Domáce Politika

SNS pod paľbou OĽaNO. Najchudobnejší vraj budú trpieť

BRATISLAVA – Zákon Slovenskej národnej strany (SNS) o osobitnom odvode obchodných reťazcov je škodlivý a hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) ho odmieta, pretože ho najviac pocítia ľudia s najnižšími príjmami. Uviedol to v stredu na brífingu poslanec Národnej rady (NR) SR za OĽaNO Eduard Heger za účasti Petra Kremského.

Zákon podľa Hegera spôsobí rast cien tovarov. “Myslíme si, že tento návrh spôsobí rast cien nielen potravín, keďže bude zaťažený daňou z obratu všetkých produktov, a teda ho najviac pocítia ľudia s nízkymi príjmami. V tomto vidíme antisociálny rozmer tohto zákona,” povedal poslanec NR SR.

Dôsledky zákona vidí podľa Hegera hnutie v dvoch rovinách, prvá rovina predstavuje výber dane a druhou rovinou je prerozdeľovanie vybraných peňazí z dane. “Odvod spôsobí rast cien všetkých produktov, ktoré si mnohí ľudia chodia na základe výhodných cien do reťazcov nakupovať. Reťazce budú tlačiť smerom dole nákupné ceny tovarov, čo spôsobí, že slovenskí výrobcovia im budú musieť predávať tovary ešte lacnejšie. To ich ešte viac vytlačí z pultov,” upozornil poslanec. V návrhu zákona podľa jeho slov nie je definované, ako sa budú prerozdeľovať peniaze vybrané na základe osobitného odvodu.

Podľa Kremského si budú malé obchody, najmä v menších obciach, dávať pozor, aby neprekročili zákonom stanový limit v obrate a aby sa nestali platiteľmi odvodu. Z toho podľa neho hrozia úniky na dani z pridanej hodnoty (DPH) a na dani z príjmu. “Najškodlivejším dôsledkom je však to, že postihne ľudí s nízkymi príjmami, najmä rodiny s deťmi, dôchodcov, nezamestnaných, teda ľudí, ktorí veľkú časť svojich príjmov dávajú najmä na potraviny, drogériu a predmety dennej spotreby,” podčiarkol Kremský.

Peter Kremský si myslí, že zákon postihne najviac ľudí s nízkym príjmom. Zdroj: TASR / Martin Baumann

OĽaNO chce zvyšovať podiel slovenských výrobkov na pultoch obchodov inou cestou, ako to robí SNS, a to zlepšovaním podnikateľského prostredia. “Naše riešenia prinesú zjednodušenie podnikania pre malé a stredné firmy, a to radikálnou formou, nie kozmeticky. Treba podporovať pestovanie zeleniny, ovocia a tradičných plodín, najmä v podhorských oblastiach. Je potrebné zaviesť transparentný systém dotácií do pôdohospodárstva a zjednodušiť systém miestneho predaja z dvora. Je potrebné zjednodušiť zamestnávanie v pôdohospodárstve, najmä sezónne,” doplnil Kremský.

Podľa Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR je financií v poľnohospodárstve a potravinárstve dosť, len sú nerovnomerne rozložené. “Zahraničné reťazce v minulosti zlikvidovali tisícky lokálnych predajcov po celom Slovensku a zabezpečili si tak dominantné postavenie na trhu. Považujeme za nespravodlivé, že dnes vďaka tomu majú viac ako dvoj-, dokonca trojnásobné zisky ako v západnej Európe. Pritom tieto zisky dosahujú na úkor slovenských výrobcov potravín a neustálemu neodôvodnenému zvyšovaniu cien potravín pre slovenských spotrebiteľov. Na výrobky slovenských producentov nasadzujú obchodné prirážky neraz na úrovni 200 % a zvýhodňujú zahraničné potraviny z dovozu,” uviedla v reakcii na OĽaNO Zuzana Peiger Ačjaková z MPRV SR.

Podľa členky hnutia OĽaNO Zuzany Peiger Ačjakovej je financií v poľnohospodárstve a potravinárstve dosť, len sú nerovnomerne rozložené. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Zahraničné reťazce majú podľa Peiger Ačjakovej dostatočne veľký zisk, aby nemuseli dodatočný odvod premietať do cien. “Naším cieľom je navrátenie rovnováhy do agrosektora. Všetky prostriedky, ktoré odvod prinesie, budú vrátené slovenským výrobcom potravín,” dodala Peiger Ačjaková.

Osobitný odvod pre obchodné reťazce vo výške 2,5 % z čistého obratu má zabezpečiť finančné prostriedky pre slovenských poľnohospodárov a potravinárov. Tvrdia to jeho predkladatelia z koaličnej SNS. Národná rada SR by sa návrhom mala zaoberať v októbri, platiť by mal od budúceho roka.

Odvod sa má týkať tých obchodných reťazcov, ktoré majú prevádzky aspoň v dvoch okresoch a tieto prevádzky majú jednotný dizajn, spoločnú komunikáciu a spoločné marketingové aktivity. Z predaja potravín konečnému spotrebiteľovi tiež musí pochádzať minimálne desať percent ich obratu. Obchodný reťazec odvod nebude platiť, ak jeho výška za tri mesiace nepresiahne sumu 5000 eur.