BRATISLAVA – Dovolenku doma si dopraje čoraz viac Slovákov. Mnohým z nás sa nechce cestovať dlhé hodiny za rekreáciou, ktorá častokrát nestojí ani za to. V zahraničných destináciách nie sme zvyknutí na miestnu stravu, ale ani správanie turistov nám neraz nie je po chuti. More tiež už prestáva byť na prvom mieste a začíname si vážiť krásy našej prírody. Slovensko neustále zdokonaľuje svoje služby, dokonca sa do ich skvalitnenia snažia prevádzkovatelia zariadení stále viac investovať.
Za minulý rok z celkového počtu 5,6 mil. návštevníkov cestovného ruchu tvorili domáci návštevníci 3,3 mil. Bol to zároveň 4% medziročný nárast. Slováci realizovali 9,8 milión prenocovaní. Prezident Zväzu cestovného ruchu Slovenskej republiky (ZCRSR) Marek Harbuľák očakáva, že rastúci trend bude pokračovať aj v tomto roku. ,,Údaje o náraste počtu prenocovaní Slovákov z prvých mesiacov naznačujú, že aj počas letnej sezóny si užíva dovolenku viac Slovákov. Prispieva k tomu pozitívny vývoj na trhu práce, to znamená zvyšujúce sa príjmy pracujúcich ľudí, ale svoj podiel na tomto náraste má určite aj zavedenie podpory domáceho cestovného ruchu v podobe príspevku na rekreáciu,‘‘ povedal pre Glob.sk Harbuľák.
Krásy našej prírody
Dovolenka doma je pre mnohých Slovákov pohodlnejšia. Dôvodom je to, že sa dokážu dohovoriť. Významným kritériom je aj dostupnosť. Teda nemusíme cestovať a prepravovať sa dlhé hodiny na miesto dovolenky v cudzine. Je tu ale aj potenciál, ktorý má Slovensko v podobe krásnej prírody alebo pobytu pri vode. Ten nás láka práve v lete.
Obľúbenými destináciami Slovákov sú tradičné miesta ako Vysoké či Nízke Tatry, Malá Fatra. Zaujímavé sú pre nás aj miesta s ponukou aquaparkov, prírodnými, či letnými kúpaliskami. ,,Treba sem však zaradiť aj destinácie s významnými historickými pamiatkami, akými sú napríklad hrady, zámky, ktorých návštevnosť neustále rastie,‘‘ dodal zo ZCRSR Marek Harbuľák.
Služby na úrovni
Cestovný ruch sa u nás z roka na rok zvyšuje. Neustále sa rozširuje ponuka služieb, prevádzkovatelia zariadení investujú a vytvárajú nové atrakcie a predovšetkým skvalitňujú svoje služby. ,,Indikátorom toho je nárast počtu návštevníkov, a to nielen domácich, ale aj zahraničných. Konkurencia v kontexte ponuky služieb cestovného ruchu v Európe je veľmi vysoká, ak chcete byť konkurencieschopný a prilákať návštevníkov, musíte neustále investovať, rozširovať a skvalitňovať služby,‘‘ zdôraznil Harbuľák. Dodal, že to všetko sa u nás deje, aj keď podmienky pre podnikateľov v cestovnom ruchu nie sú zďaleka také dobré, ako v iných krajinách.
Na hodnotení záleží
Jedným z hodnotení kvality služieb sú aj recenzie návštevníkov, ktorí využili napríklad ubytovacie služby prostredníctvom niektorých platforiem. Tam môžu návštevníci počas pobytu, alebo po ňom, uverejniť svoj názor a skúsenosti z pobytu. Väčšinou hodnotia personál, vybavenie, čistotu, komfort, polohu, či stravu ubytovacích zariadení. Dôležitý je aj pomer ceny a kvality. ,,V hodnotení pomeru kvality a ceny patríme k európskej špičke,‘‘ reagoval Marek Harbuľák. Hodnotenie pomáha najmä potenciálnym zákazníkom, ktorí premýšľajú, kde stráviť dovolenku.
Chorvátsko vedie
Aj keď sa Slovensko stáva obľúbenou destináciou nielen zahraničných turistov, ale aj domácich, stále si mnohí nevedia vynachváliť dovolenku na vlastnú päsť v Chorvátsku. ,,Prakticky celé pobrežie je súborom obľúbených dovolenkových rezortov. Od Istrie, ktorá turistov láka svojou dostupnosťou (zo západného Slovenska sa dá dosiahnuť za šesť hodín pohodlnej jazdy), až po Makarskú riviéru slávnu svojimi plážami a horúcim počasím, na ktoré sa dá spoľahnúť aj v septembri. Zabudnúť nemôžeme ani na obľúbené chorvátske ostrovy ako Krk, Rab, Hvar, Korčula, Brač a mnohé ďalšie s nezameniteľnou atmosférou,” napísal pre Glob.sk portál adrialin.sk.
Dôvodom výberu je nielen ľahká dostupnosť, ale aj to, že okrem ubytovania a kontroly auta, nie je dôležitá extra veľká príprava. Všetko sa dá zaobstarať na mieste. Ako sa pripraviť na cestu a aké ceny vás čakajú v Chorvátsku, Glob.sk už informoval.