Domáce

Reformy “storočia” sa obmedzili na kozmetické úpravy, tvrdia učitelia

Protestujúci učitelia - Zdroj: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA  – Slovenská komora učiteľov vyzýva poslancov Národnej rady SR, aby urobili na školách poslanecký prieskum a následne iniciovali nápravu. Podľa učiteľov sa začali naplno prejavovať dôsledky nečinnosti slovenských vlád v oblasti školstva.

„V školách budú chýbať stovky učiteľov a ďalšie stovky detí, lebo ostanú doma na nútenom domácom vzdelávaní pre svoj zdravotný stav či sociálne znevýhodnenie. Ministerstvo úplne neefektívne vyhodí viac ako stovku miliónov eur na obedy žiakom a ďalšie desiatky miliónov na lyžiarske výcviky a školy v prírode pre bohaté deti. Na druhej strane nedokáže zabezpečiť základnú pomoc pre deti so zdravotným alebo sociálnym znevýhodnením či nadaním cez asistentov a odborné tímy na školách,” tvrdí komora učiteľov.

Ako agentúru SITA informoval prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman, „ohlasovaný zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch prinesie školám viac byrokracie, nové päťročnice, vymyslené a finančne nekryté funkcie zodpovedného vychovávateľa či školského koordinátora, neplatené voľno pre učiteľov každých 10 rokov a iné nezmysly”. Podľa učiteľov neexistujú nástroje na ochranu pedagogických a odborných zamestnancov, kvalita riadenia škôl a vzdelávania nebude mať opäť žiadne parametre demokracie a otvorenosti a ministerstvo ustupuje politickým a záujmovým skupinám bez akejkoľvek odbornej a vecnej argumentácie.

Komora upozorňuje, že tisícky škôl i v tomto školskom roku ostávajú vnútorne zabarikádované pred inkluzívnym vzdelávaním.

„Blokujú ich nevhodné vzdelávacie programy, výrazný nedostatok asistentov učiteľa a odborných zamestnancov na podporu detí, rodičov i učiteľov. Na školách stále chýbajú učebnice, výberové konania na nové už rok stoja, otvorený moderný trh učebníc nebude. Reformy storočia sa obmedzili na kozmetické úpravy smerníc a zákonov bez výrazného zvyšovania HDP do školstva na úroveň vyspelých krajín OECD,” tvrdia učitelia s tým, že nadčasové výroky o modernizácii, dostupnosti a kvalite treba nahradiť realitou zaostávania za vyspelými krajinami, nevymožiteľnosti ústavného práva na kvalitné vzdelávanie pre všetky deti a neschopnosti ministerstva presadiť akékoľvek zásadné zmeny.