Domáce Nitra Politika Regióny

Poslanci Nitry kritizujú výstavbu automobilky Jaguár. Dvonč ich nechápe

Jozef Dvonč, Zdroj: SITA/Martin Havran

NITRA– Mesto Nitra neprevezme do svojho majetku komunikácie a ďalšiu infraštruktúru v strategickom parku, v ktorom sídli aj automobilka Jaguar Land Rover. Na októbrovom rokovaní o tom rozhodli mestskí poslanci. Obslužné komunikácie, chodníky, nástupištia, mosty, protihlukové steny a ďalšie objekty vybudovala v rámci výstavby strategického parku štátna spoločnosť MH Invest. Mesto ich od nej malo bezodplatne prebrať do svojho majetku a súčasne prevziať aj starostlivosť o ne.

Viacerí mestskí poslanci však už dlhšiu dobu hovoria o tom, že výstavba automobilky priniesla do Nitry viac nepríjemností ako výhod. Starostlivosť o kilometre nových komunikácií je podľa nich ďalším problémom, ktorý by mohol mesto zaťažiť. „Jaguar získal milióny eur zo štátnych stimulov, ale pre mesto zostane iba príťaž. Najskôr musíme vedieť, odkiaľ na údržbu týchto ciest vezmeme peniaze a potom sa rozhodnime, či tento majetok prevezmeme, alebo nie,” skonštatoval poslanec Ján Greššo, ktorý sa v nadchádzajúcich voľbách uchádza o post nitrianskeho primátora.

„Ťažko sa mi hľadajú slušné slová, ktorými by som požiadavky MH Invest komentoval. Ak má štát záujem, aby sme sa o tie cesty starali, tak nech sa páči, nech si od nás tieto služby objedná a bude nám za ne platiť. To je všetko, čo môžeme pre nich urobiť,” skonštatoval poslanec Miloš Dovičovič, ktorý navrhol, aby mesto infraštruktúru v priemyselnom parku do svojho majetku neprevzalo. Väčšina mestského zastupiteľstva s jeho návrhom súhlasila a prebranie stavieb neschválila.

Primátora Jozefa Dvonča, ktorý sa v komunálnych voľbách usiluje obhájiť svoj post, ich rozhodnutie prekvapilo. Podľa jeho slov je bežná prax, že mesto preberá bezodplatne, prípadne za symbolické euro do svojho majetku cesty, či osvetlenie, ktoré vybudujú súkromní investori. „V tomto prípade ten strategický park vybudoval štát. Je to obrovská investícia, ktorá doriešila niektoré problémy, týkajúce sa napríklad mestskej časti Dražovce. Možnože treba ten materiál spresniť o objekty, ktoré zo zákona musíme prebrať my a ktoré prevezme vyšší územný celok. Ten tam preberá zhruba 5,8 kilometra ciest II. alebo III. triedy popri rieke, ktoré sú určené hlavne pre nákladnú dopravu. Ja osobne si myslím, že tento materiál sa ešte vráti na rokovanie mestského zastupiteľstva,” skonštatoval primátor.

Podľa jeho slov nie je možné tvrdiť, že mestu pribudne prevzatím časti infraštruktúry v strategickom parku iba zaťaž. „Samozrejme, že tá údržba bude voľačo stáť, ale strategický park na druhej strane spôsobil, že nám stúpne príjem z dani z nehnuteľnosti. Náklady na ročnú údržbu by nemali presiahnuť 200.000 eur, pričom ten nárast dane je zhruba 520.000 eur,” pripomenul Dvonč.