Domáce Spoločnosť Kauzy Top

Višňové je nočnou morou aj Žiliny. Na stole je ďalší problém

Tunel Ovčiarsko sa nachádza na diaľnici D1 v úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v okrese Žilina. Zdroj: TASR - Erika Ďurčová

BRATISLAVA – Stavba, ktorá paralyzuje sever stredného Slovenska. Asi takto sa dá opísať dlhoročná výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala. Nekonečný príbeh je nočnou morou už niekoľkých vlád. Minimálne jedna bude problém ešte tlačiť pred sebou, je otázne či sa do volieb stihnú dokončiť aspoň avizované súťaže na nových dodávateľov. Problémom je však aj jedna z križovatiek, tá totiž paralyzuje aj dokončenie iného úseku D1. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa rozhodla problém vyriešiť po svojom. 

 

Ešte v marci tohto roka vláda stopla výstavbu celého úseku. Pôvodný dodávateľ práce nestíhal odovzdávať načas a tak sa ministerstvo rozhodlo rázne zakročiť. Problém vyriešilo úplným zastavením prác s tým, že chcú vysúťažiť nových dodávateľov. Práce rozdelili na štyri etapy, na každú z nich sa tak bude vypisovať samostatná súťaž. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) by to malo celý proces urýchliť. “Aktuálne sme pred vypísaním súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy a rokuje sa o dodatku na práce potrebné pre sprejazdnenie križovatky Lietavská Lúčka. Po ukončení súťaže a podpise zmluvy budú práce na úseku obnovené,” tvrdí NDS s tým, že všetko pokračuje podľa harmonogramu.

Práve križovatka pri Lietavskej Lúčke leží v žalúdku aj predsedníčke Žilinského samosprávneho kraja Erike Jurinovej a primátorovi Žiliny Petrovi Fiabánemu. Križovatka totiž nadväzuje na iný úsek D1, ktorý je už takmer dostavaný. Ten vedie z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky. “Táto stavba je na 99% hotová. Problém je ďalšia stavba, privádzač do Žiliny,” napísala županka Erika Jurinová na sociálnu sieť. “Chýba už len “máličko” , križovatka, aby mohol byť tento úsek využiteľný. Mal ho stavať rovnaký zhotoviteľ ako tunel Višňové. Nekoná sa. Všetci sú závislí od rozhodnutia, ako sa bude ďalej pokračovať,” opisuje Jurinová. Podľa nej môže byť ohrozený termín odovzdania kompletnej stavby – rok 2023. Tento rok je pritom pre stavbu veľmi dôležitý, práve dovtedy má Slovensko možnosť spolufinancovať stavbu zo zdrojov Európskej únie.

Takto vyzerá plán výstavby oboch úsekov. V strede mapky je zobrazená kritická križovatka. Zdroj: NDS

Kritickú križovatku mal pôvodne stavať zhotoviteľ úseku D1 Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala, teda slovensko – španielske združenie Salini Impregilo – Dúha. Kvôli ich odchodu zo stavby a následnému predĺženiu celého procesu sa však NDS sa však nakoniec rozhodla inak. “Časti križovatky Lietavská Lúčka (je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala) potrebné na sprejazdnenie úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka zrealizuje zhotoviteľ úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka,” prekvapila NDS. Tento úsek zhotovuje združenie firiem Doprastav, a.s., Strabag, s.r.o., Váhostav – SK a.s., Metrostav, a.s..

Stavba križovatky bude realizovaná formou dodatku, výstavba by sa podľa našich informácií mala rozbehnúť v priebehu niekoľkých týždňov, prinajhoršom mesiacov. V súčastnosti sa už rokuje.

Dokončenie kritického úseku však podľa našich informácií predlžuje aj mesto Žilina. Dôležitou súčasťou je totiž aj privádzač, ktorý sa v súčastnej dobe už stavia. Práve vedenie mesta však údajne “za jazdy” mení svoje požiadavky a staviteľ tak musí niektoré naplánované úkony na poslednú chvíľu meniť.

Podľa NDS tento problém z veľkej časti zdedili. Plánovaná trasa diaľnice bola totiž delená už pred viac ako desiatimi rokmi na rôzne úseky. Práve vtedy bol zvolený tento nešťastný spôsob napájania sa dvoch úsekov D1, kedy je dokončenie prvej časti závislé na dokončení tej druhej.

Už malo byť všetko hotové

Zmluvná cena výstavby celého úseku predstavovala 409,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023. Dovtedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020. Podľa ministra dopravy Árpáda Érseka by sa to malo stihnúť.

Predpoklad vypísania súťaží na nových zhotoviteľov stavby je v  2. polroku 2019, podpisy zmlúv s novými zhotoviteľmi štát predpokladá v roku 2020, následne sa opäť odštartujú práce na úseku. K sprejazdneniu úseku by malo dôjsť v roku 2023.

Pôvodný zmluvný termín dokončenia bol pritom do konca roka 2019.

Galéria
Progres vo výstavbe chodia kontrolovať aj politici. Zdroj:TASR – Erika Ďurčová
Ilustračná foto. Zdroj: TASR / Erika Ďurčová
Na snímke časť rozostaveného diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala počas kontrolného dňa 21. júna 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová
Na snímke časť rozostaveného diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala počas kontrolného dňa 21. júna 2018. Zdroj TASR / Erika Ďurčová
Na snímke časť rozostaveného diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala počas kontrolného dňa 21. júna 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová
Takto vyzerá plán výstavby oboch úsekov. V strede mapky je zobrazená kritická križovatka. Zdroj: NDS
navigate_before
navigate_next