Bratislava Regióny Top

Pochvaly aj kritika. Takto reagujú starostovia mestských častí Bratislavy na parkovaciu politiku

Zdroj: TASR / Pavol Zachar

BRATISLAVA – Vyvolala veľké vášne. Reč je o parkovacej politike, ktorú včera verejnosti predstavil primátor Bratislavy Matúš Vallo. Viacerí zo starostov mestských častí sa vyjadrili, že je v meste potrebná a podľa primátora Valla s ňou aj všetci súhlasia. Niektorí z nich však majú pochybnosti, či odstupňovanie cien kariet nie je diskriminačné. Glob.sk zisťoval, s čím starostovia mestských častí súhlasia a čo im, naopak, v parkovacej politike prekáža.

 

Primátor Matúš Vallo vo štvrtok predstavil plán jednotnej parkovacej politiky, ktorú by v niektorých mestských častiach chcel spustiť už na jeseň budúceho roku. S parkovacou politikou rozdelia mesto na štyri tarifné zóny, pričom v tej, ktorá je najbližšie k centru, sa bude platiť najviac (2 eurá za hodinu). Tarifa sa bude vzdialenosťou od centra znižovať. V jednotlivých štyroch zónach sa tak bude platiť od 0,5 eura až po 2 eurá na hodinu.

Predstavili aj ceny rezidentských kariet, ktoré budú určené len pre rezidentov, teda Bratislavčanov s trvalým pobytom v meste. Cena za prvé auto bude 49 eur, za druhé 150 a za tretie 500 eur. Plán nepočíta so štyrmi autami na domácnosť. Priemerná bratislavská rodina by tak mohla zaplatiť od 200 do 700 eur ročne za rezidentské karty.

Podľa slov primátora zrejme nebude potrebné v niektorých častiach mesta, aby bolo zavedené celodenné rezidentské parkovanie. Môže sa stať, že v niektorých mestských častiach bude vyhradené parkovanie pre rezidentov iba v nočných hodinách, niekde bude celý deň. Chcú tak obmedziť množstvo mimobratislavských áut, ktorými denno-denne prichádzajú ľudia z celej krajiny do hlavného mesta. 

Podunajské Biskupice považujú ceny za primerané

Starosta Podunajských Biskupíc Zoltán Pék. Zdroj: archív

Mestská časť Bratislava – Podunajské Biskupice a jej starosta Zoltán Pék podporuje návrh primátora Matúša Valla. Avšak, chcú vytvárať zóny podľa svojich potrieb na problematických miestach. “Nastavené ceny rezidentských kariet považujeme za primerané. Verím, že zavedenie novej parkovacej politiky zlepší situáciu na našich cestách a zvýši aj počet obyvateľov s trvalým pobytom v našom hlavnom meste. V konečnom dôsledku tak bude mať Bratislava, ako aj iné mestské časti, viac financií na zlepšenie života svojich obyvateľov,” uzavrel. 

Politika prioritne rieši mimobratislavčanov, tvrdí starosta Ružinova

Starosta Ružinova Martin ChrenZdroj: Glob.sk I David Duducz

Starosta Ružinova Martin Chren považuje súčasné znenie návrhu omnoho lepšie ako tie, ktoré pred pár rokmi predstavilo predchádzajúce vedenie. “V Ružinove je parkovanie podľa prieskumov problémom číslo 1. Ak by som návrh mal označiť jedným názvom, jednou vetou, tak by som povedal, že ide o návrh, ktorý prináša prednostné parkovanie pre obyvateľov Bratislavy a jednotlivých mestských častí,” povedal Chren. Dodal, že už v súčasnosti v Ružinove zavádzajú parkovaciu zónu na sídlisku 500 bytov a chcú ho predĺžiť až na Dulovo námestie. “Nepodsúvajme tu informácie, že návrh nerieši mimobratislavčanov. On prvotne rieši mimobratislavčanov. Ak nie ste obyvateľ danej zóny, tak nezaparkujete, prípadne za to budú platiť dve eurá za každú hodinu,” podotkol. Dodal však, že neexistuje spôsob, aby každému obyvateľovi Bratislavy niekto garantoval parkovacie miesto. 

Vznikne systém v parkovaní, tvrdí starosta Záhorskej Bystrice

Starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa. Zdroj: TASR – Andrej Galica

Podľa slov starostu Záhorskej Bystrice Jozefa Krúpu je parkovacia politika naozaj potrebná, zámer vníma pozitívne. Dodal, že museli prísť k nejakému riešeniu, ktoré nastaví pravidlá parkovania v meste a mestských častiach. Medzi pozitíva radí to, že by mal vzniknúť systém v parkovaní. Naopak, medzi negatíva radí to, že ľudia budú musieť platiť za niečo, čo im v konečnom dôsledku nebude garantovať parkovanie. Avšak, garantuje to, že sa platí systém, ktorý môže začať generovať financie, ale aj výsledky, medzi ktoré radí aj nové parkovacie miesta. “Zlo sa na dobro obráti, ale bude to potrebovať čas a systém,” vysvetlil. Dodal, že riešenie parkovacej politiky v ich mestskej časti nie je prioritný problém, problém s parkovaním majú najmä cez deň pri viacerých inštitúciách, kde musia ľudia vybavovať potrebné náležitosti. Čo sa týka cien kariet, tak podľa neho cena za prvé auto je primeraná. Poplatky za ďalšie auto v domácnosti vníma však otázne. J. Krúpa verí, že Bratislava časom bude mať väčší počet obyvateľov s trvalým pobytom a vznikne čoraz viac parkovacích domov, ktoré umožnia obyvateľom parkovať v meste. 

Chceme vlastnú parkovaciu politiku, hovorí starosta Petržalky

Starosta Petržalky Ján Hrčka. Zdroj: TASR / Marko Erd

Na názor sa glob.sk pýtal aj starostu mestskej časti Petržalka Jána Hrčku. Podľa jeho slov musia ľudia najskôr pocítiť benefity, ktoré dostanú za spoplatnenie. Tými sú napríklad vybudovanie parkovacích domov, lepšia verejná doprava, či infraštruktúra. “Budem tiež trvať na tom, aby sa peniaze, ktoré Petržalčania zaplatia, vrátili naspäť do Petržalky. Takže, dám tomuto návrhu šancu, ak budú splnené dve podmienky: Musí prísť k spravodlivému prerozdeleniu príjmov voči Petržalke a k možnosti zaviesť v prechodnom období vlastné rezidenčné parkovanie, ktoré zvýhodní Petržalčanov,” napísal starosta. Ako ďalej uviedol, za pozitívum považuje napríklad aj to, že tí, ktorí majú trvalý pobyt mimo Bratislavy, no bývajú tu, budú motivovaní k tomu, aby si trvalé bydlisko prehlásili. Podľa jeho slov trápi Petržalku problém s parkovaním najmä v noci. O cenách rezidentských kariet, ktoré predstavil primátor, chce ešte rokovať. “Mesto hovorí o termíne september 2020, my by sme chceli zaviesť rezidenčné parkovanie zvýhodňujúce Petržalčanov už tento rok,” vyjadril sa Hrčka. 

Treba jednoduchšiu administratívu na vybavovanie trvalého pobytu, hovorí Krajčír

Starosta Devínskej Novej Vsi Dárius Krajčír. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Svoje stanovisko k parkovacej politike vyjadril aj starosta mestskej časti Devínska Nová Ves Dárius Krajčír. Podľa neho je Bratislava pomaly európskym unikátom, čo sa témy parkovacej politiky týka. “Veľmi oceňujem, s akou energiou sa primátor pustil do toho. Návrh, ktorý máme k dispozícií, vnímam ako veľké uľahčenie situácie pre obyvateľov s trvalým pobytom. Dúfam, že to mnohých, ktorí tu žijú, bude motivovať si vybaviť trvalý pobyt,” povedal starosta s tým, že dúfa, že sa celá administratíva ohľadne tohto úkonu zjednoduší. Dôležité podľa jeho slov bude aj to, ako sa parkovacia politika ukáže v praxi a či bude spĺňať to, čo sľubovala. “Momentálne u nás prebieha zber údajov tak, aby sme mohli parkovaciu politiku zaviesť čo najbezbolestnejšie pre našich obyvateľov. V našej mestskej časti máme najväčší problém s parkovaním vo večerných a nočných hodinách,” uzavrel. 

Išlo o nevyhnutný krok, tvrdí starosta Rače

Starosta Rače Michal Drotován. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Rovnako sa pozitívne k parkovacej politike vyjadruje aj starosta Rače Michal Drotován. Podľa jeho názoru ide o dôležitý krok pre to, aby sa Bratislava stala mestom 21. storočia. “Medzi plusy radím to, že sú bezpečnejšie a krajšie verejné priestranstvá, upratanie parkovacích miest, bezpečnejšie chodníky, lepšia prístupnosť ciest pre údržbu, MHD či záchranné zložky,” vysvetlil starosta. Medzi negatíva radí to, že bude problém presvedčiť ľudí, že ide o nevyhnutný krok. “Na sídliskách ako Komisárky, Záhumenice, Barónka, či Krasňany je problém zaparkovať hlavne vo večerných a nočných hodinách. Ako problém však vidím aj dlhoročné parkovanie nerezidentov v okolí električkovej trate, ktoré spôsobuje nepriechodnosť komunikácií a iné problémy aj cez deň,” vysvetľuje. V prípade, ak by spoplatňovali parkovanie cez deň, tak len kvôli tým, ktorí prichádzajú z obcí a dlhodobo parkujú v ich mestskej časti. V prípade cien rezidentských kariet chcú v pripomienkovom konaní žiadať zľavu na druhú kartu pre rodiny s deťmi. Do parkovacej politiky sa chcú zapojiť v prvej fáze, najmä čo sa týka lokalít na sídliskách a pri električkových tratiach. 

Starosta Jaroviec Jozef Uhler. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Starosta Jaroviec Jozef Uhler poukázal na to, že pred ôsmimi rokmi predstavovali prvotnú parkovaciu politiku, pričom sa to potom rozbilo iba na mestské časti. Dôvodom bolo nedostatočné vysvetlenie občanom, o čom parkovacia politika je, neboli vyriešené viaceré problémy. Súčasný návrh vníma pozitívne. “Stačí si pozrieť nastavené ceny. Ak niekto nechce za obrovskú plechovú krabicu zaplatiť 49 eur len za to, aby mal zjednodušené parkovanie, tak si myslím, že sa na to pozerá nesprávne. Verím, že sa na to každý bude pozerať triezvo. Už dnes sú ulice zapratané autami,” kritizoval Uhler. 

 

 

Nerezidenti nebudú môcť parkovať v Karlovej Vsi

Starostka Karlovej Vsi Dana Čáhojová. Zdroj: FB / Dana Čáhojová

Starostka Karlovej Vsi Dana Čáhojová vidí výrazný posun v konštruktívnom rokovaní a hľadaní zhodných riešení oproti predchádzajúcim vedeniam mesta. “Uvedomujeme si, že sme v patovej situácii, čo sa týka parkovania. Vážim si, že sa hlavné mesto pustilo do riešenia tohto závažného problému,” uviedla. Ako najväčšie pozitívum vníma to, že nastane väčší poriadok na uliciach. “Ako negatívum vnímam to, že budeme musieť prispôsobiť svoje správanie novým pravidlám. Nie je únosné, aby počet vozidiel rástol donekonečna,” poukázala. Dodala, že najväčší problémom s parkovaním býva v nočných hodinách. “Nočné parkovanie budú mať rezidenti zadarmo,” poukázala starostka. Ceny hodnotí ako primerané situácii. Pridať sa chcú v čo najkratšej dobe. “Aby naši obyvatelia mohli zdieľať výhody tohto systému. Zároveň tí, ktorí u nás nemajú trvalý pobyt, tu nebudú môcť parkovať,” uviedla.

Nie sú budované odstavné plochy, kritizuje starosta Vrakune

Starosta Vrakune Martin Kuruc. Zdroj: TASR / Pavol Zachar

Svoj názor vyjadril aj starosta mestskej časti Bratislava – Vrakuňa Martin Kuruc. Zhoduje sa so svojimi kolegami, že parkovacia politika mala byť zavedená už dávno. “Preto vítam túto iniciatívu, že sa začalo konečne aj reálne rokovať o tom, že by mohla byť tento rok parkovacia politika schválená a budúci rok uvedená do praxe,” povedal. Podľa jeho slov je najväčším plusom to, že garantuje miesto na parkovanie pre tých, ktorí majú trvalý pobyt v Bratislave. Verí, že to prinúti mimobratislavských obyvateľov, aby si do mesta prehlásili trvalý pobyt. “Mínusom je to, že pre zavedenie parkovacej politiky nie sú vybudované odstavné plochy na okraji Bratislavy. Mimobratislavskí vodiči tak nebudú mať kde zaparkovať a nebudú sa mať ako do centra Bratislavy dostať.  Vybudovanie takýchto plôch a posilnenie MHD musí ísť ruka v ruke s realizáciou a zavedením parkovacej politiky,” tvrdí. Spolu s miestnym zastupiteľstvom chce riešiť, ako sa do parkovacej politiky pripoja, avšak chce to stihnúť najneskôr do roku 2021. Pozitívne sa vyjadruje aj k cenám parkovacích kariet. “Sú ešte rôzne právne názory na to, či finančné odstupňovanie prvej, druhej a tretej karty nie je diskriminačné. To ešte treba vyriešiť. Skôr sa prikláňam  k jednotnej sadzbe pre všetky 3 karty,” uzavrel. 

Problémy v Starom meste

Starostka Starého mesta Zuzana Aufrichtová. Zdroj: archív

Pozitívne parkovaciu politiku hodnotí aj starostka Starého mesta Zuzana Aufrichtová. Avšak uvedomuje si, že s novou politikou prídu aj nové problémy. “Z hľadiska parkovania je Staré Mesto veľmi špecifické, nakoľko v ňom sídli veľa firiem a úradov, ale aj veľa kultúrnych inštitúcií. Z tohto dôvodu je najväčším problémom parkovanie počas akcií ako napríklad Biela noc, demonštrácie alebo hokejové oslavy,” vysvetlila. Poukázala na to, že v súčasnosti je v Starom meste možné zaparkovať v troch režimoch, a to regulovaným voľným parkovaním, rezidentským parkovaním a Bratislavskou parkovacou spoločnosťou. Samotná spoločnosť prisľúbila zníženie ceny za parkovaciu kartu na 49 eur, pričom sumy za rezidentské karty považuje za prijateľné. K nápadu Matúša Valla sa chcú pripojiť po tom, ako sa dohodnú mestské časti a schváli sa dodatok štatútu a VZN. Dodala, že ide o potrebné kroky.

Treba zohľadniť špecifiká, hovorí Zaťovič

Starosta Dúbravky Martin Zaťovič. Zdroj: SITA / Peter Maďar

Odpoveď získal glob.sk aj z Miestneho úradu v Dúbravke. “Nakoľko včera mesto Bratislava oficiálne predstavilo zámer parkovacej politiky, jej finálna verzia ešte nie je schválená. Aktuálne narábame s pracovnou verziou, ktorá bude následne predkladaná v komisiách a na zastupiteľstvách mestských častí,” uviedli z úradu. Návrh však starosta Martin Zaťovič vníma pozitívne. “Samozrejme, aj tie celomestské pravidlá budú musieť zohľadniť špecifiká jednotlivých mestských častí, niekde majú problém s parkovaním počas dňa, inde zasa večer a v noci,” pripomenul.

 

 

 

Glob.sk oslovil aj starostov mestských častí Rusovce, Nové mesto, Čuňovo a Vajnory. Do uzávierky neodpovedali. 

Galéria
Starosta Vrakune Martin Kuruc. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Starostka Karlovej Vsi Dana Čáhojová. Zdroj: FB / Dana Čáhojová
Starosta Jaroviec Jozef Uhler. Zdroj: TASR / Martin Baumann
Starosta Rače Michal Drotován. Zdroj: TASR / Martin Baumann
Starosta Devínskej Novej Vsi Dárius Krajčír. Zdroj: TASR / Martin Baumann
Starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa. Zdroj: TASR / Andrej Galica
Starosta Podunajských Biskupíc Zoltán Pék. Zdroj: archív
V Bratislave je s parkovaním obrovský problém. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Parkovacia politika by mala regulovať počet áut zaparkovaných v mestských častiach aj pohybujúcich sa po meste. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
V niektorých mestských častiach je parkovanie celodenným problémom, inde iba nočným. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Niektoré mnestské časti si chcú vytvoriť parkovanie pre rezidentov iba v noci. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Rezidenti budú môcť na dve hodiny odparkovať svoje auto aj v inej mestskej časti. To však nebude platiť v Starom Meste. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Mimobratislavskí vodiči budú musieť platiť parkovné v meste, ktoré sda delí podľa zón. Ceny sa budú pohybovať od 0,5 eura po 2 eurá za hodinu. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
V niektorých mestských častiach je parkovanie celodenným problémom, inde iba nočným. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Parkovanie je obrovským problémom v celej Bratislave. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Mesto magistrát rozdelí na štyri tarifné zóny, v každej sa bude platiť iná tarifa na hodinu. Rovnako sú určené ceny za rezidentské karty. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Podľa primátora by tak mesto mohlo získať do pokladnice aj milióny eur. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
S Vallom predstavili parkovaciu politiku aj starostovia všetkých bratislavských mestských častí. Tí vraj s nastavením súhlasia, majú však pripomienky. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
navigate_before
navigate_next