Domáce Politika

Súčasný kreditový príplatok pre učiteľov by sa mal zrušiť, Sopko výraznú zmenu nevidí

Na snímke poslanec NR SR Miroslav Sopko (OľaNO) Zdroj: TASR/Jakub Kotian

BRATISLAVA– Súčasný kreditový príplatok by sa mal zrušiť, vyplýva to zo zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. V pondelok sa ním bude zaoberať Hospodárska a sociálna rada SR. Nahradiť by ho mal príplatok za profesijný rozvoj. Podľa poslanca Národnej rady SR Miroslava Sopka (OĽaNO) navrhované zmeny neriešia zásadný problém, ktorým je kvalita vzdelávania. Namiesto naháňania kreditov budú podľa Sopka učitelia zbierať príplatky.

Zákon v súčasnosti garantuje príplatok za kredity neobmedzene, to by sa v septembri 2019 malo zmeniť. Učitelia by o príplatky nemali prísť okamžite. Ako informuje Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku na svojom webe, zástupcom zväzu sa podarilo presadiť predĺženie prechodného obdobia do roku 2023 pre platnosť kreditového príplatku získaného pred navrhovanou účinnosťou tohto zákona, a to od septembra budúceho roka.

Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch predložilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR do medzirezortného pripomienkového konania v lete.

Ako uviedla pre TASR šéfka rezortu školstva Martina Lubyová (nominantka SNS), zákon sa mal pôvodne uzavrieť skôr, avšak rezort reagoval na výzvu viacerých organizácií v oblasti školstva, ktoré chceli predĺžiť rokovanie o tomto zákone.

Ministerka školstva Martina Lubyová (SNS). Zdroj: TASR / Martin Baumann

Príplatok za profesijný rozvoj získaný po 1. septembri 2019 by mal mať podľa návrhu zákona platnosť sedem rokov. Získať ho môžu pedagogickí a odborní zamestnanci aj za úspešné absolvovanie rozširujúceho štúdia, štátnu jazykovú skúšku a špecializačné vzdelávanie. Možnosť získať tento príplatok bude aj za absolvovanie inovačného vzdelávania.

“Príplatok za profesijný rozvoj zamestnávateľ prizná na dobu siedmich rokov najviac v sume 12 percent z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zaradený, z toho najviac v sume deväť percent za profesijný rozvoj,” uvádza sa v návrhu zákona.

Novinky podľa Sopka neznamenajú, že lepšie ohodnotení budú tí učitelia, ktorí viac pracujú so žiakmi. “Najviac si prilepšia učitelia, ktorí si rozšíria kvalifikáciu, aby mohli učiť viac predmetov, ale pedagógovia, ktorí sa budú zdokonaľovať vo svojom vlastnom predmete a prinášať v ňom inovatívne formy učenia, dostanú menej,” povedal Sopko. Podľa neho nedostatok pedagógov sa však nemôže riešiť tak, že jeden učiteľ bude učiť viac predmetov.

“V blízkej dobe musí dôjsť k podstatnému zvýšeniu platov učiteľov, ktorí nebudú nútení venovať svoj čas a energiu zbieraniu rôznych príplatkov na úkor vzdelávania detí. Okrem toho by mali byť všetky druhy vzdelávania rovnocenne ohodnotené, aby sme zvýšili kvalitu výučby,” zdôraznil Sopko.

Systém profesijného rozvoja, ako ho nastavila ministerka Lubyová, nepriláka podľa Sopka potrebných mladých pedagógov. “Jedinou cestou je zvýšenie atraktivity a profesionalizácie pedagogických fakúlt, prepracovaný systém kariérnych stupňov, ktorý ocení skúsenosti skutočných profesionálov a zvýšenie nárokov na kvalitný výber riaditeľov škôl,” dodal Sopko.