Domáce Politika

Remišová: Nerovnosti vo vzdelávaní sú najväčším problémom nášho školstva

BRATISLAVA – Nerovnosti vo vzdelávaní a znižujúca sa úroveň vedomostí našich detí sú najväčší a najdôležitejší problém nášho školstva. Povedala to v rozhovore poslankyňa hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Veronika Remišová s tým, že ministerka školstva Martina Lubyová chce tento problém riešiť projektovo a nesystémovo, prostredníctvom dopytovo orientovaného projektu Zvýšenie kvality vzdelávania na základných školách – PISA gramotnosti.

“Nemôžeme systémové zlyhanie riešiť nejakým časovo obmedzeným spôsobom, ako nejaký projekt. Ak sa chceme zlepšiť, je potrebné prijať dlhodobé zmeny systému, tak ako to urobili v Poľsku alebo v Nemecku, kde sa úroveň vedomostí žiakov výrazne zvýšila. Je škoda, že ministerka už rok rieši nepodstatné problémy, namiesto zásadných vecí,” dodala Remišová.

V testovaní deviatakov sa ukázali obrovské regionálne rozdiely. Najúspešnejší zo slovenského jazyka a literatúry sú žiaci z okresu Košice I, ktorí získali 71,7 percenta a najmenej úspešní sú žiaci z okresu Gelnica so 49 percentami. Podľa nezaradeného poslanca Martina Poliačika sú problémy navzájom prepojené a začína to stále niekde v škole.

“Ak mladí ľudia v Gelnici dostanú horšie vzdelanie ako v Košiciach, tým pádom aj ich šanca zamestnať sa bude nižšia a preto sme ako keby v začarovanom kruhu chudoby a regionálnych rozdielov. Riešením je funkčný systém metodickej podpory pre učiteľov. Nedá sa jednoducho prísť, vymeniť učiteľov a dať tam nových modernejších, ale hlavne musíme pomôcť tým súčasným. Potrebujeme tvoriť nové metodické podklady, mať metodikov v teréne a vytypovať školy, ktoré nefungujú správne alebo majú horšie výsledky a ísť im pomôcť. Zároveň čerpať zo skúsenosti od tých lepších a pokúsiť sa ich prepájať,” povedal Poliačik v rozhovore.