Domáce Politika Spoločnosť Top

Saková chce spraviť razantný krok. Obraz cyklistov s prilbou môže byť už čoskoro minulosťou

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Nosenie prilby pri jazde na bicykli je témou, ktorá vie zdvihnúť krvný tlak viacerým ľuďom. Hoci zatiaľ stále platí, že jazda na bicykli mimo obce je podmienená povinnosťou nosiť ochrannú prilbu, toto pravidlo sa možno čoskoro zmení. Vláda totiž schválila zákon z dielne ministerstva vnútra pod vedením Denisy Sakovej, ktorý by takúto povinnosť zrušil. Prilbu by museli nosiť len deti do 15 rokov. Zo strany viacerých inštitúcií je tento krok vnímaný pozitívne. Pre ľudí ale predstavuje potenciálne nebezpečenstvo. 

 

Na jednom z posledných zasadnutí vlády pred letnou prestávkou rozhodovali ministri spolu s premiérom Petrom Pellegrinim okrem iného aj o zákone o cestnej premávke, ktorý upravoval viaceré oblasti. Medzi nimi aj povinné nosenie ochrannej prilby pri jazde na bicykli mimo obce. Podľa terajšej úpravy zákona musia cyklisti pri jazde mimo obce povinne nosiť prilbu, ináč im hrozia sankcie. Tie sa môžu vyšplhať až na 100 eur. To však môže byť čoskoro minulosťou.

Vláda dala jazde bez prilby zelenú

Vláda návrh novely zákona schválila. Ten teraz skončí na stoloch poslancov, ktorí môžu dať zmierneniu povinnosti nosiť na bicykli prilbu zelenú už na jeseň.

Podľa ministerstva vnútra, ktoré návrh predložilo, prešla novela pripomienkovým konaním, a až po zapracovaní pripomienok vznikla navrhovaná podoba zákona. Podľa nej by osoby staršie ako 15 rokov už nemuseli nosiť prilbu pri jazde na bicykli mimo obce. Pre deti do 15 rokov by táto povinnosť ostala nezmenená, nosiť ju budú musieť okrem toho stále aj v obci. Jedným z argumentov predkladateľov je, že povinné nosenie prilby pre cyklistov nevyplýva zo žiadneho medzinárodného dohovoru.

V súčasnosti je jazda s prilbou mimo obce povinná. Hrozí za ňu pokuta až do 100 eur. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Úprava v členských štátoch nie je jednotná

Rezort vnútra vysvetluje, že pre dospelých cyklistov ide o výnimočne zavedenú povinnosť, ktorá je v podobnom znení ako u nás zavedená iba v Španielsku. “Dokonca aj voči maloletým cyklistom je zákonná povinnosť nosenia prilieb pomerne zriedkavá (nemajú ju zavedenú nielen cyklisticky rozvinuté krajiny ako Holandsko, Dánsko, Nemecko, Belgicko, Švajčiarsko, ale ani dve z našich susedných krajín – Poľsko a Maďarsko),” uvádza sa v dôvodovej správe návrhu. Napríklad v Česku je nosenie prilieb povinné pre občanov do 18 rokov, v Chorvátsku platí povinnosť nosiť prilby pre deti do 16 rokov. V Slovinsku je prilba povinná pre deti do 14 rokov, v susednom Rakúsku musia prilby nosiť deti do 12 rokov, vo Švédsku je povinná do 15 rokov. 

Vo Fínsku je jazda s prilbou povinná, ale ak ju nemáte, pokuta vám nehrozí. V Belgicku, Bulharsku, Dánsku, Estónsku, Francúzsku, Grécku, Holandsku, Litve, Lotyšsku, Luxembursku, Maďarsku, Nórsku, Poľsku, Portugalsku, Rumunsku, Taliansku a vo Veľkej Británii nie je nosenie prilby povinné, ale z hľadiska bezpečnosti sa jej nosenie odporúča. Jedine v Španielsku je povinná pre jazdu mimo obce aj v obci.

Vo viacerých štátch EÚ nie sú cyklisti povinní nosiť prilbu. Zdroj: Cyklokoalícia

Je to na vás

Predkladatelia tiež argumentujú, že “aj keď vo všeobecnosti sa nosenie prilby pre cyklistov odporúča, keďže ide o prostriedok, ktorý môže znížiť riziko ťažkého zranenia hlavy a mozgu, zákonná povinnosť pod hrozbou pokuty nie je osvedčeným prostriedkom na zníženie nehodovosti cyklistov, resp. podľa rôznych zahraničných štúdií môže skôr odrádzať od cyklistiky s otáznym reálnym vplyvom na bezpečnosť.” Dodávajú, že nosenie prilby mimo obce sa tak ponecháva na zvážení každého cyklistu, či je ochotný si chrániť vlastný život a zdravie nosením prilby. 

Hromadná pripomienka

Na tom, aby sa prísna povinnosť nosiť mimo obce na hlave prilbu zmiernila, má podiel lajcká aj odborná verejnosť. Tá podľa polície mala hromadnú pripomienku v rámci medzinárodného pripomienkového konania. V nej poukázala na to, že sa podobná úprava, ktorá je zavedená u nás, v členských štátoch nepoužíva – s výnimkou Španielska. 

“Povinné nosenie prilby je podľa zahraničných prieskumov výraznou prekážkou v rozvoji cyklistickej dopravy. Jediný jednoznačný efekt povinných prilieb je v znížení počtu cyklistov. Zároveň hlavným faktorom bezpečnosti cyklistov je ich počet: zvýšením počtu cyklistov dochádza k zníženiu relatívneho aj absolútneho počtu nehôd s ich účasťou,” píše sa v pripomienke na návrh zákona. Ďalej uviedli, že je povinné nosenie prilby neakceptovateľné z dôvodu, že množstvo cykloturistov prichádza na Slovensko z krajín, kde prilby povinné nie sú, čiže ich tým pádom nemôžu mať pri sebe. “Takíto cykloturisti zlepšujú ekonomiku a zamestnanosť Slovenska, ale môžu byť pokutovaní práve kvôli neexistujúcej harmonizácii cestných zákonov členských krajín EÚ. Členské krajiny EÚ s najmenšou nehodovosťou cyklistov nemajú prilby povinné,” dodali. 

Podľa predkladateľov je povinné nosenie prilby pri jazde na bicykli mimo obce neakceptovateľné z pohľadu zahraničných cykloturistov. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Podľa policajného zboru sa síce nehodovosť cyklistov na cestách sleduje, avšak nie je možné zistiť, koľkým z nich zachránila prilba život, prípadne jej absencia spôsobila smrť. Za minulý rok zavinilo dopravnú nehodu 438 cyklistov, z toho ich 7 zomrelo, 114-ti boli pod vplyvom alkoholu. V obci zapríčinili 360 nehôd, mimo obce 78. Do konca júna tohto roku bolo cyklistami spôsobených 167 nehôd, z toho 7 bolo smrteľných. 

Redukovanie kolízií

Viaceré inštitúcie vnímajú tento krok zo strany vlády pozitívne. Ide napríklad o Cyklokoalíciu, ktorá iniciovala aj hormadnú pripomienku počas medzirezortného pripomienkového konania. “Povinné nosenie prilby podľa výskumov výrazne negatívne vplýva na počet ľudí využívajúcich bicykel, a teda celkovo rozvoj cyklodopravy. Pre ľudí vytvára prekážku v používaní bicykla z praktického aj psychologického hľadiska. Napríklad čísla z Austrálie, jednej z mála krajín s takýmto opatrením ukazujú výrazný pokles používania bicykla po zavedení povinného nosenia prilieb,” vysvetľuje. Podľa jeho slov Cyklokoalícia presadzuje riešenia pre bezpečnosť, ktorými je napríklad upokojovanie dopravy a kvalitná infraštruktúra. “Tými je možné kolíziam predchádzať, nie len redukovať ich dôsledky s otáznym efektom. Nutné je tiež zdôrazniť, že zákon nikomu prilbu nosiť nezakazuje, a napríklad pri športe jej použitie odporúčame,” dodal vzápätí. 

Po novom by ste prilbu už nosiť nemuseli, no môžete. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Nie každý je za zmeny 

Naopak, podľa šéfa Slovenského cyklistického zväzu Petra Prívaru je dobré, že pre deti do 15 rokov bude nosenie prilby stále povinné v obci aj mimo nej. Avšak samotný zákon sa podľa jeho slov meniť nemusel. Ako dôvod uvádza to, že ľudia si už na nosenie prilby zvykli, keďže mali zákonom určené, že ju nosiť musia, a rokmi sa stali cenovo dostupnými. Na druhej strane ale uvádza to, že napriek zákonu sa našli množstvo takých, ktorí povinnosť obišli a jazdili mimo obce bez prilby. “Osobne si myslím, že pri  súčasnej hustote premávky je prilbu lepšie mať nakoľko zrážka cyklistu s autom vždy dopadne horšie pre cyklistu, ale nakoniec ľudia sa môžu rozhodnúť slobodne či prilbu mať alebo nemať a budú tak riskovať pri prípadnom páde alebo kolízií vážne zranenia,” povedal pre Glob.sk

Podľa Petra Lakomého zo záchranárskej skupiny Falck je hlava pomerne ľahko zraniteľná časť tela, najmä pri pádoch z bicykla, nakoľko človek dopadá z výšky na zem. Častými zraneniami sú podľa jeho slov povrchové zranenia, ale cyklista môže skončiť aj s otrasom mozgu, pri silných otrasoch aj k vnútrolebečným poraneniam. “Prilba určite zmierňuje riziko takýchto poranení. Vhodné je preto, aby sme deti už od malička viedli k tomu, aby sa pri športových aktivitách správali zodpovedne, k čomu patrí aj nosenie prilby či nosenie iných ochranných prvkov,” uviedol pre Glob.sk.

Galéria
Zdroj: Cyklokoalícia
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Bicykel v mestách sa stal čoraz populárnejší. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Kolobežkár je pre vodiča väčší problém než cyklista. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Novelou zákona sa elektrokolobežkári dostali na úroveň cyklistov. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
navigate_before
navigate_next