Domáce Politika Top

Sakovej novela zákona o cestnej premávke prináša zásadné zmeny. Poslanci na ňu reagujú kriticky

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Sakovej zámer vyvolal u politikov veľké vášne. Novela zákona o cestnej premávke, ktorá nedávno prešla cez vládu, upravuje viaceré doterajšie pravidlá. V prípade, ak zákon prejde cez parlament, zmení sa napríklad minimálny vek na udelenie vodičského preukazu pre nákladné vozidlá, či autobusy, ale aj nosenie cyklistických prilieb mimo obce pre dospelých cyklistov. Viaceré strany kvôli tomu zoslali na zámer vlády vlnu kritiky. Stále tak nie je jasná budúcnosť tejto úpravy zákona. 

 

Na jednom z posledných zasadnutí vlády ministri spolu s premiérom schválili novelu zákona o cestnej premávke, ktorá upravuje viacero okruhov tejto problematiky. Medzi najviac diskutované témy patrí zníženie veku pre získanie vodičského oprávnenia pre nákladné autá a autobusy, či zrušenie povinnosti nosenia prilieb mimo obce pre dospelých cyklistov. Podľa súčasnej právnej úpravy môžu vodičské oprávnenie pre skupinu C a CE získať iba ľudia straší ako 21 rokov a pre skupinu D a DE starší ako 24 rokov. Tento zákon platí od roku 2013, po novom by sa však mal vrátiť k pôvodnému pláne – vodičské preukazy skupiny C a CE budú vydávať od 18, a skupiny D a DE od 21 rokov.

Plánujú však zaviesť dôkladnejšie a hlbšie vzdelávanie mladších vodičov v teórii aj v praxi vedenia takýchto motorovýh vozidiel. “Už aj v súčasnosti využíva možnosť viesť motorové vozidlo na základe aplikácie smernice 59/2003/ES v nižšom veku aj mnoho iných členských štátoch Európskej únie (napr. Česká republika, Rakúsko, Poľsko, Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Írsko). Týmto sa zároveň vyhovie požiadavkám dopravných podnikov a autodopravcov, ktorí takéto opatrenie navrhovali už dlhodobo vzhľadom na nedostatok vodičov v nákladnej a autobusov doprave,” deklarujú v dôvodovej správe.

V dôvodovej správe vysvetľujú, prečo sa rozhodli pre zmenu. Zdroj: Úrad vlády

Jazda bez prilby?

Rovnako v zákone navrhujú, aby dospelí cyklisti nemuseli povinne využívať prilby pri jazde mimo obce. Tá je v súčasnosti povinná pre deti do 15 rokov aj pri jazde v obci. Ako dôvod zmeny uvádzajú, že v žiadnom členskom štáte, s výnimkou Španielska, nie je pre dospelých cyklistov zákonom stanovené povinné nosenie prilieb. Ako argument uvádzajú aj to, že v rozvinutých európskych krajinách, ako je Holandsko, Belgicko, či Nemecko nie je rovnako takáto regulácia definovaná.

“Aj keď vo všeobecnosti sa nosenie prilby pre cyklistov odporúča, keďže ide o prostriedok, ktorý môže znížiť riziko ťažkého zranenia hlavy a mozgu, zákonná povinnosť pod hrozbou pokuty nie je osvedčeným prostriedkom na zníženie nehodovosti cyklistov, resp. podľa rôznych zahraničných štúdií môže skôr odrádzať od cyklistiky s otáznym reálnym vplyvom na bezpečnosť. Nosenie prilby mimo obce pre cyklistov nad 15 rokov sa tak ponecháva na zvážení a zodpovednosti každého cyklistu, či je ochotný chrániť svoj život a zdravie nosením ochrannej prilby, rovnako ako je ponechané na vlastnej zodpovednosti každého nosenie prilby v obci, či nosenie prilby korčuliarov alebo kolobežkárov,” uvádza rezort vnútra. 

Rezort vnútra argumentuje reguláciami v iných štátoch – tie podľa ich slov pre dospelých neexistujú. Zdroj: Cyklokoalícia

Čo na to strany?

Glob.sk zaujímalo, čo na túto iniciatívu rezortu vnútra hovoria parlamentné strany. Koaličný Most-Híd sa vyjadril, že nerozumejú argumentom, ktoré rezort vnútra uvádza v dôvodovej správe. “Podľa nás by ochrana zdravia cyklistov aj nad 15 rokov mala byť na prvom mieste,” deklaruje hovorkyňa strany Klára Debnár.

Iný názor na celú problematiku má najsilnejšia parlamentná opozičná strana SaS. Tí si však na zákon ako celok chcú počkať, kým bude podaný v parlamente. Samotné oslobodenie cyklistov od povinného nosenia prilby však nevidia ako najväčší problém v zákone, takže túto navrhovanú novinku zrejme podporia. “O tom, či zákon ako taký podporíme, je ešte skoro hovoriť, nakoľko sa nám tam niekoľko vecí nevidí vhodných. Predovšetkým máme výhrady k zníženiu veku vodiča nákladných áut a autobusov. Tu nám zatiaľ medializované odôvodnenie nestačí. Budeme tiež podávať aj pozmeňujúce návrhy. Takže naše hlasovanie bude jasné až podľa priebehu rokovania,” uviedol tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan. 

SaS kriticky vníma navrhované zníženie veku na získanie vodičského preukazu pre nákladné autá a autobusy. Zdroj: TASR/AP

Podobný názor má aj OĽaNO. Podľa tieňového ministra dopravy Jána Marosza hnutie požiadalo ministerstvo vnútra o štatistické údaje, v ktorých budú vyhodnotené fakty ohľadom nehodovosti cyklistov pred zavedením povinného nosenia prilby a po jeho zavedení. Ide o obdobie zhruba 11 rokov, nakoľko povinné nosenie prilieb bolo zavedené v lete 2008. Poslanci hnutia sa tak rozhodnú o hlasovaní o zákone až po tom, ako tieto údaje dostanú. „Intenzívne spolupracujeme s odborníkmi na cyklistickú dopravu a ich stanovisko sa zhoduje s našim. Keď budeme v oblasti cyklistickej infraštruktúry na úrovni krajín, akými sú Dánsko, Holandsko či Nemecko, až potom sa budeme môcť baviť o opatreniach, ktoré vedú k znižovaniu bezpečnosti a ochrany zdravia cyklistov,“ vyjadril sa Marosz.  Ten nesúhlasí ani s časťou navrhovaného zákona o rušení piktogramov pre cyklistov. „Zásadne sme proti rušeniu piktogramov pre cyklistov, ktoré môže viesť k dezorganizácii cyklistickej dopravy a zhoršeniu jej prehľadnosti,“ dodáva.

OĽaNO nesúhlasí s tým, aby sa rušili cyklistické piktogramy. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Pripomienky k návrhu poslal ministerke vnútra Denise Sakovej, aj celej vláde, líder hnutia Sme rodina Boris Kollár. Podľa jeho slov je nemysliteľné, aby vodičské preukazy na nákladné autá dostali mladí 18-roční ľudia, ktorí sa radia medzi rizikovú skupinu, pretože nehodovosť v daných vekoch je veľmi vysoká. Z toho dôvodu považuje Kollár tento návrh: “za návrh na úrovni straty zdravého rozumu”. Podľa Kollára sú vodiči vo veku od 18 do 23 rokov najrizikovejšou skupinou vodičov. “Namiesto toho, aby takéto regulácie sprísňovali, tak ich ešte zjemňujú. Peter Pellegrini tak podľahol tlaku dopravcov. Ja im verím, že nemajú dostatok vodičov, ale posadiť tam mladých neskúsených vodičov? Pripomína mi to situáciu, keď počas vojny každý štát, ktorý nemal dostatok vojakov, poslal do bojov deti. Mladý vodič hneď ako dosiahne plnoletosť a spraví vodičské skúšky, tak sadne do 30 až 40-tonového kolosu, ktorý je absolútna zbraň,” uviedol Kollár. Dodal, že v prípade, ak nehodu zapríčiní vodič kamiónu, tak tomu sa zvyčajne nič nestane, ale zaviní smrť nevinných osôb. 

Podľa Kollára sú nákladné autá v rukách neskúseného vodiča zbraňou. Zdroj: TASR/AP

Čo sa týka návrhu na zrušenie povinnosti nosiť prilbu mimo obce, podľa Kollára by mal každý cyklista, či ide o povinnosť, alebo dobrovoľné rozhodnutie, tú prilbu nosiť pre vlastné bezpečie. Ako príklad uviedol, že na Floride si motorkári vydobili, že nemusia nosiť prilby, pretože chcú “cítiť vietor vo vlasoch, pretože ide o slnečnú krajinu”. Na druhej strane ale v prípade, že sú účastníkmi dopravnej nehody, tak z dôvodu absencie prilby často zomierajú. “Ten, kto je zodpovedný, si tu prilbu dá. V tomto nemám ucelený názor, pretože tí cyklisti mi až tak neprekážajú. Ale zníženie veku na vodičské oprávnenie pre nákladné autá a autobusy, áno. Ak ten cyklista tú prilbu nechce, nech si ju nedá, ak ju chce, tak nech ju nosí. Je to jeho život, jeho zdravie,” uzavrel.

Potrebná výstavba cyklotrás

Negatívne sa na adresu schválenej novely zákona vyjadrila aj strana SPOLU, kde sa nachádza niekoľko parlamentných nezaradených poslancov.Zrušenie povinnosti nosiť prilbu mimo obce vnímame negatívne. Nesúhlasíme, že by zrušenie tejto povinnosti viedlo k zvýšeniu záujmu o využívanie bicyklov ako dopravného prostriedku. Na takéto opatrenie nie je vhodný čas najmä preto, že cesty medzi obcami sú v zlom technickom stave a v dohľadnom čase sa neočakáva rapídne zlepšenie. Budovanie cyklotrás je veľmi pomalé,” vysvetlil Martin Pekár zo strany. Dodal, že výnimkou je len hlavné mesto, kde je výstavba cyklotrás na rýchlejšej úrovni. Avšak, ako uviedol, zákony sa nepíšu len pre Bratislavu a okolie.
Najprv by sa mal štát postarať o rozvoj cyklotrás, najlepšie oddelených od cestných komunikácií, ktoré sú najbezpečnejšie. Úľavy z bezpečnostného vybavenia pre cyklistov by mali prísť vtedy, keď budú ich zdravie a životy viac v bezpečí. V súčasnosti si preto v SPOLU vieme predstaviť zrušenie povinnosti nosenia prilby len na segregovaných cyklotrasách,” napísal následne.

Podľa jeho názoru preto je nosenie prilby opodstatnené. Dokazujú to aj štatistiky a podiel smrteľných dopravných nehôd. “Tie  sa v roku 2018 znížil na 15 oproti roku 2017 kedy ich bolo 18. Práve úrazy hlavy sú najnebezpečnejšie,” uzavrel.

Galéria
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: TASR/AP
Zdroj: Úrad vlády
Novelou zákona sa elektrokolobežkári dostali na úroveň cyklistov. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: trnava.sk
Zdroj: Cyklokoalícia
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Kolobežkár je pre vodiča väčší problém než cyklista. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Bicykel v mestách sa stal čoraz populárnejší. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Súčasné znenie zákona dovoľuje robiť si vodičák na autobusy až po 24. roku života. Zdroj: slovensko.sk
Súčasné znenie zákona dovoľuje robiť si vodičák na nákladné autá až po 21. roku života. Zdroj: slovensko.sk
navigate_before
navigate_next

Glob.sk oslovilo aj strany Smer-SD a SNS a SPOLU. Do uzávierky neodpovedali.