Regióny Trnava Senica Skalica Top

Problém trnavskej cesty je ďalekosiahlejší, ako sa zdá. Môže za to spackaný megatender

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

TRNAVA – Jedni tvrdia jedno, druhí druhé. Ešte na začiatku zimy Glob.sk informoval o probléme, s ktorým sa stretli vodiči jazdiaci po ceste medzi Holíčom a Jablonicou. Tí sa už v tom čase hrozili chvíle, keď napadne prvý sneh. Trnavskí policajti totiž upozornili na fakt, že na niektorých úsekoch cesty nebude vykonávaná tradičná zimná údržba. Vo veci sa angažoval aj trnavskí župan Jozef Viskupič, ktorí za problém skritizoval vládu. Ministerstvo dopravy, naopak tvrdí, že oprava ciest I. triedy je ich prioritou. 

 

O probléme informovala trnavská polícia. Muži zákona sa odvolávali na informácie Správy a údržby ciest Trnavského kraja a vyzývali vodičov, aby boli pri prechádzaní niektorých úsekov cesty I/51 opatrní. Dôvodom ich obáv malo byť to, že sa na úsekoch Radošovce, Popudinské Močidľany, Prietržka, okružná križovatka v Senici, prieťah mestom Senica smerom na Jablonicu a prieťah Jablonicou nemala vykonávať zimná údržba. Pre zlý technický stav vozovky totiž malo byť možné iba chemické posypávanie cesty, odhŕňanie snehu pluhovaním sa realizovať nemalo.

Nočmá mora zažehnaná 

Napokon sa ale nočná mora obyvateľov Trnavského kraja nesplnila a na naliehanie Viskupiča Slovenská správa ciest (SSC) na mieste urobila úpravy. “Sfrézovaním povrchu, čím bude možné realizovať nielen chemický posyp, ale aj mechanické odhŕňanie. Ak by SSC, ako správca tejto cesty, nevykonal tieto opatrenia, mechanickým pluhovaním by mohlo dôjsť k ohrozeniu zdravia vodičov odhŕňacích vozidiel Správy a údržby ciest TTSK a ešte viac by sa mohla byť poškodiť samotná cesta, aj technika,” vysvetlili z trnavskej župy.

Dôvodom bolo, že ak by na rozsiahle nerovnosti či vyjazdené koľaje narazila radlica, mohlo by nastať väčšie poškodenie cesty, odtrhnutie časti vozovky, poškodenie zariadenia či dokonca prevrátenie samotného vozidla.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Narazili na problém

Podľa Lucie Karelovej zo Slovenskej správe ciest za zlý technický stav vozovky môžu viaceré faktory. Medzi ne sa radí napríklad dlhovekosť vozovky, ale aj preťažené áut či veľká intenzita nákladnej dopravy. Zároveň má svoj podiel aj “nedodržiavanie termínov opravy resp. obnovy krytov z dôvodu nedostatku pridelených finančných prostriedkov na riešenie takýchto stavov.”

Podľa Karelovej boli v roku 2019 naplánované viaceré opravy vozovky, ktoré mali finišovať na jeseň. Narazili ale na problém. “Z dôvodu zrušenia verejného obstarávania úradom pre Verejné obstarávanie sa tento termín posúva. Následne bola vypísaná nová súťaž, ktorá je toho času na úrade verejného obstarávania. Na základe jeho súhlasu budeme v nej pokračovať,” uviedla Karelová.

Ako dodala, začiatok prác bude závisieť od toho, kedy sa podpíše zmluva o dielo, kedy nadobudne účinnosť a ako sa podarí zabezpečiť potrebné povolenia. Úseky, na ktorých nebude vyhovujúci technický stav vozovky, chce správa ciest označiť zvislým dopravným značením. “Momentálne je na týchto úsekoch obmedzená najvyššia povolená rýchlosť na 70 km/h,” doplnila Karelová.

Zlyhal štát, tvrdí Viskupič

Glob.sk sa vo veci zrušeného tendra na opravy ciest pýtal aj samotnej trnavskej župy. Podľa ich slov boli finančné prostriedky, ako aj prípravy projektov, zabezpečené. “Spomínaný úsek cesty sa mal opravovať už tento rok. Súťaž však bola zastavená, a to z dôvodu, že SSC nezvládla megatender na opravu ciest,” uviedli.

V rámci tendra sa malo opraviť až 130 kilometrov ciest I. triedy, no Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ho stopol pre závažné nedostatky.

Problém podľa ÚVO spočíval v tom, že do tendra sa pre vysoké technické požiadavky mohli zapojiť len tí uchádzači, ktorí by boli schopní zrealizovať zákazku ako celok. Podmienky teda prakticky vylúčili menšie firmy, proti čomu sa vo svojej žiadosti o nápravu ohradil jeden z uchádzačov.

Dlhodobý problém

Zlý stav ciest nie je pritom žiadnou novinkou. “Dlhodobo upozorňujeme na fakt, že cesty I. triedy, ktoré má vo svojej správe štát, sú v regiónoch v zlom technickom stave a ich modernizácia trpí akútnym nedofinancovaním. Na rokovaní Združenia samosprávnych krajov – SK 8 v Banskej  Bystrici sme sa dohodli s ministrom dopravy na vyčlenení 200 mil.eur na nevyhnutné opravy ciest I. triedy. Vláda napokon sumu rozdelila, a pre rok 2019 malo byť na opravy vyčlenených 50 mil. eur. Štát ale zlyhal pri verejnom obstarávaní a cesty zostali neopravené,” konštatoval trnavský kraj.

Ako dodal, SK8 predpokladá, že na nevyhnutné opravy ciest II. a III. triedy by bolo potrebných v najbližších troch rokoch zhruba 320 miliónov eur. “SK 8 sa tiež zhodlo, že je potrebné vytvorenie cestného fondu, ktorý by mal systémovo riešiť financovanie opráv ciest I., II. a III. triedy a efektívne nastavenie verejného obstarávania,” uzavreli.

Podľa Viskupiča budú straty v rozpočte pre samosprávy len budúci rok vo výške takmer 150-miliónov eur. Zdroj: TASR / Jakub Kotian

Cesty I. triedy sú našou prioritou, tvrdí rezort dopravy

Glob.sk sa vo veci obrátil aj na ministerstvo dopravy, pod ktoré SSC spadá. Zaujímalo nás, či by vo veci pomohol tzv. cestný fond, ktorého zriadenie požaduje SK8. “Tzv. cestný fond a jeho vytvorenie nie je v kompetencii rezortu dopravy, ktorý zodpovedá za diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy. Cesty II. a III. triedy sú vo vlastníctve a správe samosprávnych krajov, čo je dané rozhodnutím už z minulosti. Vyššie územné celky majú rozpočtové zdroje na financovanie svojich ciest z podielových daní, takisto sú v súčasnosti na vybrané úseky ciest II. a III. triedy vyčlenené aj prostriedky prostredníctvom spolufinancovania cez Integrovaný regionálny operačný program (IROP), ktorý je v gescii ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Samosprávne kraje sa tak mohli uchádzať aj o prostriedky z fondov EÚ,” uvádza hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. 
 
Ako však dodala, ministerstvo sa snaží o navýšenie finančných prostriedkov na opravu ciest I. triedy, pričom tieto sú ich prioritou. “Dlhodobo žiadame o systémové financovanie ciest 1. triedy, rozhodovanie o prostriedkoch a prioritách štátneho rozpočtu nie je v našej kompetencii, ale v pôsobnosti rezortu financií. S ministerstvom financií sa podarilo vyrokovať dodatočné finančné prostriedky na opravu a údržbu ciest I. triedy vo výške 50 mil. eur ročne na obdobie 4 rokov, čo by malo významne prispieť k zlepšeniu stavebnotechnického stavu ciest I. triedy,” vysvetlila Ducká. 
 

Mohlo by vás zaujímať