Domáce Politika Parlamentné voľby Top Rozhovory

ROZHOVOR Érsek o rušení diaľničných známok: S tým nemôžem súhlasiť, je to obrovský peniaz

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Rušenie diaľničných známok aj prekliaté Višňové

Ako hodnotíte svoje pôsobenie na ministerstve? 

– Ja som tu nebol nováčikom, už som na ministerstve dopravy pôsobil, takže som mal prehľad. Na čele ministerstva vie stáť každý manažér, ale musí si urobiť prehľad. Je to obrovské ministerstvo, máme 46-tisíc zamestnancov a patria pod nás obrovské podniky. Je dobré, keď máte skúsenosti a nemusíte sa to od piky učiť. Vedel som, ako funguje NR SR, lebo aj to musíte vedieť, ste na nich odkázaný. Nemusím sa za svoje pôsobenie hanbiť, samozrejme, nedá sa všetko za štyri roky stihnúť a ja som bol ministrom ešte menej. Ale myslím si, že je vidieť moje výsledky. Som vyrovnaný a spokojný, vždy chce človek viac, ale tie kolesá pred voľbami nejdú až tak dobre. Samotné nasmerovanie ministerstva trvá dva roky, kým minister nájde ľudí, ktorým môže veriť a na ktorých sa môže spoľahnúť. A potom idete dva roky po ceste, ktorú ste si vydláždili.

Čo si myslíte o návrhu na zrušenie diaľničných známok, ktoré na poslednú chvíľu predkladá SNS? 

– Ja som hneď, keď mi pán premiér zavolal, že čo si o tom myslím, povedal, že ja s tým nemôžem súhlasiť a povedal som, prečo. Nedávno sme ustanovili legislatívu tak, aby mohli fungovať technické známky. Na tom sme robili rok, všetko sme skúmali. Má to istý dopad aj na Národnú diaľničnú spoločnosť, lebo jej to spôsobíte výpadok. My máme najlacnejšie známky oproti okolitým krajinám, maximálne sa platí 50 eur na rok, to je 0,14 eura denne. Myslím si, že na to má každý a vie, že tie peniaze idú na údržbu a na ostatné veci, ktoré NDS zabezpečuje. Na druhej strane bol by to ale výpadok medzi 70-80 miliónov pre NDS. Je to obrovský peniaz, s ktorým NDS počíta a keď teraz prejde ten zákon, tak musí žiadať ministerstvo financií, aby to vyrovnalo. Pretože projekty sú nejako nastavené a tie financie odniekiaľ musia prísť. Na druhej strane vieme, že uznesením vlády je rozpočet zastropovaný. A teraz čo s tým? Zoberieme železniciam, pretože potrebujú diaľnice? Keď porežem jeden prst, tak to rovnako bolí, ako keď porežem druhý. A to sa teraz nebavíme o 80 miliónoch, ale o 880 miliónoch. To je dosť veľký výpadok. Ja, samozrejme, fandím dôchodcom, aby keď v tejto republike odpracovali 40 rokov, mali z čoho dôstojne žiť. Oni peniaze potrebujú, my nesúhlasíme s tým princípom, ako sa to robí. Je týždeň pred voľbami a N RSR teraz rozhoduje? To nie je dobre, bolo na to dosť času predtým.

Komunikoval to niekto s vami počas toho, čo ste ministrom? 

– Nie. Nebolo to ani na koaličných radách. Pokiaľ ja viem, tak len predseda Smeru zavolal Bugárovi, či s tým súhlasí alebo nesúhlasí a tak ďalej. Taká bola komunikácia. Tam sa môžeme pýtať aj to, že prečo je ten 13. dôchodok robený tak, že bude platiť až k Vianociam. Máme vianočný, bude trinásty dôchodok a niekto sa toho ani nemusí dožiť. Žiaľ, niektorí ľudia do tej doby umrú. Tak prečo to teda neurobiť tak, že dáme každý mesiac už odteraz 37 eur. Lebo rozpočet zaťažíte tak ako tak. Mohli sme teda dávať takto a mohlo si tie peniaze užiť viac ľudí. Tie návrhy sú šité horúcou ihlou. Ešte raz ale hovorím, my nemáme problém s tým, že by sme nechceli zvýšiť dôchodky a prídavky.

Čoskoro by sa mala odovzdávať hotová D4 R7. Výstavbu tejto cesty sprevádzal pomerne veľký škandál, ešte stále sa v súvislosti so stavbou vyšetruje nakladanie s nebezpečným odpadom. Máte nejaké informácie, v akom je to stave? 

– Samozrejme. Polícia ešte neuzavrela toto vyšetrovanie. Oni ale hlavne vyšetrujú, odkiaľ a z ktorých skládok sa nanášala zemina, ktorá možno nie je dobrá. My nemáme problém so znečistením spodných vôd, takéto problémy tam nie sú. My máme problém odborný, statický. Na krátkom 500 metrovom vale podľa nás a podľa znaleckých posudkov nevyhovuje podložie. Pozastavili sme tam stavbu, koncesionár má tri mesiace na to, aby predložil technické riešenie. Ak potrebnú statiku nezabezpečí, bude to zrejme musieť poodvážať a postaviť nanovo.

To je ten úsek v Jarovciach? 

– Áno. Na druhej strane musíme ale povedať, že odovzdávajú hotové úseky v predstihu, čo výrazne pomáha ľuďom. Pracujú dobre. Je to obrovská stavba, má až 59,7 km, niekde je jednoduchšia a niekde zložitejšia. Na jednej strane je tu chyba, ale na tej druhej ich zas musím pochváliť. Pri veľkých stavbách sa takéto chyby stávajú aj inde vo svete. Nejaké meškanie na ukončenie celej stavby bude, ale nebudú to dva ani tri roky, to píšu len tí, čo tomu nerozumejú. Termín odovzdania je podľa zmluvy na jeseň 2020, tak podľa mňa odovzdajú väčšinu. Nejaké časti sú v predstihu, napríklad v marci odovzdáme R7 od Holíc po Bratislavu, no niektoré napojenia, D4 môžu meškať.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Myslíte si, že je na D4 R7 aj ďalší úsek, kde by mohol byť použitý nevhodný materiál, ktorý by mohol narušiť statiku? 

– Myslím si, že nie. Podľa mňa, keď sa nájde prijateľné riešenie tohto problematického úseku, bude to v poriadku. Nemyslím si, že sú tam ešte úseky, kde by mohlo niečo ešte “vykypieť”. Pri stavbách sú vždy nejaké problémy, viete, ani keď staviate tunel, tak neviete, či tam náhodou nebude zosuv. Na každej stavbe sú aj nepredvídateľné prírodné záležitosti, ktoré môžu do nej zasiahnuť. Tu už ale nepredpokladáme nejaké problémy.

Pred niekoľkými týždňami NDS vyhlásila súťaž na dostavbu D1 Lietavská Lúčka-Višňové Dubná Skala. V médiách sa objavila informácia, že zásah polície bol spojený s tunelom, ktorý je vraj tak zle postavený, že v ňom praská betónová klenba. Je to pravda? 

– Na to je tu NAKA. Pozrite sa, nastúpili tam policajti, všetko to šetria. Ja sa k tomu neviem vyjadrovať a ani nechcem. Nech to vyriešia kompetentní a potom nájdu tých, čo niečo zle urobili a vyvodia dôsledky. Ja s tým problém nemám. Len sa obávam, aby to nemalo dosah na stavbu. Keď musíte niečo opravovať, to je vždy horšie, ako keď musíte stavať nové. Neviem v akom stave je vyšetrovanie. Dôležité ale je, že sme začali súťažiť. Zmluva so staviteľom sa nedala skôr ukončiť, ako boli vyrazené tunelové rúry. Ražba tunela je banské dielo, na to sú potrebné úplne iné povolenia, ako keď sa stavia cestný objekt. Museli sme teda počkať, kým ukončia túto časť. Treba povedať, že to neboli zlí robotníci, že veľmi dobre a rýchlo razili ten tunel, ale to ostatné nebolo dobré. Tak sme to museli ukončiť. Vtedy sme tam išli s premiérom na kontrolu, bola to prepadovka. Lebo premiér sa stále pýtal, že čo sa tam deje, tak som mu povedal, že nech tam spolu ideme a nikomu to neohlásime. Až keď sme  sedeli vo vrtuľníku, tak sme to oznámili, aby sa mohla prísť aj novinárska obec pozrieť. Vtedy pracovalo 30 ľudí v tunelových rúrach a na celom objekte sme videli jeden domiešavač a niekde liali betón. Tam malo robiť 1500 ľudí. Keď si to aj porovnáte s R7, tam sa to hýbe, každý deň vidno posun. Tu bola situácia iná. Som presvedčený, že toto konzorcium, ktoré po dohode odišlo, by nebolo schopné dokončiť to dielo načas a v potrebných technických parametroch.

Problémom sú aj Kysuce

Po ich odchode ste robili inventúru a vtedy ste sa vyjadrili tak, že po nej uvidíte, či od nich budete žiadať nejaké náhrady alebo pokuty. 

– Presne tak, viete, inventúru robí medzinárodná komisia zložená z odborníkov. Keď máte spor, poviete a oni posúdia. Keď to nepríjmete, tak sa môžete súdiť. Ale to už je vec súdov, tam je dôležité, že to nemalo dosah na stavbu. My sme v prvom kroku museli vyplatiť subdodávateľov, ktorí tam pracovali a neboli vyplatení. To sme zabezpečili. Museli sa upratať aj vzťahy s projektantmi, lebo viete, keď im nevyplatíte jeden projekt, druhý vám robiť nebudú. To sa muselo všetko dať na pravú mieru a teraz je čas, kedy sa môže pokračovať v stavbe. Bude to formou súťažného dialógu, čo je najrýchlejšia súťaž. Je to odkomunikované aj s Európskou komisiou a tá si všetky tieto procesy dobre stráži, pretože to sú európske peniaze.

Čo sa týka stavby ciest na Slovensku, ktoré časti si podľa vás vyžadujú prioritnú pozornosť aj povedzme nového ministra? 

– Treba pokračovať hore na poľské hranice, v okolí Prešova pracujeme aj na druhom úseku severného obchvatu. Potom musíme pokračovať na D3 smerom od Čadce, lebo tam je neúnosná situácia. Tie projekty tam boli v takom stave, že som nevedel vypísať súťaž. Ale idú ďalej, myslím, že tento rok sa bude dať jeden úsek vypísať a druhý potom. Sú tam tri úseky, ktoré treba začať. Začali sme robiť na R2 na juhu, tam keď sa to dokončí, tak z Bratislavy do Lučenca s výnimkou krátkeho úseku pôjdete priamo po štvorprúdovke. Robíme obchvat Šiah, obchvat Krupiny a budeme robiť obchvaty aj tamojších malých miest. Vypísali sme súťaž na Sorošku, ideme robiť obchvat Košíc, dokončili sme Bidovce. Nemám sa za čo hanbiť,  150 km je rozostavaných, tento rok odovzdáme asi 50 km a 77 km je v súťaži.

Vy ste po demisii pána Sólymosa prebrali aj jeho rezort. V akom stave je? 

– Som tam len necelý mesiac, chodím tam dvakrát do týždňa a kontrolujem to, čo mám. Ja si myslím, že pán Sólyms odviedol dobrú prácu, nenašli sme tam žiaden „prúser“. Treba to brať tak, že Slovensko má nosné ministerstvá ako je obrana, vnútro, doprava. Ale potom sú veľmi dôležité ministerstvá a to je napríklad aj životné prostredie. Viete, tento rok sme zimu už skoro vôbec nezažili a už možno ani nezažijeme. Veď kedysi sa v tomto čase v Bratislave lyžovalo a dnes je tu už jar. To všetko je spojené so životným prostredím a tam bude treba rýchlo a uvážene riešiť problémy. Ďalšia vec sú skládky a aj tam veľa vyriešil. Napríklad Vrakuňa, tam to už doťahujú, len kvôli jednému občanovi sú tam obštrukcie. Inak by už mohli skládku rozoberať, veď tam sú spodné pitné vody. Ja si myslím, že odviedol dobrú robotu. Bohužiaľ, na základe toho „prúseru“ nedoviedol ministerstvo do konca, ale čo už, čert to ber. Zachoval sa nakoniec ako chlap.

On po tom škandále vyvodil na slovenské pomery veľmi rýchlo voči sebe zodpovednosť a podal demisiu. Na kandidátke však zostal, bolo to vyvodenie zodpovednosti dostatočné? 

– On mi ukazoval blok, zaplatil 87 eur za sklo, ktoré sa tam pri tom “obrovskom škandále” rozbilo. Keď lepšie zabuchnete dvere, aj vtedy sa mohlo to sklo rozbiť. Dobre, on povedal, že mal vypité viac, ako bolo treba a zobral zodpovednosť. Takto by sa mal chovať minister. Všetci sme len ľudia, chápem, že to bolo na verejnosti a o to horšie to bolo. Vyvodil z toho dôsledky. Ja sa nepamätám, že by sa niekto iný politik dokázal takto zachovať. Asi tým aj ukázal cestu. Podľa môjho názoru vyvodil dostatočnú zodpovednosť, veď mu na druhý deň umrela mama, bol v dosť zlom psychickom stave.  Nikomu neublížil a vyvodil z toho dostatočnú zodpovednosť. Myslím si, že môže pokračovať v politickej kariére.

Mohlo by vás zaujímať: