad pod bratislavský diaľničný obchvat využíva kontaminovaná zemina zo skládok. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie. Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou. “Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty,” deklarujú spoločnosti.

Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť. Rezort je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne a ak zlyhal dozor, vyvodí vážne dôsledky. “Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky,” vyhlásil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že si počká na výsledok vyšetrovania polície.

Bratislavský obchvat buduje združenie firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Cesta sa stavia ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Koncesionár ju má postaviť a bude ju 30 rokov prevádzkovať, za čo mu bude štát platiť počas 30 rokov splátky. Ročná splátka by mala byť vo výške 52,8 milióna eur, čo má po 30 rokoch Slovensko vyjsť aj po zohľadnení inflácie na 1,76 miliardy eur. Projekt má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Prvé trestné stíhanie vo veci neoprávneného nakladania s odpadmi bolo začaté ešte v lete. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček