Kežmarok Poprad Prešov Regióny

Tranzitná doprava cez Tatry nepôjde, obchádzkovú trasu cez hory môžu využiť len zásobovacie autá

Zdroj: FB / Mesto Kežmarok - oficiálna stránka

POPRAD – Napriek protestu Tatrancov povedie obchádzková trasa pre problematický most v Kežmarku cez Vysoké Tatry. Na rozdiel od pôvodného plánu ju však budú môcť využívať len vozidlá dopravnej obsluhy, teda zásobovacie autá, nie tranzitná doprava. Vyplynulo to z pondelkového zasadnutia krízového štábu v Prešove, o záveroch ktorého dnes informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Lucia Karelová. Primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš chce podať podnet na prokuratúru, určenie dopravného značenia je podľa jeho slov neprávoplatné a v rozpore so zákonom o pozemných komunikáciách, podľa ktorého sa dočasné dopravné značenie ustanovuje po odsúhlasení príslušnou obcou. „V tomto prípade sa tak nestalo, rozhodlo sa o nás bez nás,“ uviedol pre agentúru SITA po pondelkovom zasadnutí krízového štábu.

 

Podľa Slovenskej správy ciest bude nakoniec nákladná a tranzitná doprava nad 18 ton zo smeru od Starej Ľubovne a okolia odklonená v smere na Prešov cez Sabinov. „Obchádzková trasa pre smer od Popradu a z Kežmarku a okolia vedená po cestách I. a II. triedy, a to Kežmarok – Spišská Belá – T. Kotlina (cesta I/66) – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec (cesta II/537) – Poprad (II/534) bude určená len pre vozidlá dopravnej obsluhy a so zákazom vjazdu nákladných vozidiel a tranzitu. Dôrazne žiadame vodičov o dodržiavanie stanovených trás,“ uviedla dnes Karelová s tým, že trasy začnú platiť v pondelok 20. januára od 10:00. Dopravné obmedzenie bude platné do ukončenia výstavby provizórneho premostenia cez rieku Poprad v Kežmarku, teda zrejme do konca marca 2020.

Primátor Tatier tvrdí, že mesto predložilo návrhy ďalších obchádzkových tras, ako napríklad cez bývalý vojenský výcvikový priestor v obci Ľubica (okres Kežmarok), tento návrh však podporu nedostal. „Zásadne som nesúhlasil s tým, aby akákoľvek kamiónová doprava prechádzala cez Vysoké Tatry. Sme striktne proti a nesúhlasíme, pretože je to národný park, kúpeľné mesto, máme tu zlý technický stav, nebezpečenstvo ohrozenia života, zdravia a majetku občanov a návštevníkov Vysokých Tatier. Použijeme všetky právne dostupné prostriedky na to, aby sme odvrátili akýkoľvek presun ťažkých kamiónov, ale aj tých menej ťažkých s prívesmi,“ dodal Mokoš a poukázal na nevhodné podmienky i cesty pre presun takýchto vozidiel Tatrami. Doprava je podľa jeho slov preťažená aj bez kamiónov, a to vďaka návštevnosti tejto turistickej destinácie. Navyše, trasovanie prichádza podľa jeho slov v najhoršom období, keď Tatry očakávajú zvýšenú návštevnosti spojenú s jarnými prázdninami Poliakov a následne domácich.

Spísanie petície obyvateľmi

Kežmarský primátor Ján Ferenčák hovorí v tomto prípade o kompromisnom riešení, no nie trvalom. „Budem spokojný vtedy, keď bude vybudovaný nový most, ktorý nebude vytvárať žiadne obmedzenia na ceste. Je potrebné si uvedomiť, že my tu chceme žiť, spoločnosti tu musia fungovať, nemôžu zatvoriť svoje brány, toto je to, čo nás živí,“ poznamenal na margo rozhodnutia po zasadnutí krízového štábu pre SITA. Definitívnym riešením bude podľa neho až rekonštrukcia poškodeného mosta či postavenie nového.

Proti prejazdu kamiónov národným parkom a mestom Vysoké Tatry sa v uplynulých dňoch postavili Tatranci, ktorí spisujú petíciu. Od štvrtka 9. decembra ju podpísalo viac ako 1 100 ľudí. Nesúhlasila s tým rovnako Správa Tatranského národného parku (TANAP), ktorá ju ani neodporúčala. „’Obdivujem’ kompetentných, že takto rozhodli, a verím, že v prípade havárie či ekologickej katastrofy sa to nebude riešiť z daní poplatníkov, ale snáď to bude zosobnené konkrétnej osobe. Ten, kto takto rozhodne a podpíše to, musí prevziať zodpovednosť,“ povedal pre agentúru SITA riaditeľ Správy TANAPu Pavol Majko.

Mimoriadna situácia pre zlý stav mosta v Kežmarku platí od polovice decembra v meste a od konca decembra aj v celom Prešovskom kraji. Dôvodom je kritická situácia plynulosti cestnej premávky, ktorú zapríčinil spomínaný stav mosta cez rieku Poprad na ceste I. triedy 66. Slovenská správa ciest (SSC), ktorá je jeho správcom, na ňom obmedzila dopravu pre vozidlá nad 5 ton. S rekonštrukciou či prestavbou mosta sa zrejme nezačne skôr ako v druhej polovici roka 2020.