Bratislava Domáce Regióny Spoločnosť Top

Vodiči si na bratislavských cestách testujú zrak. Po daždi totiž nevidieť čiary, magistrát už má riešenie

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Všetci vodiči to dobre poznajú – spustí sa prietrž mračien, komunikácie zaplaví voda a z namaľovaných čiar na ceste nevidieť vôbec nič. Šoféri tak musia byť v strehu z toho, či jazdia ešte vo svojom pruhu, alebo už okupujú aj ten susedný. Môže za to nekvalitný náter, či rýchle vymývanie čiar z povrchu vozovky? Bratislavský magistrát sa vraj tento problém snaží riešiť komplexne. 

 

Prší, prší, len sa leje… Túto detskú riekanku pozná snáď každý, no v reále spôsobuje vodičom zimomriavky na chrbte. Najmä teda tým bratislavským. Dôvod je jednoduchý – okrem toho, že aj slabší dážď vytvára na cestách v meste neželané jazierka, nie je na ceste vôbec nič vidieť. Hovoríme o vodorovnom dopravnom značení na vozovkách. Dážď totiž spôsobí, že ho nie je vôbec vidieť. Čo je ale dôvodom?

Podľa hovorcu bratislavského magistrátu Petra Bublu za “zníženú viditeľnosť” dopravného značenia môže fakt, že je vyhotovené vo farbe s hrúbkou približne 0,25 mm. “Pri daždi vzniká na povrchu vozovky vodný film, prípadne je zadržané väčšie množstvo vody, čo súvisí so stavom asfaltového povrchu a vodorovné značenie je tým pádom prekryté. ​Zníženú viditeľnosť spôsobuje aj oranžová farba, ktorá sa používa na dočasné vodorovné značenie. Pozorovať to môžeme na diaľnici D1, aj na Gagarinovej ulici,” vysvetlil hovorca.

Problémy s čiarami robí aj sneh, ktorý sa topí. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Ako dodal, samotné vodorovné značenie sa nanáša na povrch vozovky pod tlakom pomocou trysiek v prípade krátkych úsekov. Zaškolení pracovníci tak rozprašujú náterovú hmotu na cestu. V prípade dlhých úsekov, ako je napríklad diaľnica, to za ľudí robia špeciálne štvorkolesové vozidlá na to prispôsobené. Podľa slov Bublu sa v súčasnosti využívajú 2 hlavné typy materiálov, konkrétne jednozložková farba a plastická hmota. “Jednozložkové farby sú akrylátové farby určené pre použitie na asfaltových a betónových povrchoch. Plastické hmoty obsahujú tužidlo a vytvárajú pevný tvrdý povrch. Doplnkový materiál, ktorý sa používa, zabezpečuje reflexnú úpravu v noci a za zníženej viditeľnosti. Jeho názov je „balotina“. Sú to sklenené guličky v rozmeroch mikrometrov nanesené na povrch náterovej hmoty,” konkretizoval s tým, že všetky materiály majú vydané potrebné certifikáty.

Životnosť závisí od viacerých faktorov

Následne uviedol, že na nanášanie vodorovného dopravného značenia existujú viaceré normy a predpisy, ktoré vydalo ministerstvo dopravy. Tými sa musia riadiť zhotovitelia značenia. Podľa slov Bublu existujú aj iné predpisy, ktoré využívajú projektanti a výrobcovia. “Hlavné mesto Bratislava má pre svoje potreby zmluvného dodávateľa vodorovného dopravného značenia. Okrem zmluvného dodávateľa v hlavnom meste realizuje vodorovné dopravné značenie aj súkromný sektor, stavebné firmy, ktoré realizujú projekty rôzneho charakteru a rozsahu. Napr. HB Reavis, Konzorcium D4R7 a iné,” konkretizoval.

Problémom sú aj oranžové čiary, ktoré vo veľkom využívajú kvôli výstavbe nultého obchvatu. Tie po daždi na ceste nevidieť. Zdroj: Glob.sk / David Duducz

V prípade, ak sa na ceste robia opravy, tak miesto, kde po zásahu značenie chýba, doplní spoločnosť realizujúca opravy. “Tak isto mestské časti spravujú vodorovné dopravné značenia na uliciach, ktoré im boli zverené do správy,” dodal. Ako to ale je v prípade životnosti čiar na ceste? Tam všetko závisí od viacerých faktorov. “Vo všeobecnosti môžeme povedať, že životnosť závisí od použitého materiálu, klimatických podmienok pri realizácii, stavu povrchu vozovky a hlavne od dopravného zaťaženia komunikácie. 6 – 12 mesiacov je doba, počas ktorej by malo byť vodorovné dopravné značenie vo vyhovujúcom stave,” konštatoval Bubla. Jeho obnova by tak mala prebiehať aspoň raz za rok. To potvrdzuje aj Bubla s tým, že priebeh obnovy vodorovného dopravného značenia sa plánuje podľa jeho opotrebovania.

Obnova čiar s lepším materiálom už čoskoro

Ako Bubla ďalej uviedol, už v prvej polovici tohto roka plánujú obnoviť značenie na viacerých úsekoch ciest, pričom postupne plánujú nahradiť základný náter kvalitnejším plastickým. “Obnovu čiar plánujeme tak, aby boli čiary viditeľné aj za dažďa, preto postupne používame plastické hmoty viac ako tomu bolo v minulosti. Tieto materiály majú hrúbku niekoľkých milimetrov a sú viditeľné aj na vozovke, ktorá je zaliata vodou pri prívalových dažďoch,” povedal Vallov hovorca. Na záver uviedol, že na obnovy čiar na cestách, ktoré má v správe magistrát, bolo z rozpočtu vyčlenených zhruba 630-tisíc eur bez DPH.

Mohlo by vás zaujímať