Ekonomika Spoločnosť Top Zahraničná Zahraničné

Problémy s Boeingom 737 Max pokračujú. Letušky prosia, aby s ním nemuseli lietať

DALLAS – Už od marca tohto roka majú Boeingy 737 Max na celom svete zakázané lietať. Bola to reakcia na dve fatálne nehody týchto strojov, pri ktorých prišlo o život dokopy 346 ľudí. Zatiaľ stále nie je jasné, kedy stroje dostanú opätovné povolenie vzlietnuť. Lenže aj keď sa tak stane, problémy nebudú zažehnané.

 

Letecký výrobca sa snaží odstrániť všetky chyby na ovládacom softvéri lietadla Boeing 737 Max tak, aby mohlo úspešne prejsť certifikačným procesom a opäť sa dostať do vzduchu. Zdá sa však, že tým sa jeho problémy neskončia.

Palubný personál leteckej spoločnosti American Airlines “úpenlivo prosí”, aby nemusel opäť vstúpiť na palubu problematického lietadla, ktoré sa má po ukončení testov opäť vrátiť do prevádzky. Oznámila to šéfka odborov, ktoré zastupujú 28-tisíc stevardov a letušiek v spoločnosti American Airlines.

“Poviem vám, že každý deň počúvam letušky a tie ma prosia, aby sa nemuseli vrátiť do tohto lietadla,” povedala prezidentka amerického odborového zväzu – Association of Professional Flight Attendants (APFA) – Lori Bassaniová pre “Dallas Morning News”.

Lori Bassaniová , šéfka Association of Professional Flight Attendants (APFA). Zdroj: Facebook/APFA

Dve smrteľné havárie

Model 737 Max je na celom svete uzemnený po havárii lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines so 157 osobami na palube, ktoré sa zrútilo krátko po štarte. Bola to už druhá katastrofa stroja tohto typu v rozmedzí šiestich mesiacov. Ďalšia havária stroja spoločnosti Lion Air sa odohrala v októbri 2018 a prišlo pri nej o život 189 ľudí.

Nie je zatiaľ jasné, kedy sa 737 Max opäť vráti do prevádzky. Boeing minulý týždeň oznámil, že spoločnosť v decembri znova obnoví dodávku lietadiel leteckým spoločnostiam, predtým, ako sa by sa mali v roku 2020 predbežne opäť vrátiť do prevádzky.

737 Max môže znova vzlietnuť iba vtedy, ak aktualizáciu softvéru „Maneuvering Characteristics Augmentation System“ (MCAS) schváli Federálna správa letectva (FAA) a ďalšie regulačné úrady na celom svete. MCAS bol podľa vyšetrovania hlavným vinníkom havárií.

Mnoho leteckých spoločností vyradilo Boeingy 737 Max z prevádzky minimálne do marca budúceho roka.

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Veľká kritička Boeingu

Bassaniová je ostrým kritikom spoločnosti Boeing. Už začiatkom novembra uviedla, že palubný personál American Airlines môže odmietať prácu v lietadle po zrušení zákazu letov.

“Tých 28-tisíc palubných sprievodcov, ktorí pracujú pre American Airlines, odmietajú nastúpiť do lietadla, ktoré možno nie je bezpečné a žiadajú najvyššie bezpečnostné štandardy, aby sa zabránilo ďalšej tragédii,” píše sa v liste šéfovi spoločnosti Boeing Dennisovi Muilenburgovi, ktorý podpísala Bassaniová, informovala agentúra Reuters.

American Airlines má vo svojej flotile 24 lietadiel typu 737 Max, ďalších 76 kusov musí výrobca ešte dodať.

Šéf spoločnosti Boeing Dennis Muilenburg. Zdroj: SITA/AP

Nepridajú sa k žalobám

V ďalšom minulotýždňovom vyhlásení Bassaniová povedala, že jej odbory sa aj napriek obavám z návratu 737 Max do prevádzky nepripoja k mnohým leteckým spoločnostiam, pilotom a rodinám obetí, ktoré podnikajú proti Boeingu právne kroky.

Letecké spoločnosti a ich zamestnanci žalujú výrobcu lietadiel o odškodné za ujdené mzdy vyplývajúce zo zákazu letov.

“Nie je to náš jediný model lietadla, takže naši ľudia neprišli o svoje mzdy,” povedala Bassaniová pre “The Dallas Business Journal”. “Ich pracovné plány sa zmenili a to ich ovplyvnilo, ale vždy mohli vykonať iný let s iným lietadlom.”

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Odbory pilotov majú iný názor

Toto vyjadrenie je v rozpore s prístupom odborov zastupujúcich pilotov Southwest Airlines. Tieto odbory žiadajú spoločnosť Boeing o odškodné vo výške 100 miliónov dolárov. Výrobcu lietadla obviňujú, že lietadlo pustil na trh unáhlene a tvrdil, že je bezpečné.

Southwest Airlines vlastní spomedzi leteckých spoločností najväčšiu flotilu lietadiel 737 Max. Pred zákazom štartov bolo v prevádzke 34 z nich. Jon Weaks, šéf odborov Southwest Airlines Pilots Association, na spoločnosť Boeing minulý týždeň ostro zaútočil.

Weaks v liste svojim kolegom oznámil, že má obavy z toho, že Boeing “stále viac verejne prízvukuje”, aké negatívne dôsledky má to, že sú stroje uzemnené. Obvinil vedúcich predstaviteľov Boeingu z toho, že tieto informácie zneužívajú na to, aby zvýšili tlak na regulačné orgány a letecké spoločnosti. Chcú tak dosiahnuť, aby sa stroj čo najskôr opäť dostal do vzduchu. Boeing obvinil tiež z “arogancie, ignorancie a chamtivosti” pri riešení problémov so 737 Max.

Mohlo by vás zaujímať: