Spoločnosť Zahraničné

Problematické boeingy zostanú na zemi ešte dlho. Aktualizácia softvéru úradom nestačí

RENTON/BRATISLAVA – Najprv to malo ísť veľmi rýchlo, lenže Boeing teraz musel pribrzdiť. Aktualizácia softvéru problematického modelu 737 Max bude trvať ešte týždne. Hovorí sa, že výrobca si dopraje viac času, aby to urobil správne.

 

Minulý týždeň predstavil Boeing očakávanú aktualizáciu softvéru pre Boeing 737 Max. Išlo pritom hlavne o to, aby firma upravila riadiaci systém lietadla s názvom Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Podľa jeho aktualizovanej verzie by sa už nemal aktivovať, keď bude zo senzorov polohy lietadla dostávať rozporuplné údaje a takisto nebudú jeho prípadné zásahy do nastavovania výškového kormidla tak agresívne, aby ho nemohli piloti “premôcť”.

Zmeny v softvéri predtým podrobili stovkám hodín analýz a testovali ich aj v laboratóriu. Okrem toho vykonali aj dva testovacie lety, uviedol Boeing. Napriek tomu  všetkému bude musieť výrobca systém aj tak ešte viac zdokonaliť. “Je potrebný čas pre ďalšiu prácu Boeingu,” uviedol v pondelňajšom vyhlásení Federálny letecký úrad (FAA). Podľa jeho vlastných slov očakáva, že v najbližších dňoch mu výrobca predloží ešte raz prepracovaný softvér. 

Trosky havarovaného stroja Ethiopian Airlines. Zdroj: SITA/AP

Potom budú nasledovať jeho prísne bezpečnostné kontroly, dodal FAA. Neodobrí ho dovtedy, pokiaľ nebude s nanovo predloženou verziou spokojný, vysvetlil úrad. Samotný FAA sa nedávno dostal pod paľbu kritiky kvôli tomu, že Boeing 737 Max certifikoval. 

Z vyhlásenia úradu je jasné, že uzemnené stroje Boeing 737 Max sa tak skoro do vzduchu nedostanú. Cestovná kancelária TUI, ktorá tiež vlastní flotilu týchto lietadiel, nepredpokladá, že by sa tak stalo pred júnom.

Európske aj americké úrady nariadili uzemnenie Boeingov 737 Max po dvoch katastrofách, pri ktorých prišlo o život 346 ľudí. Jedna sa odohrala v októbri minulého roka (Lion Air) a k druhej došlo 10. marca v Etiópii.

Aj Dreamliner má problémy

Boeing 737 Max nie je jediným modelom amerického výrobcu, ktorý má problémy. Jeho väčšieho “brata” 787 Dreamliner takisto sužujú ťažkosti. Diaľkové lietadlá majú totiž stále problémy s motormi od britského výrobcu Rolls-Royce, píše agentúra TASR.

Podľa týchto informácií letecká spoločnosť Singapore Airlines v posledných dňoch vyradila dva tieto stroje z prevádzky v dôsledku predčasného opotrebovania motorov. V utorok to oznámilo vedenie leteckej spoločnosti. Obe lietadlá dlhej verzie 787-10 musia dostať nové motory.

Vedenie Singapure Airlines uviedlo, že medzitým skončilo kontrolu všetkých svojich strojov 787-10. V stredu (3. 4.) sa v aerolíniách skončí aj kontrola kratších strojov Boeing 787-9. Predčasne opotrebovaných vyše 100 motorov typu Trent 1000 vlani spôsobilo, že sa Rolls-Royce dostal do hlbokej straty.