Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Top

Prvý sneh všetko otestuje. Mestá prezradili, aké zmeny chystajú v zimnej údržbe ciest a chodníkov

Odhŕňač snehu odhŕňa sneh.
Zdroj: TASR / Ján Krošlák

BRATISLAVA – Zima sa blíži. Známy výrok z populárneho seriálu sa už stal realitou. Kým doteraz bolo na Slovensku mimoriadne teplé počasie a vyzeralo to tak, že sa Slováci budú musieť pripraviť na zimu bez snehu, situácia sa zmenila – Slovensko sa dnes zobudilo do zasneženého rána a podľa meteorológov má začať s postupom dní snehu pribúdať, čo otestuje pripravenosť miest na zimu. Tento rok bude prakticky prvý, kedy noví primátori údržbu zabezpečujú. Avizujú, že v tomto smere pripravili viacero zásadných zmien. 

 

Kým Slováci doteraz počúvali z okolitých krajín, akú mimoriadnu situáciu so snehom už v tejto sezóne zažívajú, dnes sa to zmenilo a Perinbaba poslala sneh aj ku nám. Pre vodičov, najmä v hlavnom meste, to znamená vyzbrojenie sa pevnými nervami, veď pominulé roky boli často na sociálnych sieťach vyhlásené výzvy a súťaže, kto a kedy uvidí prvý odhŕňač, keď napadne sneh. Situáciu by mohol zmeniť nástup nových primátorov do funkcie. Viacerí uzatvorili nové zmluvy a sľubujú si od toho, že by zimná údržba mala vyzerať omnoho lepšie, ako v predchádzajúcich rokoch.

Novinky v Bratislave

V Bratislave síce uzatvorili zmluvu s rovnakou firmou ako po minulé roky, podľa hovorcu magistrátu Petra Bublu ale mesto pripravuje niekoľko vylepšení vo výkone údržby. “Medzi nimi napríklad optimalizácia rajónov, to znamená zabezpečenie rovnako veľkého zásahu ako pri malých, tak aj pri veľkých rajónoch. Aby sa nestalo, že autá z menšieho rajónu už stoja po posype v depe a autá, ktorým sú pridelené väčšie rajóny svoj posyp nestíhajú urobiť včas. Túto zimu plánujeme mať 1 pohotovostný sypač pre kritické úseky (napr. Kramáre, Koliba, Dlhé diely) a 1 extra havarijnú čatu s inertným materiálom, ktorý umožní vozidlám MHD dostať sa aj do ťažko dostupných terénov, prípadne včas vyprostiť zapadnutý autobus MHD, aby neblokoval premávku,” vysvetlil pre Glob.sk. Presný Operačný plán zimnej údržby definovali až v nedeľu večer.

Samotný primátor Matúš Vallo priznal, že jednou z vecí, ktorá sa im od nástupu do funkcie nepodarila, je práve zimná údržba. Ako dodal, dôvodov bolo viacero, avšak za ten rok sa vraj na tohtoročnú zimu poctivo pripravovali. “V prvom rade sme zabezpečili viac techniky na údržbu chodníkov. Kým minulú zimu malo mesto k dispozícii len 11 multikár a malotraktorov na rýchle odhŕňanie a posyp chodníkov a 65 ručných pracovníkov, tento rok bude údržbu mestských chodníkov zabezpečovať 40 takýchto strojov a 147 ručných pracovníkov,” napísal primátor na sociálnej sieti.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Primátor má rešpekt pred snehom

Rovnako podľa jeho slov nakúpili pre všetky autobusy a trolejbusy na hnacie nápravy kvalitné zimné pneumatiky. Ide o tzv. alpský symbol a s maximálnou výškou dezénu 17 mm. Vylepšeniami prešlo aj rozdelenie rajónov pre sypače. “Na dlhšie úseky rajónov sme pridelili dva sypače, aby bolo odhŕňanie snehu efektívnejšie. Veľkosť rajónov, do ktorých je pre účely zimnej údržby rozdelená Bratislava, sme zmenili tak, aby sypače boli rovnomernejšie vyťažené. Udržanie zjazdnosti kopcovitých ciest si počas sneženia vyžaduje oveľa väčšiu frekvenciu prejazdov techniky. V minulosti bol problém, že výjazdy sypačov na kopcovité cesty boli zadávané podobným spôsobom ako pre úseky na rovine. Sypač dostal pokyn na výjazd, jedenkrát prešiel svoj rajón, vrátil sa na základňu a čakal na ďalší pokyn na výjazd. Tento rok bude na kritické kopcovité úseky okrem sypačov určených pre jednotlivé rajóny pridelený aj dodatočný sypač, ktorý si kopcovitý úsek “adoptuje” a bude ho po zadaní výjazdu odhŕňať nepretržite a systematicky až do odvolania,” vysvetlil Vallo.

Okrem toho magistrát posilnil aj dispečing zimnej údržby. Túto zimu totiž budú môcť nahlasovať krízové situácie na cestách aj vodiči MHD, zamestnanci Dopravného podniku i mestskí policajti. “Dispečeri v takom prípade budú môcť pružnejšie prispôsobovať nasadenie techniky,” konštatuje Vallo s tým, že už nebudú musieť stav chodníkov a vozoviek najskôr preverovať a až následne posielať potrebné stroje. “Prvý sneh v Bratislave preverí, či sme na zimnú údržbu pripravení dostatočne. Na záver ešte musím uviesť – rešpekt máme stále z odhŕňania 1.200.000 metrov štvorcových chodníkov v správe mesta. Očakávania, že všetky budú očistené do pár hodín od spádu snehu, nemôžu byť na mieste, lebo pri takomto množstve by sme museli mať v teréne viac ako tisíc manuálnych pracovníkov. To je pre dodávateľa zimnej údržby, ale aj pre mesto samotné, prakticky nemožné zabezpečiť,” uzavrel primátor.

Náklady niekoľko miliónov

Podľa zmluvy, ktorá je zverejnená na stránke magistrátu, sa pod zimnou údržbou rozumie “vykonávanie zimnej údržby komunikácií vrátane zimnej pohotovosti mechanizmov, pohotovosti osôb, pluhovanie, posyp, alebo pluhovanie s posypom s použitím posypových materiálov požadovaných verejným obstarávateľom, použitie snehovej frézy, ako aj zimná údržba vykonávaná ručne a s tým súvisiace činnosti”. Vykonávať ju bude firma A.I.I. Technické služby s.r.o., magistrát s ňou podpísal zmluvu ešte začiatkom leta, pričom cieľová suma za vykonávanie zimnej aj letnej údržby je zhruba 50 miliónov eur za štyri roky. Ceny výkonov sú rôzne. Napríklad jednotková cena pre sypač do 4 ton je vyše 9 eur za hodinu, cena ľudskej práce je ohodnotená na vyše 8 eur za hodinu, zimná údržba vykonávaná sypačom nad 4 tony je ohodnotená na 0,0507 eura za meter štvorcový. No magistrát sa snaží vybudovať vlastný komunálny podnik, ktorý by zabezpečoval zimnú údržbu sám.

Magistrát spolu s dodávateľom zimnej údržby vytvorili cenník s jednotnými cenami pre zimnú údržbu. Zdroj: bratislava.sk

Majú víziu, že zamestnanci tohto podniku by sa mohli zapojiť do ručného odhŕňania chodníkov už túto zimu. “Zabezpečujeme tiež techniku na strojové čistenie chodníkov. Údržbu chodníkov plánujeme robiť aj v spolupráci s mestskými časťami. Zároveň rozširujeme personálne obsadenie zimného dispečingu a snažíme sa zlepšiť koordináciu medzi dispečingami mesta, DPB aj mestskými časťami,” vysvetlil Bubla. Ako dodal, na zimnú údržbu používajú najmä posypovú soľ, ale na mostoch, verejných priestranstvách v Starom Meste a na Železnej studničke budú využívať ekologickejší prostriedok na báze MgCl s názvom Solmag. “Náklady na zimnú údržbu sú pre tento rok odhadované vo výške cca 6,4 mil. €,” uzavrel.

Aj Trnava sa pripravuje na sneh

Zimnú údržbu nechce zanedbať ani mesto Trnava. Zabezpečovať ju budú spoločnosti STEFE Trnava, FCC Trnava a Správa kultúrnych a športových zariadení mesta Trnava (SKaŠZ). A to na základe Operačného plánu zimnej údržby na roky 2018 až 2019. “Podľa plánu sa komunikácie rozdeľujú do troch etáp podľa dôležitosti z hľadiska dopravnej obslužnosti a s prihliadnutím na požiarnu ochranu. V prípade dlhodobého sneženia, mrznúceho dažďa či tvorby poľadovice sa prednostne zaisťuje posyp I. a II. etapy (komunikácie s hromadnou dopravou, prístupové komunikácie k zdravotníckym zariadeniam a trasy, ktoré majú význam pre zásobovanie, dopravu z priemyselných závodov a pod.) a až následne sa zabezpečuje údržba komunikácií III. etapy, ktoré nemajú strategický význam,” vysvetlila hovorkyňa mesta Veronika Majtánová.

Ako dodala, okrem technického zabezpečenia sa na nadchádzajúcu zimnú sezónu pracuje aj na personálnom zabezpečení. “Napríklad SKaŠZ plánuje na zimnú údržbu chodníkov okrem dvadsiatich externých pracovníkov využiť aj desať terajších zamestnancov z úseku zelene. V prípade potreby sú pripravení prijať ešte desať ďalších pracovníkov na dobu od 1. decembra 2019 do 29. februára 2020,” vysvetlila. Bližšie informácie ale nevedela poskytnúť, nakoľko by si malo k tejto téme sadnúť ešte mestské zastupiteľstvo.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Kritika NR SR zo strany Trenčína

Kriticky sa k zimnej údržbe vyjadrilo mesto Trenčín. Dôvodom je tzv. chodníkový zákon, ktorý minulý rok schválil parlament. Podľa novely zákona o pozemných komunikáciách (tzv. chodníková novela) sa o obecné chodníky už nemusia starať ľudia z priľahlých domov, ale táto povinnosť zo zákona prešla na vlastníkov alebo správcov chodníkov – teda obce a mestá. Novela tak zvýšila nároky na samosprávy v oblasti údržby miestnych komunikácií. Mestá a obce stojí státisíce eur ročne. Proti novele sa v tom čase búrili primátori miest K8. Samotné mesto Trenčín priznalo, že problematická bude najmä údržba chodníkov. “Myslíme si, že podobne ako Trenčín i iné mestá neboli už v minulom roku pripravení na to, že pol roka pred zimou schvália poslanci NR SR niečo, na čo je potrebná aspoň dvojročná príprava,” uviedla hovorkyňa Erika Ságová. Poukázala na to, že mesto má v správe približne 300 kilometrov chodníkov, ktoré sú rozdelené do troch tried. “Rozdeľujú sa podľa dôležitosti, pozdĺžneho sklonu a zabezpečenia dostupnosti zdravotných, školských, sociálnych a iných služieb,” vysvetlila Ságová.

Chodníky prvej triedy, kam patria napríklad chodníky v centrálnej mestskej zóne, chodníky pri zberných komunikáciach, chodníky zabezpečujúce prístup do škôl, k zdravotným a sociálnym službám, či dôležité chodníky vo svahoch udržiavajú do 24 hodín od ukončenia sneženia či vzniku poľadovice. Na chodníkoch druhej triedy dôležitosti robia zimnú údržbu do 36 hodín a tretej triedy do 48 hodín. Ide najmä o chodníky v zastávbe rodinných domov. “Vlastnými silami čistíme školské areály. Inak – zimnú údržbu bude v meste zabezpečovať zmluvný partner – spoločnosť Marius Pedersen. Údržbu prístupových chodníkov od verejného chodníka (pri ceste) ku dverám nehnuteľnosti si zabezpečuje majiteľ nehnuteľnosti,” uviedla Ságová s tým, že uvítajú každú pomoc obyvateľov mesta. “Nárast nákladov celkovo na zimnú údržbu ciest a chodníkov je z asi 350-tisíc eur na približne 700-tisíc eur. Suma môže kolísať v závislosti od množstva snehu a opakovaní sneženia,” uzavrela.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

V Nitre pomáhajú obyvatelia – za odmenu

Pripravené na zimnú údržbu je aj mesto Nitra. Konkrétne majú zabezpečenú techniku aj posypový materiál. “Techniku máme vlastnú v počte 13 kusov, či už malú alebo veľkú techniku, plus v prípade núdze u zmluvných partnerov 9 kusov. Pokiaľ ide o posypový materiál, na sklade máme približne 800 ton. Ide o posypovú soľ a tiež inertný materiál,” uviedol hovorca magistrátu Tomáš Holúbek. Ako dodal, tohtoročná zimná údržba v meste pod Urpínom bude iná. “V tomto roku sa kvôli takzvanej chodníkovej novele snažíme zapojiť do zimnej údržby aj verejnosť. Ide o to, že štát hodil na mestá a obce povinnosť udržiavať aj chodníky. Vlastnými silami nedokážeme zvládnuť čistiť od snehu takmer 400 km chodníkov v Nitre. Preto sme pristúpili k tomu, že sme vyzvali aktívnych občanov, aby nám s čistením pomohli. Nechceme to samozrejme zadarmo, ponúkame odmenu 5 eur na hodinu,” vysvetlil Holúbek s tým, že sa naplnili ich očakávania, že o pomoc budú mať záujem najmä starší ľudia, keďže sú zvyčajne doma celý deň.

Nitrianska samospráva vyzvala svojich občanov, aby pomohli pri odhrabávaní snehu. Prihlásili sa najmä seniori. Zdroj: TASR / Ján Krošlák

“Prihlásilo sa nám (zatiaľ) sedem ľudí, ktorí podpísali dohodu s mestom, väčšina z nich sú dôchodcovia. Jeden z nich je Ukrajinec pracujúci v Nitre, ktorý si takto chce privyrobiť a jeden je študent, ktorý to berie ako brigádu. Sneh potrebujeme z chodníkov odpratávať klasicky – lopatami, pretože sú chodníky, na ktoré naša technika nie je vhodná. Takže ľudia, čo s mestom uzavrú dohodu, od nás dostanú reflexnú vestu a lopatu, a v prípade potreby začnú čistiť ulice od snehu,” skonštatoval. Prioritu ale pri zimnej údržbe majú hlavne strategické ťahy. Ide najmä o cesty k nemocniciam, zdravotníckym zariadeniam, školám a škôlkam, ako aj cesty, ktorými premáva MHD.

Prioritou totiž pre radnicu je, aby sa obyvatelia dostali k lekárom, do práce a podobne. Čo sa týka rozpočtu vyčíslenom na zimnú údržbu, tak to sa podľa Holúbka vyčísluje veľmi ťažko, nakoľko ide o peniaze čerpané z rozpočtu určeného na komunikácie a ich údržbu. “Minulý rok materiál + pohonné hmoty + náhradné  diely + subdodávatelia vyšli na asi 200-tisíc eur a mzdové náklady na približne 130-tisíc eur,” priblížil Holúbek. V prípade nezvládnutia mimoriadnej situácie firmy nesankcionujú, nakoľko je podľa Holúbeka ťažké zohnať dodávateľské firmy.