Domáce Politika Spoločnosť

Tragédia pripravila poslanca Hrnka o manželku a deti. Včera im dal posledné zbohom do neba

Zdroj: SITA / Diana Černáková

BRATISLAVA – Poslanec a podpredseda SNS Anton Hrnko sa včera rozlúčil so svojimi najmilovanejšími. Posledné zbohom dal manželke Blanke, synovi Martinovi a dcére Michale. Všetci traja boli obeťami nešťastnej tragédie. Zahynuli v marci na palube lietadla etiópskej spoločnosti, ktoré sa zrútilo neďaleko etiópskej metropoly Addis Abeba. Smerovali do hlavného mesta Kene Nairobi. Rozlúčka sa konala v súkromí, bez prítomnosti ústavných činiteľov.

 

Hrnko informoval o poslednej rozlúčke na sociálnej sieti. Uviedol, že sa so svojimi milovanými rozlúčil v kruhu najbližších rodinných príslušníkov a priateľov. ,,Posledné zbohom sme im dali v bratislavskom krematóriu. Tí, ktorí ste ich poznali, prosím, venujte im spomienku,” napísal poslanec.

Syn Antona Hrnka, Martin, pracoval ako delegát v cestovnej kancelárii Bubo travel. V poslednej dobe robil aj sprievodcu na safari práve v afrických krajinách Keňa a Tanzánia. Tentokrát sa ale chystal dovolenkovať s rodinou a chceli sa vybrať za kmeňom Samburu v Keni. Tam už ale pre tragickú nehodu nedorazili.

Okrem rodiny poslanca Hrnka bola ďalšou obeťou pádu lietadla aj slovenská novinárka internetového projektu dobranovina.sk. Danica Olexová.

 

Martin tentokrát cestoval na dovolenku s rodinou. Zdroj: bubo.sk

Nikto neprežil

V lietadle typu Boeing 737 MAX 8, ktoré havarovalo 10. marca v nedeľu ráno neďaleko etiópskej metropoly Addis Abeba, bolo 157 ľudí, z toho 149 pasažierov a osem členov posádky. Na palube sedeli ľudia celkovo z 35 krajín. Nehodu nikto neprežil. Tento pád lietadla je najsmrteľnejšou leteckou katastrofou dopravcu Ethiopian Airlines v histórii. Tragédia viedla k pozastaveniu prevádzky týchto strojov na celom svete. Veľkou záhadou bolo to, že lietadlo bolo v čase nehody staré približne štyri mesiace.

Už v októbri 2018 havaroval Boeing 737 MAX 8 krátko po štarte. Išlo o let Lion Air 610 a pri havárii zomrelo 189 ľudí. Stroj narazil do mora severovýchodne od Jakarty.

 

Trosky lietadla. Zdroj: TASR / AP

Softvérový problém

U oboch lietadiel sa pred zrútením údajne vyskytlo nepravidelné prudké stúpanie a klesanie, ako aj kolísanie rýchlosti letu. Otázky vyvstali aj ohľadom automatického systému inštalovaného v Boeingoch 737 MAX 8, ktorý mal zamedziť strate vztlaku. Ten je navrhnutý tak, že automaticky nasmeruje nos lietadla smerom k zemi, ak lietadlu hrozí kriticky nízka rýchlosť.

Najhoršie na celom prípade bolo to, že americký letecký koncern Boeing údajne vedel už približne rok pred prvým zrútením svojho lietadla 737 MAX o softvérovom probléme tohto typu stroja. Podozrenie zo zapríčinenia nehôd podľa prvých vyšetrovacích správ padalo na stabilizačný systém MCAS. Výrobca vedel, že tento systém môže spôsobiť problémy. To, či a do akej miery mohol systém zohrať rozhodujúcu úlohu pri zrútení lietadiel, však dosiaľ nie je jasné.

 

Galéria
Na palube lietadla v marci nik neprežil. Zdroj: TASR / AP
Čierne skrinky – letové záznamy z lietadla Etiópskych aerolínií. Zdroj: TASR / AP
Pri páde lietadla zahynula aj Hrnkova dcéra Michala. Zdroj: Michala Hrnková
Trosky lietadla Etiópskych aerolínií. Zdroj: TASR / AP
Forenzní vyššetrovatelia skúmali trosky vraku lietadla. Zdroj: TASR / AP
Ďalšou obeťou bola aj Slovenka Danica Olexová. Zdroj: erko.sk
V lietadle sedeli ľudia celkovo z 35 krajín. Zdroj: TASR / AP
navigate_before
navigate_next