Spoločnosť Top Zahraničné

Unikli dramatické detaily o havárii lietadla Lion Air. Toto boli posledné slová pilota

Na snímke vyšetrovateľ indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy Nurcahyo Utomo počas tlačovej konferencie o predbežných výsledkoch tragickej havárie lietadla Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air v Jakarte 28. novembra 2018. (TASR/AP)

JAKARTA/BRATISLAVA – V októbri 2018 sa zrútilo lietadlo indonézskej spoločnosti Lion Air. Išlo o ten istý typ, aký sa zrútil 10. marca v Etiópii – Boeing 737 May 8. Teraz unikli na verejnosť nové detaily o tom, čo sa dialo v kokpite tesne pred zrútením stroja do mora. O život prišlo všetkých 189 ľudí. 

 

Piloti havarovaného stroja indonézskej spoločnosti Lion Air sa do poslednej chvíle snažili nešťastiu zabrániť. Podľa nahrávok z kokpitu 31-ročný kapitán a 41-ročný druhý pilot celé minúty listovali v letovej príručke, aby našli riešenie technických problémov. Všetko ich úsilie sa napokon ukázalo ako márne.

Zvukové nahrávky z posledných minút letu neboli doteraz oficiálne zverejnené. Agentúta Reuters sa ale rozprávala s troma osobami, ktoré mali možnosť si záznam vypočuť. Lion Air sa k zverejneným údajom zatiaľ nevyjadril. Nahrávka posledných slov, ktoré v kokpite zazneli, by mala pomôcť k objasneniu príčiny katastrofy.

Problémy sa objavili už dve minúty po štarte

Podľa spomínaných troch zdrojov informoval druhý pilot kapitána o technických problémoch už dve minúty po štarte letu JT610. Potom požiadal letového dispečera, aby mohli zotrvať vo výške 5000 stôp (1524 metrov). To im bolo povolené. Kapitán následne požiadal kopilota, aby skúsil nájsť riešenie problémov v letovej príručke. Aj na zvukovom zázname je počuť niekoľko minút hektického listovania.

Piloti sa snažili zastaviť klesanie

Potom sa ozvalo automatické varovanie palubného počítača pred stratou vztlaku. Toto varovanie sa neskôr ukázalo ako fatálna chyba. Lenže kvôli tomuto chybnému hláseniu začal automatický systém tlačiť nos lietadla dole a tým spôsobil jeho prudké klesanie. Piloti sa zúfalo snažili tento proces zastaviť. Že mohlo ísť o chybu softvéra pravdepodobne ani netušili, uviedli svedkovia. Vymieňali si iba informácie o nadmorskej výške a rýchlosti lietadla.

Galéria
Na archívnej snímke potápači prehľadávajú pravdepodobne motor, ktorý patrí indonézskemu lietadlu spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 3. novembra 2018. Zdroj: TASR/AP
Na snímke kolesá z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 3. novembra 2018. (TASR/AP)
Na snímke topánky a časti trosiek havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 2. novembra 2018. Zdroj: TASR/AP
Indonézski námorníci nesú časti trosiek havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora. (TASR/AP)
Čierna skrinka s letovými dátami z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora. Zdroj: TASR/AP
Záchranári nesú krabicu s čiernou skrinkou s letovými dátami z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air. (TASR/AP)
Na snímke z 29. októbra 2018 je záber z videa Paula Ferdinanda, jedného z pasažierov lietadla indonézskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo približne 13 minút po štarte z medzinárodného letiska v Jakarte v pondelok 29. októbra 2018. (TASR/AP)
Na snímke časti z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora. (TASR/AP)
navigate_before
navigate_next

Posledné slová pilota

Piloti zostali aj napriek veľkým problémom s lietadlom väčšinu času pokojní, uviedli zdroje, ktoré si záznam z kokpitu vypočuli. Minútu predtým, ako lietadlo zmizlo z radaru, žiadal pilot letového dispečera, aby udržiaval vzdušný priestor pod nimi voľný a znova prosil o možnosť zotrvať v letovej hladine 5000 stôp. To im bolo opätovne povolené. 

Dva zdroje Reuters povedali, že kopilot už v tom čase nemal stroj pod kontrolou a kapitánovi sa tiež nepodarilo nájsť letovej príručke riešenie situácie. Kapitán bol v posledných minútach úplne ticho, zatiaľ čo druhého pilota bolo naposledy počuť, ako povedal: “Alláhu akbar”. Lietadlo následne veľkou rýchlosťou dopadlo na hladinu mora. O život prišlo všetkých 189 ľudí na palube.

Havária Lion Air je podobná tej v Etiópii

Medzičasom je čoraz jasnejšie, že katastrofa Lion Air je veľmi podobná havárii toho istého typu lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines z 10. marca. Pri nej zahynulo 157 ľudí. Pod paľbou kritiky sa ocitol softvér s názvom MCAS, ktorý má na starosti stabilitu lietadla a v skutočnosti mal jeho zrúteniu zabrániť.

USA vyšetruje certifikáciu Boeingu 737 Max

Vláda USA medzičasom nariadila preskúmanie priebehu certifikácie nového modelu lietadla Boeing 737 Max. Jeho cieľom je zistiť, či testy bezpečnosti prebehli v roku 2017 tak, ako mali. Generálny inšpektor by mal objektívne a podrobne preskúmať, ako certifikácia Federal Aviation Association (FAA) prebiehala, uviedla americká ministerka dopravy Elaine Chao.