Regióny Senica Skalica Top Trnava

Slovenská správa ciest si z vodičov robí zrejme srandu. Zakročiť musel trnavský župan

Zdroj: FB / Polícia SR - Trnavský kraj

TRNAVA – Robia si z vodičov srandu? Zimná údržba na frekventovanej ceste medzi Holíčom a Jablonicou zrejme nebude podliehať zimnej údržbe. Dôvod má byť prostý – zlý technický stav vozovky na viacerých úsekoch. Jediné, čo sa na cestách bude môcť robiť, je chemický posyp. Na problém poukázala jednak Správa a údržba ciest Trnavského kraja, ale aj trnavská polícia. Podľa Slovenskej správy ciest ale nie je dôvod na obavy a zimná údržba sa na danej ceste bude vykonávať.

 

O probléme ako prvá informovala trnavská polícia na svojej sociálnej sieti. V statuse, v ktorom sa odvolávali na informácie Správy a údržby ciest Trnavského kraja, vyzývali vodičov, aby boli pri prechádzaní niektorých úsekov cesty I/51 opatrní. Dôvodom ich obáv totiž má byť to, že sa na úsekoch Radošovce, Popudinské Močidľany, Prietržka, okružná križovatka v Senici, prieťah mestom Senica smerom na Jablonicu a prieťah Jablonicou nebude vykonávať zimná údržba. Pre zlý technický stav vozovky by tam tak malo byť možné iba chemické posypávanie cesty, odhŕňanie snehu pluhovaním by sa realizovať nemalo.

Vo veci sa ale začal angažovať trnavský župan Jozef Viskupič. Ten Slovenskej správe ciest, ktorá je zo zákona spravovateľom ciest I. triedy, poslal výhrady, a až následne spoločnosť začala konať. “V priebehu uplynulého týždňa upravila úseky štátnych ciest I. triedy – Radošovce, Popudinské Močidľany, Prietržka, okružná križovatka v Senici, úsek v Senici smerom do Jablonice tak, že počas nepriaznivého počasia bude možné realizovať úpravy ciest aj mechanickým odhŕňaním a nielen chemickým posypom, ako o tom informovala Polícia SR,” uviedla trnavská župa na svojej oficiálnej stránke. Informácie potvrdila SSC aj pre Glob.sk. “Zimná údržba – pluhovanie sa bude vykonávať. V termíne 11 – 13.12.2019 bolo vykonané prefrézovanie hrbov v úseku Holíč – Biela Hora na ceste I/51 z dôvodu, aby bolo možné vykonávať zimnú údržbu – pluhovanie,” uviedla pre Glob.sk hovorkyňa spoločnosti Lucia Karelová.

Doprava na danom úseku bola ohrozená. V prípade, ak by trnavská župa nekonala, na ceste by sa mohol použiť iba chemický posyp. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Narazili na problém

Ako ďalej dodala, za zlý technický stav vozovky môžu viaceré faktory. Medzi ne sa radí napríklad dlhovekosť vozovky, ale aj preťažené autá, ktoré využívajú cestu, či veľká intenzita nákladnej dopravy v daných úsekoch cesty. Ako dôvod uviedli aj inú vec. “Môže za to aj nedodržiavanie termínov opravy resp. obnovy krytov z dôvodu nedostatku pridelených finančných prostriedkov na riešenie takýchto stavov,” vysvetlila. Avšak, podľa slov Karelovej boli v roku 2019 naplánované viaceré opravy vozovky, ktoré mali finišovať na jeseň. Narazili ale na problém. “Z dôvodu zrušenia verejného obstarávania úradom pre Verejné obstarávanie sa tento termín posúva. Následne bola vypísaná nová súťaž, ktorá je toho času na úrade VO. Na základe jeho súhlasu budeme v nej pokračovať,” uviedla Karelová.

Ako dodala, zahájenie prác bude závisieť od toho, kedy sa podpíše zmluva o dielo, kedy nadobudne účinnosť a ako sa podarí zabezpečiť potrebné povolenia k práci. Úseky, na ktorých nebude vyhovujúci technický stav vozovky, chce správa ciest označiť zvislým dopravným značením. “Momentálne je na týchto úsekoch obmedzená najvyššia povolená rýchlosť na 70 km/h,” doplnila Karelová.

Cesta by sa nemohla pluhovať, SSC sa rozhodla dočasne cestu upraviť tak, aby pluhovanie bolo možné. Zdroj: TASR/AP

Pozor na aquaplanning

Trnavská župa upozorňuje, že v prípade, ak by nezasiahli, a SSC by provizórne neupravila vozovku, boli by tak ohrození nielen zamestnanci Správy a údržby ciest Trnavského kraja (SÚC TTSK), ale aj samotní vodiči. Okrem toho, ak by “nezaplátali diery” a zamestnanci SÚC by odhŕňali sneh, predstavovalo by to pre ich prácu potenciálne nebezpečie, pretože by tým mohli poškodiť nielen techniku, ale dokonca ešte viac poškodiť nevyhovujúce úseky ciest. “Realizované úpravy zo strany SSC, zfrézovanie poškodených častí ciest, však môžu naďalej v prípade nepriaznivého počasia a neprispôsobením jazdy stavu a povahe vozovky, predstavovať potencionálne nebezpečenstvo. V tzv. vyjazdených „koľajach“ sa môže zadržiavať sneh alebo voda, ktoré môžu ohroziť vodičov. SÚC vynaloží maximálne úsilie, aby cesty boli pre vodičov v maximálnej možnej miere bezpečné,” deklaruje trnavský župan Jozef Viskupič.

Ako dodal, SÚC vykonáva na ceste zimnú udržbu na základe zmluvy, pričom pred zimnou sezónou mali viackrát vyzývať SSC, aby vo veci konala. “Zlý stav štátnej cestnej infraštruktúry je dôsledkom veľkého investičného dlhu. Samosprávne kraje dlhodobo upozorňujú na havarijný stav ciest I. triedy, ktoré sú v správe SSC. Je preto alarmujúce, že štát zlyhal pri verejnom obstarávaní, ktoré vyhlásil na ich rekonštrukcie tento rok, v celkovom objeme 50 miliónov eur,” uzavrel.

Rizikové by mohli byť vyjazdené koľaje, kde sa bude zadržiavať voda, čo môže mať za následok aquaplanning. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček