Domáce Parlamentné voľby Politika

Politici budú bojovať o voličov najmä osobným kontaktom. Podľa Baránka nemôžu ignorovať ani „virtuálny svet“

Zdroj: archív

BRATISLAVA – Viaceré politické strany budú počas volebnej kampane bojovať o voliča najmä prostredníctvom osobného kontaktu v regiónoch. Strany však nerezignovali ani na kampaň na sociálnych sieťach. Vyplýva to z odpovedí, ktoré agentúre SITA poskytli politické strany Most-Híd, Kresťanskodemokratické hnutie (KDH), Ľudová strana Naše Slovensko (ĽSNS), hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) a koalícia strán Progresívne Slovensko/Spolu-občianska demokracia (PS/Spolu).

 

Podľa politického analytika Jána Baránka je to hlavne o tom, kde má politická strana svoje elektoráty. Napríklad pri KDH je podľa neho najdôležitejší osobný kontakt, lebo prevažná časť voličov strany žije na vidieku, na ktorom nemusí mať prístup na internet. V prípade novších politických strán, ktoré sa orientujú na mladého voliča, ako je koalícia PS/Spolu, zasa považuje za účinnejšiu komunikáciu cez sociálne siete. Baránek však zdôrazňuje, že žiadna politická strana si v súčasnosti nemôže dovoliť ignorovať ani virtuálny svet, ani priamy kontakt s voličmi.

Práve osobný kontakt s voličmi bude najdôležitejší pre vládnu stranu Most-Híd. Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa strany Klára Magdeme, stretnutia a rozhovory s občanmi v regiónoch ostávajú dôležitým prvkom kampane Mosta-Híd. Popri osobnom kontakte plánuje strana osloviť voličov aj prostredníctvom sociálnych sietí.

Koalícia PS/Spolu bude využívať online reklamu, terénnu kampaň a výjazdy po celom Slovensku. Podľa hovorkyne koalície Silvie Hudáčkovej sa budú snažiť osloviť rôznymi spôsobmi čo najviac voličov.

Sociálne siete plánuje využívať aj KDH. Ako agentúru SITA informoval hovorca KDH Stano Župa, hlavnou časťou kampane však budú výjazdy do regiónov. „Aj v týchto voľbách budeme robiť kontaktnú kampaň a pokračovať v stretávaní sa s ľuďmi. Pri osobných stretnutiach s ľuďmi v regióne sa človek naozaj dozvie, čím žijú a čo ich trápi. Aj preto sme v regiónoch stále, keď sa dá a dovolíme si tvrdiť, že nás v týchto aktivitách už nikto nedobehne,“ vyhlásil Župa.

Osobný kontakt s občanmi je prioritou aj pre hnutie OĽaNO. „Preto sa aj pred voľbami zameriame najmä na túto formu kampane. Samozrejme, na oslovenie voličov využijeme aj dostupné sociálne siete,“ priblížil hovorca hnutia Matúš Bystriansky. Ako ďalej uviedol, predstavitelia OĽaNO sa už dlhodobo a pravidelne stretávajú s občanmi na diskusiách k rôznym témam. „V uliciach a na diskusiách s občanmi vo všetkých regiónoch Slovenska predstavujú poslanci Národnej rady SR a odborníci v jednotlivých oblastiach za hnutie OĽaNO riešenia problémov v doprave, školstve, obrane, pôdohospodárstve, zdravotníctve, kultúre či verejných financiách,“ dodal Bystriansky.

Ľudová strana Naše Slovensko naplánovala na túto volebnú kampaň viac ako 100 stretnutí. Podpredseda strany Martin Beluský v tejto súvislosti zdôraznil, že osobný kontakt je pre nich najdôležitejší.

Nedávne novelizácie

Kampaň k parlamentným voľbám sa oficiálne začala v utorok 5. novembra. Voľby do Národnej rady SR budú v sobotu 29. februára 2020 a po druhý raz sa budú riadiť novou volebnou legislatívou, zákonom o podmienkach výkonu volebného práva a zákonom o volebnej kampani. Do pravidiel platných v ostatných parlamentných voľbách v marci 2016 však zasiahli najmä dve nedávne novelizácie. Tie upravujú financovanie kampane a predlžujú moratórium na volebné prieskumy. Volebnú kampaň môžu politické subjekty podľa zákona začať dňom, v ktorom vyhlásenie volieb zverejnia v Zbierke zákonov SR. Kampaň sa skončí 48 hodín predo dňom konania volieb. Vysielanie politickej reklamy je povolené len 21 dní predo dňom konania volieb, pričom sa musí skončiť 48 hodín predo dňom konania volieb.

Na kampaň môžu strany a koalície vynaložiť maximálne tri milióny eur s DPH, a to cez transparentný účet. Na kampani sa môžu zúčastniť aj tretie strany, tie sa musia registrovať na ministerstve vnútra. Podľa novely zákona o volebnej kampani, ktorú parlament schválil v júni v skrátenom legislatívnom konaní, však strana môže počas jedného volebného obdobia prijať najviac 3,5 milióna eur z darov, pôžičiek a úverov. Limit sa však netýka príspevkov od štátu.

Agentúra SITA požiadala o stanovisko k spôsobu vedenia volebnej kampane všetky parlamentné aj mimoparlamentné politické strany, ktoré sa podľa prieskumov verejnej mienky blížia k percentám potrebným na zvolenie do Národnej rady SR. Informácie neposkytli strany Smer-SD, Slovenská národná strana (SNS), Sloboda a Solidarita (SaS), Sme rodina a Za ľudí.