Regióny Bratislava Žilina Domáce Trstená Spoločnosť Top

Štrajk autodopravcov komplikuje situáciu v Bratislave. Zhoršiť ju môžu aj vracajúci sa dovolenkári

Zdroj: SITA/Branislav Bibel

BRATISLAVA (Petra Hollá/SITA) – Nie sú spokojní, tak sa rozhodli protestovať. Už dlhší čas autodopravcovia avizovali, že na posledný deň školských prázdnin chystajú hromadný štrajk. Svoje slová dnes aj naplnili. V Bratislave preto vodiči môžu počítať so skomplikovaním dopravy. Najmä popoludní, keď sa mesto začne napĺňať aj autami vracajúcich sa dovolenkárov. Dôvodov štrajku je viacero. Ministerstvo dopravy však hovorí o politickom motíve, ten však autodopravcovia rázne odmietajú. 

 

Únia autodopravcov Slovenska definitívne o organizovaní štrajku informovala ku koncu roka prostredníctvom tlačovej správy. V nej sa píše, že išlo o jednomyseľné rozhodnutie autodopravcov. “Dôvodom prijatia tohoto krajného opatrenia je dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenia NKÚ o nehospodárnom výbere mýta. Žijeme najhoršie v Európe,” vysvetľujú dopravcovia v statuse na sociálnej sieti. Ako ďalej dodali, únia mala posledné roky prosiť vládu, ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, aby vytvorili dôstojné podnikateľské prostredie, ale podľa ich slov išlo o bezvýsledné rokovania. Prostredníctvom štrajku pre to žiadajú, aby sa znížila cestná daň o 50 percent, či aby sa pozastavil výber mýta do vyriešenia nezrovnalostí zo správy NKÚ a zrušil sa výber mýta za diaľničné známky.

“Len splnenie požiadaviek môže zamedziť celoštátnemu ochromeniu nákladnej autodopravy s nedoziernymi následkami. Autodopravcovia nie sú ťažné zvieratá, aby otročili od rána do večera v nedôstojných podmienkach tolerujúc parazitov našej práce! A uvedomili si politici, že zvyšovanie nákladov pre dopravcov bude aj zvýšenie cien pre spotrebiteľov,” píšu autodopravcovia na sociálnej sieti.

Hrozí blokácia celého Slovenska

UNAS očakáva rokovanie o svojich požiadavkách s premiérom Petrom Pellegrinim, ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom (Most-Híd) a predsedom Národnej rady SR Andrejom Dankom (SNS). “Pokiaľ nepristúpia na naše požiadavky, potom začneme blokovať celé Slovensko, máme vozidlá na Orave, v Košiciach a v Komárne. V Bratislave chceme menej vozidiel, viac vozidiel chceme na zablokovanie celého Slovenska,” uviedol Skala pre agentúru SITA. V zálohe v Košiciach podľa neho majú zatiaľ tridsať vozidiel, na Orave 50 a v Bratislave od dvadsať do tridsať vozidiel. “Vyzývame všetkých vodičov, ktorí jazdia po cestách I., II. a III. triedy, aby nás prišli podporiť s osobnými vozidlami pod heslom Zastavme rozkrádanie mýta,” poznamenal Stanislav Skala z UNAS-u.

Autodopravcovia zorganizovali na rovnakom mieste v Bratislave protestnú akciu presne pred desiatimi rokmi po sprevádzkovaní systému elektronického výberu mýta začiatkom roka 2010. “Bude to ako výstražný štrajk a pripomienka roku 2010, keď sme chceli preukázať, že tender na mýtny systém nebol transparentný,” informoval nedávno Skala agentúru SITA. Cestní dopravcovia chcú vyzvať na rokovanie premiéra Petra Pellegriniho, pričom žiadajú pozastavenie mýtneho systému a otvorenie nového tendra na jeho prevádzku. “Máme pochybnosti, že tento tender bude zase v rozpore so zákonom. Žiadame parlament o odhlasovanie nového výberu mýta,” poznamenal Skala s tým, že prevádzkovateľ by mal mať z výberu mýta príjmy maximálne 10 %, nie však 45 %.

Autodopravcovia tvrdia, že súčasný systém vyberania mýta je zle nastavený. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Výzva vodičom

Zhromaždenie autodopravcov má podľa polície prebiehať v hlavnom meste od 10:00 do odvolania. Tí sa majú zhromaždiť na diaľničnom obchvate na úrovni Zlatých pieskov, odkiaľ sa presunú po Ivanskej ceste a Galvaniho ulici na Rožňavskú ulicu. Tam bude zablokovaná doprava v úseku Rožňavskej ulice medzi križovatkami s Turbínovou a Tomášikovou ulicou. Prejazd cez uvedený úsek bude možný iba pre mestskú hromadnú dopravu. Vodiči by sa mali tomuto úseku vyhnúť a využiť náhradné trasy cez Vajnorskú, Ružinovskú ulicu a Trnavskú cestu (pozdĺž Martinského cintorína). Približne na poludnie sa dopravcovia dostali do cieľa cesty – pred klientske centrum na Tomášikovej ulici, kde odstavili nákladné autá. Kolóna približne 20 odstavených kamiónov sa tiahne zhruba až po koniec hranicu križovatky so Slovinskou.

Ministerstvo protesty odsudzuje

Glob.sk ku veci oslovil aj ministerstvo dopravy, od kotorého UNAS žiada zmeny. Rezort vníma štrajk a protesty za neopodstatnené, nekonštruktívne a politicky podfarbené. “Ministerstvo s dopravcami pravidelne rokuje a informuje o plánovaných krokoch ohľadom novej výhodnejšej zmluvy na mýtny systém. Protesty majú politický podtext, nakoľko dopravcovia otvorili túto tému 3 mesiace pred voľbami a dovtedy nemali ambíciu o mýtnom systéme diskutovať. Vyzývame ich preto, aby neznepríjemňovali život tisícom vodičov, ktorí dochádzajú do práce,” uviedla hovorkyňa rezortu Karolína Ducká pre Glob.sk. Ako dodali, snažia sa nájsť spolu s autodopravcami spoločné riešenie, keďže je ich partnerom.

Podľa slov rezortu dopravy naposledy s nimi prebehlo rokovanie v decembri, na ktorom bol prítomný aj minister dopravy Árpád Érsek. “Dohodlo sa, že UNAS doručí podklady o bezpečnosti ciest a NDS v priebehu januára spracuje pre MDV podkladovú analýzu k rozhodnutiu o ďalšom monitorovaní ciest II. a III. triedy,” napísala Ducká v stanovisku s tým, že sa s dopravcami rokovalo aj o znížení cestnej dane a iných otázkách. “Zmena zákona o dani z motorových vozidiel patrí plne pod rezort financií. Ministerstvo dopravy sa bude snažiť pozitívne vplývať na ostatné rezorty, do gescie ktorých diskutované požiadavky dopravcov patria,” uzavrela.

Pred Klientským centrom na Tomášikovej ulici vznikla kolóna desiatok kamiónov. Zdroj: SITA/Branislav Bibel

K požiadavkám autodopravcov sa vyjadril aj rezort financií. „Požadované zníženie dane z motorových vozidiel o 50% by znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu v sume asi 35 miliónov eur. Tento výpadok by však musel byť kompenzovaný zvýšením tejto dane pre ostatných motoristov, a to najmä pre osobné vozidlá do 3,5 tony. Celkový výnos daní a poplatkov z dopravy na Slovensku je 2,3% HDP, čo je rovnaká úroveň, ako priemer EU. V tejto chvíli preto MF SR nad znížením dane neuvažuje,” uviedli z tlačového odboru rezortu.

Cez Rožňavskú sa dostane iba MHD

Glob.sk vo veci oslovil aj Dopravný podnik Bratislava s otázkou, či sa protestná jazda a následný štrajk pred klientským centrom štátnej správy dotkne aj ich liniek. Podľa Mateja Michlíka sa však cestujúci nemusia obávať zavážnejších komplikácií. Mestský podnik totiž neočakáva zásadné obmedzenia premávky MHD, avšak nevie ich ani vylúčiť. “DPB, a. s. je však pripravený operatívnym riadením reagovať na akúkoľvek vzniknutú situáciu tak, aby cestujúci v spojoch hromadnej dopravy boli situáciou dotknutí, resp. poškodení čo najmenej,” vysvetlil Michlík pre Glob.sk s tým, že sa pripravujú na možné komplikácie v čase, kedy bude prebiehať štrajk na Rožňavskej ulici (pred klientským centrom štátnej správy). Organizátori tam totiž nevedia zaručiť prejazdnosť ulice v smere do centra. Polícia však rozhodla, že cez daný úsek budú púšťať iba vozidlá Dopravného podniku Bratislava.

V prípade neprejazdnosti komunikácie budú dotknuté linky premávajúce týmto úsekom odklonené (týka sa všetkých liniek – 53, 63, 96, 204 a 205). V prípade vzniku zdržaní budú na linku 53 vložené mimoriadne poradia spojov. V prípade neprejazdnosti úseku pre trolejbusy (napr. z dôvodu vysokých návesov v pravom pruhu) bude na linku 204 vypravených 6 autobusov, ktoré plne nahradia trolejbusy,” deklaroval Michlík. K dispozícii majú aj tzv. duobusy, či viac dispečerských vozidiel v uliciach. V prípade, ak sa budú musieť odkloniť linky, alebo vzniknú zdržania, môžu sa tie podľa DPB prejaviť aj na zvyšku trás daných liniek. Cestujúci si môžu aktuálnu situáciu overiť zavolaním na infolinku DPB na tel. čísle 02/59505950,” uzavrel Michlík.

Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia považuje štrajk za opodstatnený, uprednostňuje však rokovanie s premiérom Petrom Pellegrinim a ministrom financií Ladislavom Kamenickým. “Najväčšie združenie cestných dopravcov na Slovensku rešpektuje možnosť vyjadrenia názoru podnikateľov v oblasti cestnej dopravy k dlhodobo neriešeným problémom v sektore a negatívne ovplyvňujúcim ich podnikanie. Neodsudzujeme avizovaný protest dopravcov a považujeme ho za opodstatnený,” poznamenala hovorkyňa združenia Martina Baumann.

Zároveň uviedla, že Česmad začiatkom tohto roka oslovil premiéra aj ministra financií s otvoreným listom a žiadosťou o stretnutie. Dôvodom je kritický stav v oblasti cestnej dopravy. Podľa združenia je totiž tento sektor dlhodobo vo výrazne negatívnej konkurenčnej pozícii voči okolitým krajinám. “Česmad Slovakia vyzýva premiéra SR spoločne s ministrom financií na okamžité riešenie kritickej situácie v sektore cestnej dopravy, ktorý zamestnáva takmer 60.000 zamestnancov a vytvára 4,8 % HDP krajiny. Osobitne ide o daň z motorových vozidiel, mýtny systém a daňovo-odvodové zaťaženie práce na Slovensku,” priblížila Baumann.

Podporil ich aj Polaček

Na mieste sa nachádza aj Jaroslav Polaček, ktorý prišiel podporiť autodopravcov. Išlo o jedného zo zakladateľov UNAS a hovorí, že elektronické mýto je jeden veľký podvod a zlodejina a potvrdilo sa to aj po 10-tich rokoch, kedy na to prvýkrát poukázali. Ako dodal, z elektronického mýta sa vybralo 1,5 miliardy eur a na výstavbu ciest a diaľníc sa podľa jeho slov minulo 96 miliónov eur. A to napriek tomu, že prvotné sľuby boli, že z peňazí, ktoré sa vyberú z mýta, sa budú stavať diaľnice. Polaček následne poukázal na to, že bežná prax v iných krajinách je tá, že ak sa zavedie elektronické mýto, tak sa zníži cestná daň. Na Slovensku sa tak nestalo napriek tomu, že o to UNAS žiadal už pri prvom štrajku.  “Čo je 35 miliónov eur oproti 1,5 miliardy eur? Čo je to oproti mýtnemu tendru, ktorý patrí medzi jeden z najdrahších na Slovensku? My sa len domnievame, že peniaze odišli zo Slovenska, sú ukradnuté a práve pre to nie sú na Slovensku diaľnice,” reagoval Polaček na slová rezortu financií, že by v prípade zníženia cestnej dane išlo o výpadok v štátnom rozpočte 35 miliónov eur. 

Ako Stanislav Skala z UNAS-u uviedol, premiérovi poslali list s ultimátom, aby sa do 24 hodín zúčastnil rokovania s autodopravcami, v opačnom prípade začnú blokovať Oravu a Košice. Ponuka vyprší zajtra krátko pred poludním. “Myslím si, že politici sú natoľko úctyhodní, že budú s nami rokovať, To, že Česmad sa k nám nepridal, je problém Česmadu, nie náš. Ak sa budú cesty donekonečna rozkrádať, tak je to na nás – občanoch, aby sme to zastavili spoločne. Už dávno mohli byť vybudované cesty do Košíc. Pozrite sa naokolo, koľko kilometrov ciest vybudovali v susedných krajinách. A koľko u nás? Veď to je choré,” povedal Straka vo svojom vyjadrení. 

Do cieľa v Bratislave prišli štrajkujúci autodopravcovia krátko po poludní. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Solidarita na Orave

Okrem Bratislavy sa štrajkuje aj na Orave, kde Združenie oravských dopravcov zorganizovalo protestnú jazdu ako znak solidarity so štrajkom v Bratislave. Na bezpečnosť po trase od Trstenej do Lokce bude dohliadať viac policajných hliadok, informovala v pondelok žilinská krajská polícia na svojej stránke na sociálnej sieti.

K štrajku Únie autodopravcov Slovenska sa pripojilo aj Združenie oravských dopravcov. Z tohto dôvodu polícia upozorňuje motoristov na obmedzenie v premávke na trase Trstená (štátna hranica) – Tvrdošín – Nižná – Podbiel – Krivá – Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová – Oravský Podzámok – Hruštín – Babín – Lokca.  “Na bezpečnosť a plynulosť premávky bude po celej trase dohliadať zvýšený počet policajných hliadok. V prípade potreby budú policajti premávku riadiť a usmerňovať,” upozornila polícia.

Správu budeme aktualizovať