Domáce Spoločnosť Top

Povianočné šialenstvo začalo. Obchodníci lákajú na obrovské výpredaje

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Zľavy. Slovo, ktoré v nás evokuje doslova zážitok. Výpredajové šialenstvo rok čo rok ovládne obchodné centrá. Posledné roky sa týka aj Slovákov. Ak ste teda nestihli kúpiť darčeky alebo ste čakali na správnu chvíľu, teraz je ten čas. Nákupné centrá lákajú na povianočné zľavy. Pozor! Nie vždy sa ale oplatia. Nákupy je preto dobré zvážiť.

 

Pôvodné duchovné posolstvo Vianoc sa do veľkej miery vytratilo. Vianočné sviatky sú v súčasnosti viac o konzume. Začínajú čím ďalej viac dominovať materiálne hodnoty. Nahrávajú tomu aj obchodné praktiky vianočných a povianočných výpredajov. Je pochopiteľné, že ľudia sa ich snažia využiť. ,,Nie je to žiadne špecifikum slovenskej populácie aj v západných krajinách ide o fenomén, ktorý je rovnako populárny a využívaný. Pozitívum je, že aj ekonomicky slabší ľudia tak dostanú možnosť kúpiť si veci, ktoré by si bežne nemohli dovoliť,‘‘ vysvetľuje sociologička Magdaléna Piscová.

Iná skupina náročnejších konzumentov, ktorí sú zameraní na cenovo drahší značkový tovar, zase vyčkávajú, kým sa stane dostupnejším. Piscová zdôrazňuje, že ,,osobitným problémom však zostáva, aby sa popri výpredajových zľavách nezviezli aj nečestní obchodníci, ktorí pod značkou „zľavy“ ponúkajú jednak problematický alebo cenovo „upravený“ tovar‘‘.

 

Obchodníci lákajú na povianočné výpredaje. Zdroj: TASR / Branislav Račko

Stará známa Amerika

Výpredajové šialenstvo sa dá nazvať aj zvykom. V masívnej miere k nám prišiel zo Spojených štátov amerických. Objavuje sa aj pred sviatkami v podobe čiernych piatkov a rôznych vianočných výpredajov.

Práve po vianočných sviatkoch sú naozaj výpredaje veľmi citeľné. Etnologička Katarína Nádaská hovorí, že ,,mnohí ľudia pod stromček kúpia len nejakú drobnosť a až neskôr sa obdarovávajú cennejšími vecami‘‘. Využijú teda veľmi bohaté výpredaje, ktoré sa začínajú začiatkom januára.

 

Výpredajové šialenstvo prišlo zo Spojených štátov amerických. Zdroj: stylesage.co

Začarovaný kruh

Podľa sociológa Milana Zemana odpoveď na otázku, či ľudia podľahnú zľavám, nájdeme, keď sa pozrieme po Vianociach do nákupných centier. Zľavy lákajú vždy. ,,Zľava znamená (alebo by mala znamenať) ušetrené peniaze, ktoré ale v skutočnosti väčšinou ľudia neušetria, pretože ich minú na ďalší zľavnený tovar,‘‘ konštatuje Zeman.

Povianočné zľavy z roka na rok ovplyvňujú čoraz viac ľudí. Je to šialenstvo, ale treba chytiť rozum do hrsti. Na rozdiel od amerických výpredajov, kde tie ceny sú zaujímavé, u nás to je len vec marketingu. ,,Pred sviatkami sa ceny umelo nafúknu a po sviatkoch sa dostanú na normálnu hodnotu a sú často deklarované ako veľké mega zľavy. Nie vždy je to tak‘‘, uvádza etnologička Nádaská. Napriek tomu, veľmi veľa ľudí tieto výpredaje využíva. Nakupujú prakticky všetko. ,,V tom sú najmä odborníčky ženy, ktoré míňajú pomerne veľké peniaze na oblečenie, parfémy a kozmetiku,‘‘ dodala Nádaská.

Psychológ Robert Krause poznamenal, že v niektorých prípadoch spomínané výpredaje môžu ale reflektovať dané slovo a nielen marketingový trik. ,,Ľudia môžu naozaj kúpiť predmety lacnejšie, než pred Vianocami.‘‘

 

Na zľavy sú odborníčky najmä ženy. Zdroj: TASR / AP

Skutočná hodnota

Je prirodzené, že ľudí lákajú výpredaje. Faktom je, že ľudia majú ale radšej to, čo sami vytvoria, než to, čo vytvorí niekto iní. ,,To, čo je pre zdravé ľudské vzťahy totižto dôležitejšie nenájdeme v obchode, ale v sebe samom,‘‘ pripomína psychológ Robert Krause.

Tiež odporúča, aby ľudia začali viac prehľadávať vnútorné zdroje, ktorými budú môcť druhú stranu obdariť cez pozornosť, lásku, počúvanie či vďačnosť. To sú potreby a zároveň darčeky, ktoré sú pre človeka často omnoho významnejšie, než akýkoľvek produkt kúpený v obchode. ,,Preto odporúčam, aby sme tú svoju originalitu v sebe objavili a tým prispeli k skutočným darom, ktoré ako ľudia môžeme druhým ľuďom darovať,‘‘ uzatvára Krause.

 

Galéria
V obchodných centrách svietia výpredajové nápisy. Zdroj: TASR / Roman Hanc
Mnohí kupujú cenné dary. Zdroj: pixabay.com
Psychológ Robert Krause. Zdroj: robertkrause.sk
Obchodníci lákajú na zľavnené oblečenie. Zdroj: pixabay.com
Etnologička Nádaská hovorí, že výpredaje sú citeľné najmä v Amerike. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Obchodníci pútajú rôznymi reklamami. Zdroj: TASR / Roman Hanc
Ľudia sú opantaní obrovskými výpredajmi. Zdroj: TASR / Branislav Račko
navigate_before
navigate_next