Domáce Politika Top

Stratové IC vlaky sú späť, jazdiť začnú už od decembra

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) obnoví prevádzku komerčných InterCity (IC) vlakov medzi Bratislavou a Košicami od nového grafikonu vlakovej dopravy v nedeľu 11. decembra tohto roku.

Denne budú na hlavnej domácej železničnej trati premávať štyri súpravy, pričom dva vlaky pôjdu z Bratislavy do Košíc a dva opačným smerom.  Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpád Érsek (Most-Híd) si myslí, že zrušenie IC vlakov začiatkom tohto roka nebolo správne.

Vysoké očakávania

„Pokúsime sa dostať ich naspäť do prevádzky a do obľuby občanov, ktorí tieto vlaky budú využívať.Vlakové súpravy budú premávať štyrikrát denne, dva z Bratislavy do Košíc a z Košíc do Bratislavy. Predpokladáme, že verejnosť túto našu iniciatívu prijme a bude ju využívať, lebo o to nám ide. V konečnom dôsledku vieme tie časové priestory zaplniť, aby tento vlak s obľubou používali občania,” priblížil Érsek v utorok na tlačovej besede vo vlaku na Hlavnej stanici v Bratislave.

Očakáva, že prevádzka IC vlakov na rozdiel od minulosti nebude stratová. „Vlaky musia mať určitý nábeh. Bude to jeden z najrýchlejších vlakov z Bratislavy do Košíc. Myslíme si, že to bude mať opodstatnenie a po nástupných mesiacoch si ho občania obľúbia,” dodal minister.

Prevádzka zisková do troch-štyroch rokov

Expresné vlaky by podľa ZSSK mali zvládnuť cestu medzi západom a východom Slovenska predbežne za štyri hodiny a 45 minút a na tejto trati by mali predstavovať najrýchlejšie železničné spojenie.

Súprava bude pozostávať z piatich vozňov, cestujúci budú mať v nej k dispozícii 247 miest a vlaky budú, ako v minulosti, povinne miestenkové. Železničiari očakávajú, že prevádzka IC vlakov bude zisková v priebehu troch, štyroch rokov.

Dlhodobo stratové

IC vlaky prestali premávať 17. januára tohto roka. Boli dlhodobo stratové a prišli o cestujúcich po príchode súkromného dopravcu RegioJet na trať Bratislava – Košice, ale aj po zavedení bezplatnej železničnej prepravy pre študentov a dôchodcov v závere roku 2014.

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo obnoviť IC vlaky na základe štúdie Výskumného ústavu dopravného, a. s. v Žiline. Prehodnotenie obnovenia prevádzky týchto vlakov je aj súčasťou programového vyhlásenia vlády, tento návrh presadila Slovenská národná strana.