BRATISLAVA – Žitný ostrov je ohrozený. Podľa OZ Triblavina a OZ Za našu vodu môže nelegálna ťažba štrku na Žitnom ostrove úplne kontaminovať zásoby pitnej vody. Štrk putuje na stavbu bratislavského obchvatu D4 R7. Kompetentní podľa aktivistov nekonajú, rozhodli sa preto obrátiť na ministra životného prostredia. Dúfajú, že im z titulu svojej funkcie bude vedieť pomôcť. Záležitosťou sa už zaoberá aj polícia.
„Občianske združenie Triblavina podalo dve trestné oznámenia,“ povedal na úvod dnešného tlačového brífingu aktivista Milan Grožaj. „Trestné oznámenie sme podali na neznámeho páchateľa. Polícii sme poskytli všetky dokumenty, ktoré potvrdzujú, že máme pravdu, teda že neboli vydané žiadne povolenia,“ tvrdia aktivisti.
Podľa Grožaja sa už obrátili na všetky inštitúcie, ktorých sa problém týka. Vďaka tomu zistili, že sa štrk ťaží bez povolenia, a tak je štát de facto okrádaný. Podľa zástupcov združení sa to deje napriek tomu, že o tom ministerstvo dopravy vie. Čo je však oveľa horšie, vyťažený štrk chránil ložiská spodnej vody. Tá je teraz oveľa náchylnejšia na kontamináciu.
„Títo zlodeji robia to, že štrk vyťažia až po hladinu spodnej vody. Podľa zákona o vodách je to zakázané. Preto si myslíme, že by tam ministerstvo životného prostredia malo okamžite poslať kontrolu, aby prestali znečisťovať spodnú vodu. Na niektorých zemníkoch spodná voda už vystupuje,“ tvrdí Milan Grožaj. Jamy budú podľa neho zaplavené minimálne metrovou vodou.
Kontaminácia je len otázkou času
O to ľahšie bude kontaminovať spodnú vodu a znehodnotiť ju. „Stačí veľmi ľahko na miesta naviesť odpad a ten odpad dokáže preniknúť do spodnej vody. Potom už nikto nebude vedieť, kde problém vznikol,“ tvrdí Annamarie Velič z OZ Za našu vodu.
Najhoršia situácia je v katastri obce Most pri Bratislave. Pozemky, na ktorých sa ťaží, sú pritom vedené ako orná pôda. Jedným z prípadov je aj pozemok, ktorému sa Glob.sk dlhodobo venuje. Na ňom sa jamy po ťažbe zahrabávajú odpadom. „Priama škoda pre obec Most pri Bratislave je zhruba 3,5-milióna eur. Pre obec Tomášov zhruba 800-tisíc eur,“ tvrdia aktivisti. Pokiaľ by totiž ťažba prebiehala legálne, firmy by časť zisku museli odovzdať samosprávam.
Na tomto konaní sa podľa členov občianskych združení podieľa aj štát. Pozemky, na ktorých sa ťaží totiž prenajímajú súkromní vlastníci. Jeden z nich si takto prenajíma aj firma Zero Bypass Limited, ktorú na to splnomocnil minister dopravy Árpad Érsek. Táto firma realizuje stavbu nultého obchvatu Bratislavy. „Ministerstvo dopravy organizuje toto kradnutie,“ tvrdí Grožaj.
Pomoc od ministra
Aktivisti preto žiadajú ministerstvo životného prostredia aby zasiahlo a urobilo kontrolu. Chcú tiež, aby udelilo čo možno najvyššie pokuty a zamedzilo tomuto stavu. V prvom rade však chcú, aby šéf envirorezortu László Sólymos apeloval na orgány činné v trestnom konaní, či na svojich kolegov z vlády. „Jemu sa najľahšie môže obhajovať, že nechce, aby sa zničila spodná voda,“ tvrdia aktivisti.
Hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák aktivistov chápe. Podľa neho sa v rezorte snažia robiť maximum. „Ministerstvo životného prostredia za posledný rok na ochranu vôd spravilo obrovský kus práce. Či už v rovine legislatívy alebo konkrétnych krokov,“ tvrdí Ferenčák.
„Prebieha séria kontrol, kde naši inšpektori v týchto lokalitách kontrolujú aj to, či pri týchto ťažbách, či už sú legálne alebo nelegálne, nedochádza k odkrývaniu spodných vôd. Až budú kontroly hotové, budú prijaté adekvátne kroky, prípadne sa obrátime na políciu,“ povedal hovorca.