Domáce Spoločnosť

Riaditelia škôl majú rozsiahle kompetencie, problémom je slabá snaha učiteľov. Ukazuje to prieskum

Iniciatíva To dá rozum pripravuje návrh na ucelenú zmenu vzdelávania postavenú na analýze skutočných príčin problémov a na príkladoch dobrej praxe zo Slovenska i zahraničia. Zdroj: TASR / Pavol Zachar

BRATISLAVA – Kompetencie riaditeľov škôl na Slovensku sú rozsiahle, pri riadení však narážajú na nedostatok učiteľov a ich slabú podporu. Pomerne široké právomoci riaditelia a riaditeľky škôl uviedli v kvalitatívnom a kvantitatívnom prieskume iniciatívy To dá rozum.

 

V dotazníkovom zisťovaní veľká časť z nich zdôraznila, že rozhodujú o prijímaní žiakov do školy (90,2 %), tvorbe školského poriadku (80,6 %) a o výbere učiteľov (79,3 %). Spolu s orgánmi školy a učiteľmi rozhodujú o odmeňovaní zamestnancov a aj o tom, čo sa v škole bude učiť. Uvádza sa to v tlačovej správe, ktorú agentúre SITA zaslal Milan Kisztner v mene iniciatívy To dá rozum.

Z rozhovorov s riaditeľmi na všetkých stupňoch škôl vyplynulo, že svoje kompetencie považujú za dostatočné. Riaditeľ Evanjelickej spojenej školy v Prešove Marián Damankoš je presvedčený, že „už dnes máme toľko kompetencií v školstve, že keď chceme, tak vieme vecami pohnúť. Chýba však motivácia časti učiteľov a väčší objem zdrojov, ktorými by riaditeľ disponoval pri ich motivovaní.“

Málo personálu

Odpovede respondentov poukazujú aj na ďalšie prekážky pre úspešné riadenie škôl. Ako uvádza analytik iniciatívy To dá rozum Peter Dráľ, „ako problematické sa javia predovšetkým nedostatočné časové a personálne kapacity riaditeľov, ako aj ich slabá metodická podpora a nedostatočné ďalšie vzdelávanie v otázkach riadenia“. Podľa jeho slov však pre množstvo oblastí, za ktoré zodpovedajú, riaditeľom často nezostáva priestor na to najdôležitejšie, a to skvalitňovanie pedagogického procesu a riadenie ľudí.

Podľa zistení iniciatívy To dá rozum preto nie je vhodné zlepšovať podmienky v oblasti riadenia škôl tým, že sa budú pridávať kompetencie riaditeľom. Naopak, je žiaduce odbremeniť ich od riešenia množstva „prevádzkových“ záležitostí, aby mali viac kapacít na strategický rozvoj školy, riadenie ľudí a skvalitňovanie pedagogického procesu.

Iniciatíva To dá rozum pripravuje návrh na ucelenú zmenu vzdelávania postavenú na analýze skutočných príčin problémov a na príkladoch dobrej praxe zo Slovenska i zahraničia. Dotazník, z ktorého sú použité dáta, bol vytvorený na základe rozhovorov z mája až septembra 2017 s rôznymi aktérmi v školstve, vrátane riaditeľov. Kvantitatívne dáta zbierali v máji až júni 2018 od 619 riaditeľov škôl. Školy vyberali náhodným výberom s ohľadom na kraj a zriaďovateľa.