Domáce Politika Top

Odborník zhodnotil eurokampaň: Strany to totálne odflákli, zaujali jedine sulíkovci

Na snímke vlajky Slovenskej republiky a Európskej únie v Bratislave 5. apríla 2018. FOTO TASR – Martin Baumann

BRATISLAVA – A je dokampaňované. Už o niekoľko hodín sa začne moratórium, počas ktorého je zakázané viesť kampaň aj o nej informovať. Zatiaľ čo pri prezidentských voľbách bolo dvojdňové “ticho” pred voľbami po neskutočne hlučnej kampani doslova citeľné, tentokrát je všetko inak. Strany totiž kampaňovali minimálne, poväčšine sa uskromnili na niekoľko bilbordov. Podľa riaditeľa agentúry Creo/Young & Rubicam a odborníka na marketing Michala Ruttkaya sa väčšina strán postavila k voľbám priam diletantsky. 

 

Strany si skutočne s kampaňou veľa práce nedali. O niektorých kandidátoch nebolo počuť vôbec, iní si dali prácu aspoň s vyvesením bilbordov a rozdávaním letákov. Podľa Ruttkaya sa parlamentné strany zahanbili a to, ako kampaň odflákli len dokazuje, akú váhu prikladajú europarlamentu. “Túto druhoradosť deklarujú nielen väčšinovo diletantským prístupom ku kampani, ale väčšinovo aj výberom kandidátov,” hovorí Ruttkay.

Najväčšiu aktivitu podľa neho vyvíjala Kotlebova ĽSNS, koalícia Progresívne Slovensko a SPOLU a strana SaS. Kotleba oblepil bilbordami doslova celé Slovensko, kampaňovali aj na facebooku a v regiónoch. Koalícia Progresívneho Slovenska a SPOLU sa prvotne spojili práve kvôli eurovoľbám, na ktorých skúšajú svoju silu. Okrem kampane vo väčších i menších mestách debatovali s ľuďmi, do obehu pustili niekoľko zaujímavých videí a vytvorili si aj rámček na profilovú fotografiu.

Na opačnej strane názorového spektra využívala strana Národná koalícia dozvuky prezidentských volieb. Podporu im totiž vyjadril sudca Najvyššieho sudcu a neúspešný kandidát na prezidenta Štefan Harabin. Za Národnú koalíciu kandiduje jeho synovec Slavomír Harabin, ktorý priezvisko svojho slávnejšieho strýka v kampani hojne využíval. 

Kampaň úplne odflákla najsilnejšia strana Smer-SD. Okrem bilbordov kampaňovala len líderka kandidátky Monika Beňová na svojom Facebooku, na bilbordoch sa objavovala v spoločnosti premiéra Petra Pellegriniho. Šéf strany Robert Fico zase podporil mladších členov kandidátky. Všeobecne však o nich bolo počuť veľmi málo. Podobne na tom bola aj strana SNS.

Parlamentné strany sa zahanbili

Veľmi zaujímavú kampaň predviedla SaS. Navštívili viacero regiónov, pričom v uliciach varili rôzne národné jedlá s popredným kuchárom Marcelom Ihnačákom. Popritom debatovali s ľuďmi a svoju aktivitu zdieľali aj na sociálnych sieťach. “Bola to jedna z mála kampaní, ktorá sa hrala naozaj,” okomentoval Ruttkay. Podľa neho sa nechali zahanbiť hlavne “tí ostatní, hlavne parlamentné strany, ktoré poberajú príspevok by mali dôstojnejšie komunikovať svoj odkaz verejnosti.” 

Veľa zaujímavých momentov v kampani nebolo. “Videli sme len niekoľko plastických operácii kandidátov, zopár dobrých receptov,” okomentoval Ruttkay.

Verejnosť v posledných dňoch zaujal aj najnovší počin lídra OĽaNO Igora Matoviča. Ten najskôr vo februári oznámil, že bude lídrom kandidátky, do Bruselu však ísť nechce a svoje zvolenie označil za akési referendum o svojom pôsobení v politike. Tento pondelok však otočil a odstúpil v prospech Petra Polláka. Tvrdí, že je to akýsi boj proti extrémizmu. Peter Pollák je totiž rómskej národnosti a Igor Matovič tvrdí, že by ho chcel dostať do europarlamentu, aby “vyvážil sily.” 

Niektorí jeho počin odcenili, iní zase hovoria o veľmi zvláštnej forme kampane. “Tento tip odstupovania považujem za diagnózu, ktorá sa bohužiaľ nedá liečiť,” okomentoval na záver odborník na marketing.

Galéria
SNS minulo na kampaň do eurovolieb takmer 160 000 eur. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
SaS minula 459 842 eur na kampaň do eurovolieb. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Hnutie OĽaNO minulo 536 579 eur na kampaň do eurovolieb. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
SaS minula 459 842 eur na kampaň do eurovolieb. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next