Regióny Bratislava Domáce Top

Vodiči MHD v Bratislave hrozia štrajkom. Doprava skolabuje, kompetentní hovoria o nezákonnosti

Zdroj: TASR / Henrich Mišovič

BRATISLAVA – Vodiči mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Bratislave sa búria. Zlé pracovné podmienky, slabá údržba vozidiel či nedostačujúca výška platov prinútila vodičov MHD vymeniť volant autobusu za megafón. Dožadovať zmeny sa rozhodli vyhlásením štrajkovej pohotovosti. Táto situácia však môže vyústiť až do ostrého štrajku, ktorý by dokázal ochromiť dopravu v hlavnom meste na niekoľko dní.

Bratislavským vodičom sa nepáčia podmienky, v ktorých musia pracovať. Nespokojní sú najmä s výškou platov. Dopravný podnik Bratislava (DPB) však argumentuje nemalým zvýšením miezd už v minulosti. ,,Na základe kolektívnej zmluvy došlo od 1.7.2018 k navýšeniu miezd v priemere o viac ako 7%, došlo tak k najvýraznejšej úprave platov za posledných 10 rokov, rokujeme o ďalšom zlepšení podmienok,” uvádza v stanovisku Dopravný podnik Bratislava.  Priemerný plat vodičov autobusov pritom dosiahol v období od januára do augusta 2018 sumu 1280 eur.

Ďalšou požiadavkou vodičov je zlepšiť údržbu vozidiel MHD. Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová argumentuje zbytočnosťou ich požiadaviek. ,,DPB, a.s. zabezpečuje výpravu v plnom rozsahu len vozidlami, ktoré spĺňajú všetky bezpečnostné predpisy, pretože prioritou DPB, a.s. je bezpečná preprava cestujúcich,” konštatuje hovorkyňa.

Odborári tvrdia niečo iné. ,,Postrádame dostatok náhradných dielov, aby vozidlá boli rýchlo opravené a nemuseli čakať na dodanie náhradného dielu dlhšiu dobu. Diely sa nakupujú netransparentne cez tri firmy, ktoré sú jednoznačne zbytočne predražené,” povedal pre Glob.sk predseda Odborového zväzu Autošofér Jozef Hitka. Práve členovia tohto združenia sa vyhrážajú hlavnému mestu štrajkom. 

Zmien, ktoré chcú vodiči spolu s Odborovým zväzom Autošofér docieliť, je omnoho viac. Okrem vyšších platov požadujú riadne vybudovanie sociálneho zariadenia, t.j. výstavba odpočinkovej miestnosti či toaliet, transparentný nákup náhradných dielov, ale aj lepšie riešenie sťažností.

Zdroj: TASR / Štefan Puškáš

Začarovaný kruh

Podporiť štrajk vodičov sa rozhodol Odborový zväz Autošofér, ktorý spolu s ďalšími tromi odborovými organizáciami uzavreli s Dopravným podnikom Bratislava kolektívnu zmluvu. Podľa našich informácií sa zvyšné tri odborové organizácie od štrajku dištancujú a odmietajú celú situáciu komentovať. ,,DPB, a.s. má právoplatne uzavretú kolektívnu zmluvu do 31.12.2020, ktorú podpísali tri odborové organizácie pôsobiace v DPB, a.s. a pôvodnú zmluvu podpísala aj odborová organizácia Autošofér. Platí sociálny zmier a preto nie je možné vyhlásiť štrajk zákonným spôsobom,” vysvetľuje hovorkyňa Volfová.

Predseda Odborového zväzu Autošofér Jozef Hitka má na dopravný podnik ťažké srdce. Obviňuje hovorkyňu Adrianu Volfovú zo zavádzania zamestnancov. ,,Hovorkyňa Volfová chce dezorientovať zamestnancov, preto im podsúva informáciu, že štrajk by bol protizákonný. Toto tvrdenie sa nezakladá na pravde. Kolektívna zmluva je síce riadne podpísaná, do konca roku 2020, ale sociálny zmier tým, že ju nedodržiava zamestnávateľ minimálne v dvoch bodoch, bol porušený a my môžeme pri ostatných splnených požiadavkách zákonom stanovenej lehote začať štrajk,” povedal pre Glob.sk predseda zväzu Jozef Hitka.

Podľa dopravného podniku sú však argumenty odborovej organizácie Autošofér zavádzajúce a z veľkej časti nepravdivé.

Aby vodiči mohli protestne prerušiť chod dopravy, potrebujú vyzbierať viac ako 1500 podpisov. Predseda Hitka je ochotný vyjednávať. Pre Glob.sk priznal, že do komunálnych volieb s najväčšou pravdepodobnosťou potrebný počet podpisov nestihnú vyzbierať. ,,Stretol som sa aj s kandidátmi na primátora. Jasne som im garantoval, že dostanú čas na to, aby si vytvorili nejaký rokovací tím, ktorý by jednal s našim štrajkovým výborom o tom ako postupovať ďalej a naplniť požiadavky, ktoré máme,” dodal Hitka.

Na štrajk vodičov by pritom najviac doplatili tí, ktorí sú odkázaní na mestskú hromadnú dopravu a nemajú k dispozícii auto. ,,Ak by došlo k vypadnutiu hromadnej dopravy, tak treba rátať s 80 až 100 percentným nárastom počtu vozidiel,” povedal pre Glob.sk dopravný analytik Jozef Drahovský. Podľa analytika by z prerušenia hromadnej dopravy profitovali najmä taxi služby, ktoré však nedokážu poskytnúť adekvátnu náhradu za MHD.

Galéria
Vodiči MHD vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Táto situácia môže vyústiť až do ostrého štrajku. Zdroj: TASR / Dano Veselský
Podľa hovorkyne Adriany Volfovej má vedenie DPB, a.s. korektný vzťah so všetkými zamestnancami, s ktorými komunikuje nielen v rámci riadiacej štruktúry. Zdroj: TASR / Štefan Puškáš
Zdroj: TASR / Štefan Puškáš
Dostavba križovania diaľnic D1/D4 spôsobí v okolí Bratislavy extrémne komplikácie. ZDROJ: TASR
navigate_before
navigate_next