Ekonomika Spoločnosť Zahraničná Zahraničné

Satelity zachytili smutný pohľad na cintorín lietadiel. Takto na svoj koniec čakajú najväčšie stroje neba

Letisko Tarbes pri Pyrenejách. Zdroj: LiveEO

TARBES – Na celom svete štartujú ročne milióny lietadiel. Vzniká však problém, kam umiestniť vyradené a nepotrebné lietadlá. Mnohé pristáli na cintoríne lietadiel. Niektoré sú tam zošrotované, iné môžu dúfať v druhý život a ďalšie sú zrecyklované.

 

Satelitné snímky, ktoré vznikli spoluprácou LiveEO a Wirtschaftswoche ukazujú, ako čakajú na zošrotovanie stroje Airbus A340 v areáli recyklačného závodu v juhofrancúzskom meste Tarbes a to iba po desiatich rokoch v prevádzke. Normálne môžu stroje lietať od 20 do 40 rokov. V Tarbes stoja aj tri najväčšie dopravné lietadlá sveta A380. Tieto stroje, ktoré patrili spoločnosti Singapore Airlines, budú rozobrané na súčiastky a následne sa predajú.

Fotografie zachytávajú zánik A380

Fotografie svedčia o zániku najväčšieho dopravného lietadla na svete. Singapore Airlines dostala ako prvý zákazník tieto stroje 15. októbra 2007. Vtedy sa hovorilo, že ide o “kráľovnú oblohy” a “novú kapitolu v histórii letectva”.

Letisko v Tarbes, kde končia vyradené lietadlá. Zdroj: LiveEO

V nasledujúcich rokoch sa však počiatočné nadšenie zmenilo skôr na sklamanie. Pre mnohé letecké spoločnosti sú tieto stroje až príliš veľké. Majú veľkú spotrebu paliva a to je nehospodárne. Je to najmä preto, že aerolinky majú problém ich naplniť cestujúcimi. Vo februári 2019 oznámil výrobca lietadiel Airbus zastavenie produkcie A380. Posledné superjumbo má byť dodané v roku 2021.

Jedno je isté. V blízkej budúcnosti budú stroje A380 čoraz častejšie pristávať na tzv. leteckých cintorínoch. Qatar Airways chce do roku 2024 vyradiť 10 týchto lietadiel. Air France chce takisto vyradiť 10 kusov a to do roku 2022, píše Wirtschaftswoche. Ak sa na ne nenájdu kupci, druhý život im asi nebude dopriaty. Dôvod? Vyradené dopravné lietadlá sú často prerobené na nákladné. To však u A380 neprichádza do úvahy kvôli jeho stavbe s dolnou a hornou palubou.

Tu čakajú vyradené A340 na svoje zošrotovanie. Zdroj: LiveEO

V Európe sú tri miesta

Tarmac Aerosave začal so stavbou zariadenia na rozoberanie A380 v roku 2018. Podnik bol založený už v roku 2009 a stará sa o skladovanie, údržbu a zošrotovanie lietadiel. Tretinu spoločnosti vlastní samotný Airbus. V Európe prevádzkuje už tri zariadenia. Popri Tarbese sa nachádza jeden aj v meste Teruel. Na východe Španielska sa stavia hala, ktorá bude slúžiť špeciálne vyradeným A380. Na treťom mieste – v Toulouse – chce spoločnosť recyklovať najmä menšie stroje. 

Na cintoríne lietadiel už čakájú na recykláciu aj tri obrie A380. Zdroj: LiveEO

Medzičasom podnik recykloval už viac ako 100 lietadiel. Najmä hliník používaný na stavbu strojov sa považuje za cennú surovinu a jeho recyklácia sa považuje za ekologicky zmysluplnú. Okrem toho sa tento obchod s ďalším využitím surovín oplatí aj z ekonomického hľadiska. Airbus predpokladá, že v nasledujúcich dvoch desaťročiach bude vyradených z prevádzky viac ako 10-tisíc strojov od rôznych výrobcov.

V Toulouse sa recyklujú menšie vrtuľové stroje. Zdroj: LiveEO