Ekonomika Top

Recyklované plastové fľaše by mali pri výstavbe ciest nahradiť asfalt

Z plastových fliaš by sa mohli stavať cesty. (TASR/Radovan Stoklasa)

BRATISLAVA – Asfaltové a betónové cesty môžu byť čoskoro minulosťou. Vďaka snahe o ochranu životného prostredia je trendom čo najviac obmedziť plastový odpad. Práve plastové fľaše by v budúcnosti mohli byť základom pre výstavbu ciest.

Technické inovácie by mohli v nasledujúcich rokov radikálne zmeniť výstavbu ciest. Už čoskoro môže byť stavebným prvkom cestných komunikácií plastový odpad.

S touto myšlienkou prišila skupina holandských firiem. Technický koncept je pomerne jednoduchý. Plastický odpad vrátane fliaš sa rozdrví, roztaví a potom sa stlačí do stavebných modulov. Išlo by o profily s dutými komorami. Na vývoji sa podieľa popri spoločnosti Total aj konzorcium KWS, ktoré je zamerané na infraštruktúru a výstavbu ciest.

Má to veľké výhody

Technické a ekonomické výhody takého postupu sú obrovské. Na jednej strane sa môže plast opätovne použiť. K tomu treba prirátať fakt, že stavebné moduly by boli extrémne ľahké v porovnaní s klasickými materiálmi. V porovnaní s asfaltom by meter štvorcový takej cesty vážil len štvrtinu. Ďalšou výhodou je veľmi veľká životnosť takého povrchu. Podľa spoločnosti by mohla byť až trojnásobnú v porovnaní s bežnou cestou.

Ak by sa tento systém začal uplatňovať, dôsledky pre jednotlivé odvetvia by boli ohromné. Koncept by priniesol revolúciu vo výstavbe ciest. Pri tvorbe podložia pre takýto ľahký povrch by sa mohli ušetriť obrovské náklady. Modulárny systém by skrátil budovanie ciest až o 70 percent, tvrdia vývojári.

Modulárna konštrukcia s dutými komorami by navyše mohla radikálne zmeniť aj manažment odpadových vôd. Dažďová voda sa môže ukladať vo vnútri modulov a potom sa postupne uvoľňovať do okolitého prostredia. To by odbremenilo kanalizáciu a stoky a obciam by ušetrilo kopu finančných prostriedkov.

Z inovácie by profitovala aj elektromobilita

V dutinách cestných modulov je možné inštalovať okrem obvyklých potrubí a vedení aj indukčné a nabíjacie slučky. Okrem toho môžu byť cesty jednoducho vybavené rôznymi senzormi pre priebežnú kontrolu premávky (riadenie dopravy). Dokonca aj opravy tohto druhu cesty by boli pomerne jednoduché. Poškodené moduly môžu byť  ľahko vymenené.

Vývojári chcú novým systémom najprv budovať cyklistické trasy. Vytvorenie plnohodnotných dopravných trás je potom konečným cieľom.

Nový spôsob budovanie ciest by mohol priniesť problémy odvetviam, ako sú cestné a inžinierske staviteľstvo. Ak by bol totiž o takýto druh ciest záujem, firmy by museli riešiť následky, ktoré by to malo na ich podnikanie.

Slovenská firma zaujala svet iným riešením

Firma zo Zvolena sa vydala inou cestou ako holanské spoločnosti. Vyrába špeciálny asfalt. Pri výrobnom procese používa plastové fľaše a vrecká. Asfalt už spoľahlivo slúži na cestách v Banskobystrickom kraji.

Využívanie špeciálneho materiálu zo Slovenska pri výstavbe ciest nezostalo bez odozvy ani v zahraničí. Belgický rtbf.de o tom informoval na svojom webe. “Plasty sa recyklujú a premenia na granulát. Z neho sa potom 20 percent použije v asfalte. Prvá takáto plastová cesta sa nachádza v okrese Lučenec,” píše portál.

Podľa predstaviteľa firmy Jána Bohoviča, ktorého belgická stránka cituje, takýto asfalt vydrží o tri roky dlhšie ako bežný.

“Stavba ciest z plastového granulátu nie je žiadnym problémom ani z hľadiska funkčnosti, ani z hľadiska trvácnosti. Je to dokonca aj ekologické – jeden kilometer cesty obsahuje milióny plastových vrecúšok,” dodáva belgický portál.