Domáce Spoločnosť Kauzy Top

V podklade D4R7 našli zakázanú stavebnú látku. Polícia s odoberaním vzoriek neskončila

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Situácia okolo výstavby D4R7 sa poriadne vyostruje. Na stavbu bratislavského obchvatu opäť nabehli policajti s odborníkmi, aby odobrali vzorky pôdy. Najnovšie padlo aj ďalšie trestné oznámenie – tentokrát zo strany poslanca mestskej časti Petržalka. Požaduje, aby im kompetentné rezorty a firmy poskytli potrebné materiály, či analýzy k výstavbe bratislavského nultého obchvatu. Vraj môžu byť ohrozené zdroje pitnej vody, či životné prostredie v mestskej časti. Po včerajšej akcii už navyše polícia podľa informácií Glob.sk má v rukách prvotné zistenia, ktoré nie sú vôbec lichotivé.

 

Policajti nabehli na stavbu diaľničného obchvatu D4R7 včera ráno nečakane a nie po prvýkrát. Prvá rozsiahla akcia sa odohrala ešte v marci tohto roka, o ktorej Glob.sk informoval ako prvý. Dôvodom vyšetrovania výstavby D4R7 je podozrenie z envirokriminality, vtedy sa policajti vybrali aj do firiem, ktoré stoja za výstavou D4R7.

Včerajší zásah sa odohral napríklad na časti stavby v oblasti Jaroviec. Policajti odobrali vzorky pôdy, ktorá slúži ako základ diaľnice. Podľa našich informácií sa počas najbližších dní chystajú prekopať všetky časti diaľnice, aby získali potrebné dôkazy. Okrem policajtov sa na mieste nachádzajú aj hasiči s bagrom a nákladným autom. Pod drobnohľadom je aj stará enviromentálna záťaž na konci Petržalky nedaľeko výstavby novej mestskej štvrti. Práve zo starej skládky sa má odvážať časť kontaminovanej pôdy, ktorá slúži ako podklad D4R7. Policajti zasahajú aj na tomto kopci už druhý raz. Skládka vznikla ešte v časoch, kedy sa mestská časť Petržalka budovala, nachádza sa na nej prevažne starý stavebný materiál.

“V rámci vyšetrovania zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi a zločinu ohrozenia a poškodenia životného prostredia pristúpil vyšetrovateľ Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave k výkonu prehliadky iných priestorov a pozemkov. Účelom výkonu tejto prehliadky je odber vzoriek, ktoré budú predmetom znaleckého skúmania. Na základe výsledkov znaleckého skúmania vyšetrovateľ PZ rozhodne o ďalšom postupe vo veci v súlade s Trestným poriadkom,” uviedla pre Glob.sk hovorkyňa bratislavskej krajskej polície Lucia Mihalíková.

Podľa šéfa rezortu dopravy Árpáda Érseka musia byť všetky podozrenia ohľadne výstavby D4R7 čo najskôr objasnené. “Dnes asi navzorkujú, dajú to do laboratórií a na základe toho budú konať,” interpretoval minister včerajšie konanie polície. Jeho rezort polícii poskytol vzorky, ktoré na mieste nazbierala Národná diaľničná spoločnosť.

Podľa Érseka sa musí situácia čoskoro vyriešiť. Zdroj: TASR / Jaroslav Novák

Situácia je kritická

Pre podozrenie z envirokriminality lietajú už takmer rok trestné oznámenia. Jedno podal v týchto dňoch aj poslanec petržalského miestneho zastupiteľstva Miroslav Dragun. Ten navyše žiada starostu mestskej časti Jána Hrčku a prednostu miestneho úradu Petra Šinályho, aby zabezpečili komunikáciu s kompetentnými rezortmi a spoločnosťami. Medzi ne radí rezort životného prostredia a dopravy, Inšpekciu životného prostredia, Národnú diaľničnú spoločnosť, či konzorcium D4R7, ktorá zabezpečuje stavbu diaľnice a spoločnosť CRESCO. Tá má na starosti rozoberanie spomínanej starej skládky. Od spomínaných inštitúcií žiada, aby miestnemu zastupiteľstvu poskytli potrebné analýzy a materiály o stavbe diaľničného obchvatu a následne prišli na miestne zastupiteľstvo rokovať o probléme buď s odborníkmi, alebo samotnými poslancami. 

“Situácia na stavenisku, ktoré sa nachádza aj na území mestskej časti, je kritická. Dôležité je, aby rezorty, či konzorcium aktívne komunikovali s mestskou časťou. Pretože ak polícia koná vo veci envirokriminality, môžu byť ohorzené zdroje pitnej vody, alebo samotné životné prostredie v mestskej časti,” uviedol Dragun. 

Schválenie uznesenia

Dodal, že návrh uznesenia predložil aj na zastupiteľstvo, ktoré ho jednohlasne schválilo. Chce, aby sa vyvíjala aktivita spoločne s rezortami a inšpekciou, aby sa zabránilo vyvážaniu prípadného stavebného odpadu a kontaminovanej pôdy na stavbu. “V prípade, ak sa potvrdí, že ako podklad diaľnice sa používa nevhodný a nebezpečný materiál, malo by sa “tlačiť” na to, aby sa odstránil a doviezol sa taký stavebný materiál, ktorý bude vhodný a bezpečný,” vysvetlil. 

Uznesenie, ktoré predložil petržalský poslanec Miroslav Dragun, zastupiteľstvo jednohlasne schválilo. Zdroj: petrzalka.sk

Nechce totiž, aby sa stala rovnaká situácia, ako pred pár rokmi neďaleko Ostravy, kde museli reklamovať nekvalitne spravenú novú diaľnicu. “V tomto prípade by sme museli reklamovať, že je diaľnica postavená zo stavebného odpadu,” uzavrel. 

Nebezpečný azbest

Podľa informácií Glob.sk prvotné výsledky odobraných vzoriek pôdy zo stavby potvrdili prítomnosť nebezpečných materiálov. Podľa nášho zdroja sa predbežne vo všetkých vzorkách našli stopy azbestu. V minulosti sa tento materiál využíval pri stavbách bytových domov ako tepelná izolácia. Neskôr bol označený za nebezpečný, okrem iného spôsobuje pri vdychovaní rakovinu pľúc. Na Slovensku je jeho použitie dnes už zakázané.

Ak sa potvrdí, že diaľnica je nebezpečná pre životné prostredie a zároveň z nekvalitnej pôdy, jej výstavba je ohrozená. Problémy okolo D4R7 sa ťahajú už vyše roka, už dnes je viac menej isté, že prvé autá po nej určite neprejdú v roku 2020, ako bolo plánované. Okrem toho hrozia trestné stíhania zainteresovaným osobám, nakoľko v prípade je začatých aj niekoľko trestných stíhaní.

 

Galéria
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Výstavba D4 R7 sa do 2020 určite ukončiť nestihne. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Petržalský poslanec Miroslav Dragun podal trestné oznámenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Na stavenisko sa má vyvážať kontaminovaný materiál. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Podľa Draguna sú ohrozené zdroje pitnej vody. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Výstavba D4 R7 sa do 2020 určite ukončiť nestihne. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Výstavba D4 R7 sa do 2020 určite ukončiť nestihne. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Výstavba D4 R7 sa do 2020 určite ukončiť nestihne. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Na stavbu má byť dovážaný kontaminovaný materiál z Umelého kopca v Petržalke. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Na stavbu má byť dovážaný kontaminovaný materiál z Umelého kopca v Petržalke. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Nevhodný základ diaľnice by mohol pri záťaži spôsobiť prepadnutie a poškodenie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zamestnanec vchádza do sídla D4R7. Policajné komando nabehlo do sídla spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o. v bratislavskom Novom meste. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Skládka D4R7 v Petržalke – Slnečnice. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Skládka zeminy a stavebného dopadu D4R7 v Petržalke – Slnečnice. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Podľa informácií Glob.sk sa ako podklad pod bratislavský diaľničný obchvat využíva kontaminovaná zemina zo skládok. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Podľa informácií Glob.sk sa ako podklad pod bratislavský diaľničný obchvat využíva kontaminovaná zemina zo skládok. Zdroj: Glob.sk
Podľa informácií Glob.sk sa ako podklad pod bratislavský diaľničný obchvat využíva kontaminovaná zemina zo skládok. Zdroj: Glob.sk
Podľa informácií Glob.sk sa ako podklad pod bratislavský diaľničný obchvat využíva kontaminovaná zemina zo skládok. Zdroj: Glob.sk
Podľa informácií Glob.sk sa ako podklad pod bratislavský diaľničný obchvat využíva kontaminovaná zemina zo skládok. Zdroj: Glob.sk
navigate_before
navigate_next