SEATTLE – Boeing stále trpí následkami chýb vo vývoji problematického lietadla 737 Max. Kedy sa stroje opäť dostanú do vzduchu, nie je zatiaľ jasné. Problémy so softvérom môžu súvisieť aj s tým, ako bol vyvíjaný. Lenže nepríjemnosti neobišli ani vlajkovú loď firmy – Boeing 787 Dreamliner. Aj o tomto stroji vychádzajú na svetlo informácie, ktoré sa jeho výrobcovi určite nepáčia.
I keď od leteckej katastrofy Ethiopian Airlines uplynuli už vyše tri mesiace, stále nie je jasné, kedy americká Federálna správa letectva (FAA) zruší zákaz letov strojov Boeing 737 Max. Len pred pár dňami sa vynorili nové problémy. Predpokladá sa, že sú opäť spojené s riadiacim softvérom. Ako príčina havárií Ethiopian Airlines a Lion Air (v roku 2018) sa totiž uvádza chybné programovanie.
Agentúra Bloomberg pred pár dňami priniesla správu, ktorá naznačuje, že k chybnému programovaniu došlo preto, že si Boeing najal externých zamestnancov z Indie. A ako inak, stalo sa tak preto, aby výrobca ušetril finančné prostriedky. Programátori z Indie totiž dostávali len 9 dolárov (necelých 8 eur) na hodinu.
Bloomberg sa v správe opiera okrem iného o svedectvá bývalých zamestnancov spoločnosti Boeing. Externí programátori dostali od firmy špecifikácie, spomína si jeden zo zdrojov. “Ale bolo omnoho menej efektívne, akoby to robili inžinieri Boeingu. Často to putovalo tam a naspäť, pretože kód nebol správny.” Ďalší zdroj uviedol: “Boeing urobil všetko možné. Všetko, čo si môžete predstaviť, preto, aby znížil náklady,” povedal iný bývalý zamestnanec. Letecký výrobca ale tieto obvinenia poprel.
Ponáhľali sa za každú cenu
Aj New York Times krátko po havárii v Etiópii v marci informoval o unáhlenom vývoji 737 Max. “Harmonogram bol veľmi tesný,” citovali noviny jedného inžiniera. “Vždy sa len hovorilo: Poďme, poďme, poďme.” Bývalý zamestnanec denníku povedal, že plány a dizajny museli odovzdať za polovicu obvyklého času. Dodal, že na celý vývoj bol vyvíjaný taký tlak, aký nikdy predtým nezažil. Zdôraznil však, ža napriek tomu nemal pocit, že pôjde o zlé lietadlo.
Príčinou náhlenia bol strach Boeingu, že by mohli American Airlines (AA) prejsť ku konkurentovi Airbusu. Ten predstavil svoj A320neo v roku 2010. Vďaka nízkej spotrebe pritiahol na seba veľkú pozornosť mnohých leteckých spoločností a zaujímala sa o neho aj spoločnosť American Airlines. Boeing tak zmenil narýchlo plány, aby nestratil svojich zákazníkov.
Pôvodne chcel výrobca bez náhlenia vyvinúť úplne nový model a už sa nevracať k 737. Ten bol v rôznych variantoch vo vzduchu už celých päť desaťročí. Kvôli záujmu AA o A320neo zmenil Boeing v roku 2011 úplne svoju stratégiu.
Boeing čelí žalobám
Popri strate imidžu a finančným stratám kvôli zákazom letov, musí Boeing čeliť aj vlne žalôb. A nejde len o žiadosti o odškodnenie od pozostalých obetí. Na súd sa obrátili aj piloti. Jeden z nich podal žalobu na spoločnosť za nešťastia a s nimi spojené finančné a iné škody spôsobené zákazom letov dotknutých strojov. Ide o hromadnú žalobu, ku ktorej sa môže pripojiť ďalších 400 pilotov.
Žalobca vzniesol závažné obvinenia. Hovorí sa v nich o “bezprecedentnom zakrývaní” chýb na 737 Max zo strany Boeingu a FAA. Havárie a zákazy letov boli preto “predvídateľné”. Pilot spoločnosť žaluje tiež za “výraznú stratu príjmov” ako aj z “ťažkej emocionálnej a psychickej ujmy”. V istom zmysle bol nútený lietať na problematických boeingoch a tak priviesť seba, cestujúcich a posádku do smrteľného nebezpečia.
Americké úrady medzitým stále vyšetrujú, či certifikácia tohto typu prebehla podľa pravidiel. Boeing je podozrivý, že kvôli konkurenčnému tlaku unáhlil vývoj a zanedbal pri ňom bezpečnosť.
Pochybnosti aj u Dreamlinera
Úrady sa zamerali aj na vývoj ďalšieho typu lietadla – Boeing 787 Dreamliner. Denníky Wall Street Journal a Seattle Times v sobotu priniesli informácie, podľa ktorých si vyšetrovatelia vyžiadali dokumenty aj k tomuto stroju. Bližšie informácie nie sú kdispozícii a spoločnosť sa k nim tiež odmietla vyjadriť.
K podozrivému konaniu došlo aj pri dodávke jedného stroja Boeing 787 spoločnosti Air Canada. Tamojšia televízia CBC informovala, že pri odovzdávaní lietadla sfalšovali zamestnanci Boeingu príslušné dokumenty. Stroj bol aerolinkám dodaný v roku 2015 napriek tomu, že z jedného z jeho motorov unikalo palivo. Zamestnanci Air Canada objavili trhlinu až po desiatich mesiacoch.
Boeing sám informoval o tomto prípade príslušné úrady. Podľa neho išlo o izolovaný prípad a podľa vlastného vyjadrenia zaviedol nápravné opatrenia týkajúce sa dotknutého mechanika aj inšpektora.