Domáce Politika Top

Vláda dala zelenú prenájmu bratislavského letiska. Má od toho veľké očakávania

Bratislavské letisko by malo byť prenajaté na 30 rokov. FOTO TASR - Štefan Puškáš, 21. júla 2008 *** Local Caption ***

BRATISLAVA – Vláda chce dať bratislavské Letisko M. R. Štefánika do súkromných rúk. Nie však formou privatizácie, ale prenájmu. Takýto koncesný variant považuje za najlepšiu alternatívu. Od budúceho koncesionára očakáva, že sa zaslúži nielen o prevádzkovanie letiska, ale aj jeho údržbu a rozvoj. A to na dobu 30 rokov. 

 

V dokumente, ktorý dnes odobrila vláda na čele s premiérom Petrom Pellegrinim sa uvádza, že “na základe výsledkov posudzovania štúdie uskutočniteľnosti sa koncesný variant preukázal ako najlepšia alternatíva pre BTS za predpokladu dobre pripraveného medzinárodného tendra, ktorého sa zúčastnia skúsení investori.” V súčasnosti je stopercentným akcionárom bratislavského letiska štát.

30 ročný prenájom

Poradenská spoločnosť Deloitte, s ktorou uzavrel rezort dopravy zmluvu ešte v roku 2013 za ministrovania Jána Počiatka, odporúča štátu letisko prenajať na dobu 30 rokov, “nakoľko sú v koncesnej stratégii zohľadnené budúce investície koncesionára do obnovy  infraštruktúry letiska, transfer aktuálnej dlhovej služby BTS, a zároveň povinnosť koncesionára uhrádzať platby koncesných poplatkov.”

Zmluva bude zahŕňať prevádzkovanie, údržbu a rozvoj letiska. Pod tým sa rozumie “predovšetkým výkon všetkých činností, ktoré vsúvislosti s prevádzkovaním letiska vykonáva BTS a zároveň záväzok koncesionára zabezpečiť rozvoj letiska vynaložením investícií počas trvania koncesie.”

Vzletové a pristávacie dráhy a súvisiaci infraštruktúrny majetok majú ostať vo vlastníctve BTS.

Väčšia konkurencieschopnosť aj kvalita

Vláda má od prenájmu letiska veľké očakávania. Podľa ich zámerov sa takto zabezpečí jeho väčšia konkurencieschopnosť. Zároveň sa má zvýšiť aj kvalita a ponuka služieb, ktoré poskytuje.  “Vyššia výkonnosť letiska, ktoré bude manažované skúseným strategickým partnerom zabezpečí financovanie nevyhnutnej obnovy infraštruktúry letiska azároveň pravidelné ročné koncesné poplatky,” uvádza sa v dokumente.

Prenájom má byť pre štát výhodnejší ako súčastný stav a to o 61 miliónov eur. Očakáva sa tiež, že koncesionár ročne za prenájom zaplatí štátu približne 1,3 milióna eur.

Ministerstvo dopravy pod vedením Arpáda Érseka má teraz za úlohu zrealizovať začatie procesu prípravy a realizácie verejného obstarávania na koncesionára projektu verejno-súkromného partnerstva.

Letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave. FOTO TASR – Martin Baumann *** Local Caption *** interiér

Dzurinda chcel privatizáciu, Fico ju zatrhol

O privatizáciu bratislavského letiska sa pokúsila vo volebnom období 2002-2006 druhá vláda Mikuláša Dzurindu. Ako najvýhodnejší kupec vtedy vyšlo konzorcium TwoOne zložené z viedenského letiska, private equity skupiny Penta a rakúskej Raiffeisen Zentralbank. To malo odkúpiť 66-percentný balík akcií a celá transakcia sa mala uzavrieť do 15. augusta 2006.

Prišli však parlamentné voľby a zmena vlády. Do premiérskeho kresla sa posadil Robert Fico a ten rohodol, že z privátizácie nič nebude. Vláda v zložení strán Smer-SD, SNS a HZDS odporučili odstúpiť od zmluvy potom, ako Protimonopolný úrad predĺžil lehotu na vydanie stanoviska k predaju akcií letiska z augusta do októbra 2006. Na dôvažok neskôr ešte prezentovali svoj negatívny postoj.

Podľa vtedajších vyhlásení Roberta Fica bolo bratislavské letisko atraktívne a nevidel problém rozvíjať ho aj s inými zdrojmi. Za pravdu mu dával aj vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny. „Rozvoj letiska plnohodnotne zabezpečí štát, máme k dispozícii cudzie zdroje, úvery,“ výhlasil v  tom čase.

Vložiť letisko do súkromných rúk, aj keď nie formou privatizácie, ale prenájmu, plánovala aj vláda Ivety Radičovej v rokoch 2010 až 2012. Kvôli predčasnému pádu vlády a následným voľbám to už však nestihla zrealizovať a následná druhá vláda Roberta Fica prenájom do konca nedotiahla.

To, že by štát stratil kontrolu nad našim najväčším letiskom odmietal Fico dlhodobo. V roku 2017 ešte ako premiér povedal, že sa nebráni tomu, aby bratislavské letisko spolupracovalo so zahraničnými partnermi. “Ak by niekto prišiel a povedal – chcem tu mať základňu, chcem tu mať cargo. Ale princíp, ktorý musí byť zachovaný je, že štát nesmie stratiť kontrolu nad letiskom v Bratislave. Neviem si predstaviť, že by sme sa pozerali na to, ako letisko v strede hlavného mesta Slovenska, ktoré má strategický význam, patrí komplet nejakému zahraničnému investorovi,” uviedol pre TASR.