Politika Top Zahraničné

Riaditeľ Google bol na “výsluchu”. Prečo sa objavujú Trumpove fotky, keď hľadáte slovo “idiot”?

Pri zadaní slova "idiot" Google zobrazoval fotky Donalda Trumpa. (TASR/AP)

WASHINGTON/BRATISLAVA – Výkonný riaditeľ Google Sundar Pichai musel nedávno pred americkým Kongresom odpovedať na nepríjemné otázky. Medzi inými musel vysvetľovať, prečo najpoužívanejší vyhľadávač pri zadaní slova “idiot” zobrazí fotografie Donalda Trumpa. Samotný prezident dokonca hovoril o manipulácii.

Výkonný šéf technologickej spoločnosti Google Sundar Pichai vypovedal pred americkým Kongresom. Témami výsluchu boli politická zaujatosť firmy, čínski sponzori a ochrana súkromia.

Jedna z otázok adresovaná riaditeľovi bola dosť bizarná: Prečo sa zobrazujú obrázky amerického prezidenta Donalda Trumpa, keď sa do vyhľadávača zadá slovo “idiot”? 

Otázka padla aj preto, lebo kongresmani chceli vedieť, ako vo všeobecnosti funguje vyhľadávanie v Google.  Šéf spoločnosti sa pokúsil vysvetliť, že to nie je žiadny ukrytý škriatok, ktorý tento proces vykonáva. Existuje vyše 200 faktorov, ako je relevantnosť, popularita a to, ako vyhľadávajú ostatní užívatelia nejaké slovo.

Manipuloval Google vyhľadávanie?

Vypočúvanie trvalo tri hodiny a okrem iného odhalilo, ako málo vedia kongresmani o internete.

Republikáni chceli tiež zistiť, či Google diskriminoval konzervatívny obsah. Republikánsky politik Lamar Smith sa napríklad pýtal, či Pichai prikázal zamestnancom, aby manipulovali výsledky vyhľadávania.

Šéf spoločnosti uviedol, že proces vyhľadávania nie je možné ovplyvniť. Algoritmus je príliš komplexný na to, aby ho mohla nejaká osoba či skupina ľudí nejakým spôsobom nasmerovať.

Smitha však tieto vysvetlenia nepresvedčili a povedal: “Neverím tomu. Myslím si, že ľudia môžu tento proces ovplyvniť. Koniec koncov je to proces, ktorý je založený na ľuďoch.” Republikáni proste nevedeli pochopiť, že v Google nikto vyhľadávanie  politickým spôsobom neovplyvňuje.

Na archívnej snímke je výkonný šéf Google Sundar Pichai. (TASR/AP)

Negatívne titulky o republikánoch

Poslanec Steve Chabot sa Pichaia zase opýtal, že prečo pri vyhľadávaní pojmov ako “republikánska zdravotná reforma” alebo “republikánske znižovanie daní” sa objavia na prvých stránkach len negatívne články.

Pichai sa to potom snažil čo najzrozumiteľnejšie vysvetliť a nepriamo odpovedal aj na predošlú otázku k prezidentovi Trumpovi: “Pán poslanec, chápem frustráciu, keď vidíte negatívne titulky, sám som si to zažil na vlastnej koži.” Dodal, že výsledky vyhľadávania len reflektujú to, čo sa o určitej téme v určitý čas hovorí. “Náš algoritmus netuší, aký politický smer zobrazuje.”

Šéf Google však poslanca nepresvedčil. Trval na tom, že Google vytvára politických víťazov a porazených. 

Demokrat Ted Lieu k tomu len povedal: “Ak chcete pozitívne výsledky vyhľadávania, robte pozitívne veci. Ak nechcete negatívne výsledky, nerobte negatívne veci.  Takže ak dostávate negatívne titulky, neviňte z toho Google, Facebook a Twitter.”