Domáce Politika

Podľa SaS pripravil rezort školstva reformu pre budúce vlády

BRATISLAVA – Ministerstvo školstva pod vedením nominantky Slovenskej národnej strany Martiny Lubyovej pripravilo reformu školstva pre budúce vlády. Konštatuje to poslanec NR SR a tímlíder strany Sloboda a Solidarita pre školstvo Branislav Gröhling v reakcii na Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, ktorý dnes schválila vláda.

„Z dokumentu vyplýva, že ministerstvo školstva investuje v tomto volebnom období len zlomok financií a podstatná časť zostane až na ďalších vládach,“ povedal Gröhling a dodal, že na ministerstve vymysleli reformu, ktorú nevedia zrealizovať. Preto sa rozhodli, že spravia absolútne minimum a zvyšok za nich urobia vlády, ktoré dnes ani neexistujú. Okrem toho ide o reformu plnú pekných, ale veľmi všeobecných fráz o nastavovaní parametrov. Agentúru SITA informovala vedúca Komunikačného oddelenia a hovorkyňa SaS Katarína Svrčeková.

Podľa Gröhlinga je príznačné, že ešte skôr, ako prišlo ministerstvo so systémovým návrhom na skvalitnenie slovenského školstva, predseda Smeru predstavil ultrapopulistický návrh – obedy zadarmo. Telocvične nie sú na polovici základných škôl. Učitelia majú žalostne nízke platy v porovnaní s inými ľuďmi s vysokoškolským vzdelaním. Kuchárky nezarábajú ani minimálnu mzdu. Vybavenie škôl je biedne. V septembri školám chýbal jeden milión učebníc a nemali z čoho učiť. “Kvalita učebníc je zúfalá – 82 percent riaditeľov sa vyjadrilo, že kvalita a dostupnosť učebníc na Slovensku sú zlé. To je najhorší výsledok spomedzi európskych krajín. A naši žiaci sa v medzinárodných meraniach stále zhoršujú. Najnovšie už na Slovensku zaostávajú za zvyškom Európy aj štvrtáci na základnej škole. Čo z tohto ide riešiť vláda? Nič. Prichádza s obedmi zadarmo a s reformou, ktorú majú zaplatiť budúce vlády,” uzavrel Gröhling.

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania má určiť smerovanie slovenského školstva na nasledujúcich desať rokov. Slovenské školstvo trápia najviac tri indikátory, a to zlé výsledky 15-ročných žiakov v medzinárodných testovaniach, nedostatočné vzdelávanie v rannom detstve a slabá účasť dospelých na celoživotnom vzdelávaní. Cieľom Národného programu rozvoja vzdelávania a výchovy je tieto ukazovatele zlepšiť. V materiáli je desať čiastkových cieľov a 105 opatrení. Tie sú rozpracované do Implementačného plánu, ktorý pozostáva z piatich dvojročných na seba nadväzujúcich akčných plánov. Program vychádza z autorského dokumentu Učiace sa Slovensko, programového vyhlásenia vlády SR a správy o stave školstva, ktorá bola vypracovaná počas funkčného obdobia ministra školstva Dušana Čaploviča.