Senec Regióny Bratislava GPlus Top

Tvrdá rana pre vodičov. D4R7 zatvorí ďalšie cesty, južnému smeru hrozí kolaps

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Plánujú opäť skomplikovať cestu do Bratislavy. Aj keď už cesta z Vrakune do Mostu pri Bratislave mala byť dávno zatvorená pre individuálnu automobilovú dopravu, zatiaľ sa tak nestalo a starostovia okolitých obcí už riešia ďalší problém. Koncesionár D4R7 totiž chce uzatvoriť dve dôležité cesty, ktorými denne v dopravnej špičke prejdú tisícky áut. Vedenie dotknutých obcí sa búri a žiada zmenu. Výzva smeruje aj ku kompetentným, aby vo veci okamžite konali. 

 

Obyvatelia obcí nachádzajúcich sa neďaleko Bratislavy každodenne trpia v rozsiahlych kolónach na všetkých cestách, ktoré sa v smere do hlavného mesta a z neho von dajú využiť. Aj keď koncesionár D4R7 nedávno spustil do prevádzky obchvat Mostu pri Bratislave, ako aj viaceré nové nadjazdy, ktoré budú súčasťou novej D4R7, vodiči dochádzajúci do hlavného mesta z neďalekých obcí sa opäť trasú. Zhotoviteľ nultého obchvatu Bratislavy totiž požaduje, aby sa uzavreli hneď dve dôležité cesty – konkrétne v smere z Vrakune do Mostu pri Bratislave a naopak, ale aj Vinohradnícka cesta. Ide o cestu, ktorú najmä starší obyvatelia Bratislavy a Bratislavského kraja poznajú pod názvom “Opilecká”. Je to obojsmerná cesta z Podunajských Biskupíc, odkiaľ sa vodiči jednoducho dostanú do Dunajskej Lužnej – časti Nové Košariská, obce Miloslavov a Mostu pri Bratislave. Denne touto cestou prejde nespočetné množstvo áut napriek tomu, že cesta je v zlom stave. Dôvod je jednoduchý – vodiči sa chcú vyhnúť siahodlhým kolónam.

Problémom je, že koncesionár rozmýšľa nad uzáverou oboch ciest naraz. Napriek sérii rokovaní so starostami obcí Miloslavov, Dunajská Lužná, Kalinkovo, Most pri Bratislave, Kvetoslavov a Rovinka si koncesionár má stáť zo svojim a žiadať uzavretie oboch ciest súčasne. Táto možnosť sa však starostom spomínaných obcí nepáči. “V žiadnom prípade dvojitá uzávera, jednoznačne na Vinohradníckej urobiť obchádzkovú trasu stavby nadjazdu a prijať aj iné opatrenia, aby sa minimalizoval dopad výstavby na plynulosť dopravy do Bratislavy,” píše zástupca starostov Milan Baďanský, ktorý je starostom obce Miloslavov.

Vinohradnícku cestu denne využíva množstvo áut. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Od koncesionára tak požadujú, aby sa uzávery robili nezávisle od seba – a teda nie naraz. Rovnako požadujú, aby sa prevádzka Vinohradníckej presunula na tzv. bypass, teda obchádzku, ktorú by využívali autá. “Teda, aby obmedzenie dopravy bolo minimalizované iba na nevyhnutnú mieru. Skúsenosti z nedávnej minulosti hovoria, že úplná uzávera Vinohradníckej ulice spôsobí nepredstaviteľný dopravný chaos z južného smeru,” vysvetľuje Baďanský.

Uzávera by mala trvať aj viac ako pol roka

Ako dodal, na rokovaniach, ktoré mali so zhotoviteľom im bolo prezentované čo najskoršie uzatvorenie cesty, presný termín však uvedený nebol. Argumentom zhotoviteľa na potrebu uzávery oboch ciest súbežne je, “aby sa do jesene budúceho roka dostaval úsek D4 z Rovinky do Ivanky pri Dunaji”.  Ako starosta Baďanský pre Glob.sk následne uviedol, Vinohradnícku má uzatvoriť plánovaná výstavba nadjazdu D4 a aj rekonštrukcia samotnej cesty. “Koncesionár nás oboznámil, že stavebné práce sú rozvrhnuté na šesť mesiacov, čo sa však môže predĺžiť napríklad vplyvom nepriaznivých poveternostných podmienok,” vysvetlil starosta obce.

“Z našich prieskumov a meraní vyplýva, že v najvyťaženejších časoch rannej dopravnej špičky prejde cez Miloslavov do 200 áut za 15 minút, preto vieme, že je nereálne, aby takéto množstvo áut dokázalo pri uzávierke Vinohradníckej odbočiť na križovatke pri Studenom smerom do Bratislavy. Situácia v Dunajskej Lužnej je známa, tam je kapacita cesty I/63 v rannej špičke už vyčerpaná a v kolapse, a takisto zo smeru Štvrtok na Ostrove smerom na Most pri Bratislave sa tvoria kolóny už teraz,” dodáva starosta.

Dôvodom uzávery oboch ciest je výstavba D4R7. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Neriešiteľný dopravný problém

V prípade, ak by sa teda uzatvorili oba spomínané úseky, nastala by situácia, kedy by obyvatelia južného smeru mali k dispozícii v smere do hlavného mesta iba dve cesty – kolabujúcu cestu zo Šamorína do Podunajských Biskupíc a nedávno otvorený obchvat Mostu pri Bratislave. Obe sú však v čase dopravnej špičky preplnené autami. “Čo spôsobí neuveriteľný tlak na ich vyťaženosť, na niektorých úsekoch nebude možné sa zaradiť do hlavného prúdu, autobusová doprava bude tým pádom kvôli veľkým meškaniam úplne paralyzovaná a nastane veľký tlak na prepravu vlakom, ktorá je už teraz preťažená aj z hľadiska prepravných kapacít a aj z hľadiska možností parkovania pri jednotlivých železničných zastávkach. Naša snaha je preto zameraná na hľadanie riešenia, aby k takejto dvojitej uzávere nedošlo a vyhli sme sa dopravnému kolapsu,” upozorňuje. Vyzýva preto všetkých kompetentných, aby vo veci konali, a aby sa veľmi vážne zaoberali vzniknutou situáciou, pretože ak príde k dvojitej uzávere, obyvatelia južného smeru sa do hlavného mesta nedostanú.

Malý krôčik vpred

V rozhovoroch pokračujú, vo štvrtok mali rokovanie spolu so zástupcami Krajského dopravného inšpektorátu, polície a magistrátu, na ktorom by sa mali prerokovať dopady predpokladaných obmedzení. Podľa slov Baďanského sa o krôčik posunuli. Starostovia naďalej trvali na svojich požiadavkách, aby sa neuzavreli obe cesty súbežne, aby sa vyriešila križovatka Studené z hľadiska možnosti vjazdu na križovatku zo smeru od Miloslavova inštaláciou semaforov, a aby sa uzávery skrátili na minimum. “Z rokovania vyplynulo, že koncesionár plánuje odovzdať na jar 2020 časť úseku R7 do užívania, čím by došlo k čiastočnému odľahčeniu dopravy cez obce Dunajská Lužná a Rovinka a potom do jesene plánuje dostavbu D4 od Rovinky do Ivanky pri Dunaji. Tento víkend sa začne s opravou križovatky Studené, ako už koncesionár avizoval, ale zatiaľ bez požadovaného technického riešenia na zabezpečenie jej prejazdu smerom z našej obce,” napísal starosta na sociálnej sieti.

Ako dodal, došlo k predbežnej dohode a v súčasnosti starostovia čakajú na jej potvrdenie zo strany španielského zhotoviteľa. “To, že nebudú súčasne dve uzávery, je prijateľné riešenie a sme všetci radi, že nakoniec sme dokázali nájsť riešenie, aj keď nie ideálne, ale akceptovateľné. Situácia sa bude postupne s pribúdajúcimi úsekmi R7 a D4 zlepšovať a tiež treba povedať, že s koncesionárom sme spoločne hľadali riešenia a prístup bol konštruktívny a korektný,” uzavrel starosta. Stále však nie je nič isté.

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Podľa samosprávy Podunajských Biskupíc si mestská časť uvedomuje vážnosť situácie, ktorá môže nastať uzatvorením oboch ciest. “Mestská časť BA – Podunajské Biskupice toho času neeviduje podanie zo strany koncesionára na uzáveru Vinohradníckej ulice,” uviedla hovorkyňa Martina Činovská.

,,Aktuálne prebiehajú intenzívne rokovania so starostami a so všetkými zúčastnenými stranami. Veríme, že čoskoro nájdeme spoločné riešenie, ktoré bude najlepšie pre všetkých a predovšetkým pre vodičov, ktorých sa situácia dotkne. O zmenách v doprave budeme verejnosť včas informovať,” uviedol Tomáš Stupavský zo spoločnosti, ktorá zastrešuje konzorcium D4R7.

Známa “opilecká” sa zrejme čoskoro uzatvorí, konzorcium D4R7 hovorí o pol roku. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Zvýšenie kapacity vlakov nie je zatiaľ možné

Glob.sk sa vo veci obrátil aj na prevádzkovateľa železničnej dopravy v danej oblasti, na spoločnosť RegioJet. Podľa slov hovorcu spoločnosti Aleša Ondůja RegioJet posilnil vlaky v spolupráci s ministerstvo dopravy v rannej špičke na maximum. “Na spoje sú nasadzované aj súpravy zostavené z dvojposchodových vozňov, ktoré spoločnosť spolu s rezortom uviedli do prevádzky na tejto trati od septembra tohto roku, ktoré výrazne navýšili kapacity spojov v rannej a popoludňajšej špičke o stovky miest denne,” uviedol. Ako dodal, ďalšie navýšenie kapacity bude možné až po tom, čo sa zmodernizuje železničná trať.

Konkrétne ide podľa slov hovorcu o jej rozšírenie, nakoľko je dvojkoľajová iba na niektorých úsekoch. “Trať je aktuálne jednokoľajná a ide o najviac vyťaženú jednokoľajovú trať na Slovensku, kde vlaky RegioJet ročne prepravia viac ako 4 milony cestujícich. To je cca 7 % výkonu celej slovenskej železničnej dopravy,” vysvetlil Ondrůj. Ako následne uviedol, bez týchto opatrení nie je ďalšie výrazné posilnenie vlakov možné. “Trať je na maxime svojej kapacity a viac vlakov nie je možné poskytnúť,” uzavrel.

RegioJet dosiahol v danom úseku maximálnu kapacitu. Pomôcť by mohla modernizácia a rozšírenie trate. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Rozhodnutia, nad ktorými človek žasne

Glob.sk vo veci oslovil aj dopravného analytika Jána Bazovského. Podľa jeho slov je pri rôznych výstavbách potrebné robiť aj takéto radikálne kroky. “To však výrazným spôsobom ovplyvňuje plynulosť cestnej dopravy. Pri týchto satelitných obciach sa stretávame s jedným špecifickým problémom, ktorým je obrovský nárast výstavby obytných domov. Tejto výstavbe ale adekvátne nezodpovedá súčasná cestná sieť. S týmto problémom sa stretávajú napríklad v Moste pri Bratislave, Miloslavove, či v Chorvátskom Grobe-Čiernej vode, ale nikto sa nezamyslel nad tým, že je potrebné, aby sa riešila aj doprava,” vraví Bazovský.

Ako dodáva, pôjde o kritickú situáciu, ktorú pocíti veľké množstvo vodičov z okolitých obcí a dopravná situácia tak bude horšia, ako tomu je v súčasnosti. “Bude viac exponovaná,” vysvetlil a dodal: “Vodiči sa s tým ale časom vysporiadajú po svojom. Niektorí zvolia alternatívne formy dopravy, ako napríklad vlaky, ale aj pri tých sa už v súčasnosti stretávame s viacerými problémami, najmä z hľadiska kapacity. Možno sa niektorí z nich rozhodnú, že sa viacerí vodiči pospájajú do jedného auta. To všetko ale pôjde na úkor osobného komfortu.” Ako následne uviedol, v danej oblasti sa nedajú budovať alternatívne dočasné cesty, ktoré by sa po znovuotvorení pretransformovali napríklad na cyklotrasy, pretože enormná výstavba to nedovoľuje.

Obavy obyvateľov

“Podľa mňa to spôsobí dopravný kolaps určite, pretože ide o jediné dve prístupové cesty z južných smerov a iná alternatíva, ako cez Dunajskú Lužnú, nie je. Pri dnešnom množstve áut, ktoré dochádzajú do miest, to bude katastrofálne. Čo ostáva? Íst busom si človek nepomôže. A vlak? Už teraz nestačia kapacity parkovísk pre tie autá,” povedal pre Glob.sk Andrej z Miloslavova. Ako dodal, ranné kolóny z daných smerov by si mal vyskúšať samotný zhotoviteľ. Podobné obavy má aj Ľuboš zo Studeného.

Mohlo by vás zaujímať: